Stein Lier-Hansen (til venstre) og Jørn Eggum fra Fellesforbundet (til høyre) må ha hjelp av riksmekler Mats Ruland og medmekler Hilde Lund for å bli enige i årets første tariffoppgjør.

Torgny Hasås

Lønnsoppgjøret 2022

Meklingen i frontfaget er i gang etter at Fellesforbundet brøt forhandlingene i lønnsoppgjøret

Riksmekleren har frist til 1. april på å få til en enighet.
15.03.2022
15.03.2022 19:44

torgny@lomedia.no

Norsk Industri og Fellesforbundet møttes hos Riksmekleren klokka 15 tirsdag ettermiddag. Tidligere på dagen hadde Fellesforbundet krevd at forhandlingene ble brutt.

Når det nå blir brudd i forhandlingene betyr det at et skritt nærmere konflikt. Fristen for å bli enige er 1. april.

– Det kommer til å bli et veldig vanskelig oppgjør, slo riksmekler Mats Ruland fast, da partene møtte pressen etter det første møtet.

– Vi har brutt forhandlingene fordi vi synes det har gått for sakte, sa Jørn Eggum, leder av Fellesforbundet.

Stein Lier-Hansen fra Norsk Industri sa at de har brukt tida til å borre i hverandres krav for å skjønne mer av hva kravene innebærer. Han sa at det er tre områder som er spesielt vanskelig.

– Er offshorebilaget et av dem?

– Så lenge jeg kommer til å være med i disse forhandlingene, kommer offshorebilaget til å være vanskelig, svarte han men vil ikke konkretisere hvilke tre han tenkte på.

Lønnsoppgjøret forklart: Slik bestemmes den nye lønna di

Penger viktig til slutt

Partene møtes for å fortsette meklingen onsdag klokka 10, men allerede tirsdag kveld kommer partene til å sitte hver for seg for se nøyere på de ulike problemstillingene.

Det største av alle spørsmålene, hvor store lønnstillegg som skal gis, kommer ikke til å bli tema før helt mot slutten av meklingen.

Kommentar: «Med dette grepet hadde ingen i Norge vært lavtlønte»

Økt kjøpekraft

– Vårt hovedmål er å bevare norsk industris konkurransekraft, sa Lier-Hansen, men han innrømmet at dette kunne bli vanskelig siden prisstigninga i 2022 er anslått å bli 3,3 prosent, men lønnsveksten hos konkurrentlandene er anslått til å bli 3,5 prosent.

Hvis lønnsveksten blir mer enn prisveksten, er det fare for at konkurranseutsatt industri vil tape i kampen mot utenlandske konkurrenter.

Fellesforbundet krever at lønnsoppgjøret skal føre til økt kjøpekraft for de ansatte i industrien.

Oversikt: Vet du når lønna di skal forhandles? Her kan du se når de ulike oppgjørene starter

Sprenge ramma

– Styret i Unio har vedtatt i dag å sprenge frontfagsramma, at offentlig sektor skal få større tillegg enn frontfaget. Hva er din kommentar til det?

– Jeg forventer at offentlig sektor holder seg innafor rammene for frontfaget, svarte Jørn Eggum.

Nå blir det frivillig mekling fram til 28. mars. Da er det ventet at Fellesforbundet vil kreve meklingen avsluttet. Etter den tid har partene fire dager på seg fram til før fristen går ut. Det er i denne innspurten at det blir klart om det blir enighet eller streik fra 1. april.

Nå er det vedtatt: Unio krever høyere lønnsvekst enn frontfaget

– Vi skal ikke rane bedriftskassa

Det store spørsmålet er om det er plass til kjøpekraftforbedringer. Prisveksten i 2022 er anslått til 3,3 prosent.

Fellesforbundet kan ikke komme til medlemmene med et resultat som er dårligere enn en lønnsvekst på det samme nivået. I fjor opplevde Jørn Eggums medlemmer reallønnsnedgang, at en fikk mindre varer og tjenester for lønna. Fellesforbundet er klare på at dette ikke kan skje to år på rad.

– Vi skal ikke rane bedriftskassa, men vi skal ha hånda dypt nede i honningkrukka, sa Eggum ved forhandlingsstart. Han la til at målet er at de ansatte skal få sin rettferdige del av bedriftenes verdiskaping.

Stein Lier-Hansen var ikke kategorisk avvisende til kravet om reallønnsvekst ved forhandlingsstart, men sa at handlingsrommet var blitt mye mindre på grunn av den høye prisveksten.

Aktuelt: Krigen i Ukraina driver prisene opp – vil påvirke vårens lønnsoppgjør

Fakta om årets lønnsoppgjør

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør, noe som betyr at det både forhandles om lønn og andre rettigheter. Her er de viktigste datoene i oppgjøret:

* 18. februar: Teknisk beregningsutvalg (TBU) la fram sin foreløpige rapport om prognosene for norsk økonomi. TBU sørger for at partene har likt tallgrunnlag og en mest mulig felles forståelse av situasjonen i norsk økonomi før oppgjøret starter.

* 22. februar: LOs representantskapsmøte. Vedtok kravene i årets lønnsoppgjør. Parats forhandlingsutvalg vedtok også sine krav.

* 3. mars: NHOs representantskapsmøte. Vedtar sine posisjoner foran årets oppgjør.

* 9. mars: Frontfagsoppgjøret starter med kravoverlevering fra Fellesforbundet (LO) og Parat (YS) til Norsk Industri (NHO).

* 10. mars: TBU la fram sin oppdaterte rapport om prognosene for norsk økonomi. Utvalget endrer ventet prisstigning fra 2,6 prosent i februar, til 3,3 prosent på grunn av krigen i Ukraina.

* 16. mars: Forhandlingsfrist for frontfaget.

* 5. april: Oppstart oppgjøret i Spekter-området.

* 6. april: Forhandlingsstart KS.

* 20. april: Forhandlingsstart Oslo kommune.

* 30. april: Forhandlingsfrist stat, KS og Oslo kommune.

15.03.2022
15.03.2022 19:44

Fakta om årets lønnsoppgjør

* 16. mars: Forhandlingsfrist for frontfaget.

* 5. april: Oppstart oppgjøret i Spekter-området.

* 6. april: Forhandlingsstart KS.

* 20. april: Forhandlingsstart Oslo kommune.

* 30. april: Forhandlingsfrist stat, KS og Oslo kommune.