FLYENE STÅR: Det er fortsatt veldig få som flyr sammenlignet med før korona.

Håvard Sæbø

Nå starter nedbemanningen for alvor i luftfarten. Tillitsvalgt skylder på regjeringens permitteringsregler

Ansatte i luftfarten har ropt høyt og lenge – uten å bli hørt. I første omgang står hundrevis av arbeidsplasser i fare. – Det er ikke for seint å snu, sier hovedtillitsvalgt Amir Mayani til regjeringen.
25.06.2020
25.06.2020 09:57

erlend@lomedia.no

ida.bing@lomedia.no

– Covid-19-krisen kom uten at vi kunne stoppe det, men nedbemanningskrisen starter nå. Den kan faktisk stoppes dersom regjeringen utvider permitteringsordningen til 52 uker, sier en svært frustrert fagforeningsleder.

Ordene tilhører Amir Mayani, leder i fagforeningen FLR, som er HKs medlemmer i luftfarten og reiseliv.

Der er har de første drøftingene for masseoppsigelser nå startet, både innen luftfart (handlingsselskapene) og reisebyrå.

Samtlige handlingsselskaper, altså de som håndterer passasjerer og bagasje på flyplassene, kommer til å få nedbemanninger, for eksempel. Hvor mange det gjelder, er fortsatt usikkert – blant annet fordi man fortsatt håper at regjeringen vil snu.

• Les mer: – Mange tusen arbeidsplasser kan forsvinne i luftfarten om ikke permitteringsordningen utvides

Men prosessene rundt nedbemanning er uansett i gang.

– Vi har advart om konsekvensene hvis permitteringsordningen ikke utvides til 52 uker. Nå er de blitt en realitet, og sommeren kan bli ødelagt for mange som jobber i luftfarten. Det blir ikke mye sommerferie på tillitsvalgte i denne bransjen, sier Mayani.

Regjeringsgrep kan myke fallet

Fagforeningslederen håper fortsatt at regjeringen vil utvide ordningen. Det vil ikke stoppe nedbemanningene, men det vil redde mye. Færre vil måtte sies opp, rett og slett.

TRENGER HJELP: FLR-leder Amir Mayani ber fortsatt regjeringen snu.

Martin Guttormsen Slørdal

– Flytrafikken vil jo ikke normalisere seg i 2020, så oppsigelser kommer. Men trafikken vil øke etter hvert, og behovet for nedbemanning vil gå ned, sier Mayani.

De tillitsvalgte jobber rett og slett med å få utsatt avgjørelsene om nedbemanninger lengst mulig – i håp om at regjeringen snur.

Press fra alle kanter

I mellomtida presser både LO og NHO på regjeringen for å utvide permitteringslengden.

– Det holder ikke å se an situasjonen over sommeren, da er det for sent, mener LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, som har sendt brev til både statsministeren og arbeidsministeren.

BREVDUER: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen har sammen med NHO-sjef Ole Petter Almlid sendt brev til både statsminister og arbeidsminister.

Håvard Sæbø

– Det jeg hører fra de tillitsvalgte i bedrifter jeg har snakket med, og rapporter fra forbundene, er at det kommer oppsigelser dersom man ikke får endret regelverket veldig raskt, sier Gabrielsen til FriFagbevegelse.

• Les også: Nå kan også arbeidsledige få gratis HK-kurs

LO-lederen har altså NHO-leder Ole Erik Almlid med seg på sitt ønske.

– Permitteringsperioden må utvides, og det må skje så raskt som mulig. Utvides ikke ordningen, må bedrifter sende ansatte ut i et knalltøft arbeidsmarked, samtidig som bedriftene mister verdifull kompetanse de trenger når de skal komme i gang igjen, sier Almlid i NHO.

Koster mer å si opp

For det sentrale punktet, peker LO og NHO på, er «at vi ikke taper arbeidsplasser som vi ser vil gjenoppstå når aktiviteten tar seg opp».

I brevet heter det at konsekvensene med oppsigelser gir mer kostnader for det offentlige, samtidig som man ser at det etter få måneder vil bli bruk for arbeidskraft igjen. Oppsigelsesprosessen er belastende for både bedrift og ansatte og krever store ressurser.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

«Samtidig er rekrutteringsprosesser når aktiviteten tar seg opp, tilsvarende kostnads- og ressurskrevende», står det i brevet.

– Hele næringer, som reiseliv og luftfart, ligger nede. Dersom permitteringsadgangen ikke utvides, må bedriftene gå til oppsigelser. Hvis det skjer – hvor skal da de ansatte gå? Vi leder de ut i arbeidsledighet, sier NHO-sjefen.

Regjeringen vil vente

Til nå har ikke budsjettforhandlingene ført til en ytterligere utvidelse av permitteringsperioden på 26 uker. Dette skal vurderes på nytt i august når statsbudsjettet for 2021 skal under lupen.

Derfor vil utviklingen over sommeren bli avgjørende.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Finansminister Jan Tore Sanner (H) har sagt at han ikke utelukker en utvidelse, men vil vente å se:

– Vi har allerede utvidet perioden som knytter seg til permittering til 31. oktober. Vi har varslet at vi er åpne for å diskutere ytterligere utsettelser dersom det er nødvendig, sa Sanner til NTB tidligere i juni.

25.06.2020
25.06.2020 09:57