Illustrasjonsfoto

Erlend Angelo

Nå kan også arbeidsledige få gratis HK-kurs

Først fikk koronapermitterte medlemmer tilgang til egne kurs. Nå får alle permitterte og alle arbeidsledige HK-medlemmer mulighet for gratis kursing.
19.06.2020
19.06.2020 10:18

erlend@lomedia.no

«Koronakursene» kom på plass for å gi permitterte HK-medlemmer muligheter til å ta noen kurs mens de ventet på å få komme tilbake på jobb.

Kursene ble laget ut fra en spørreundersøkelse som ble sendt til alle permitterte.

Les også: HK kritiserer bedrifter som ikke følger ansiennitet når de tar tilbake permitterte

Nå utvides tilbudet til å gjelde også alle som er registrert som arbeidsledige i HKs medlemsregister.

– Vi mener at dette er så gode kurs at vi må kunne gi tilbudet til flere. Vi har god plass og klarer å favne over mye flere folk, sier Bjørn Mietinen, nestleder i HK, til HK-Nytt.

500 deltakere

Kursene foregår som webinar, og er delt opp i fire moduler: Forberedelse til CV og søknad – Arbeidsmarkedskunnskap, søknad og CV – Språk, kommunikasjon og personlig markedsføring – Intervju, nettverk og nettverksutvikling.

Fornøyd: Nestleder i HK, Bjørn Mietinen.

Erlend Angelo

HK anbefaler å ta alle, gjerne i rekkefølge, men dette er helt opp til den enkelte.

Så langt har 500 HK-medlemmer deltatt på kursene.

– Dette er kanskje ikke den beste tida, med sola som steiker og badevannet som frister. Men vi har fått gode tilbakemeldinger på kursene, og dette kan jo folk ta når det passer dem best, dette er et tilbud som vil vare en stund, sier Mietinen.

Les også: Virke frykter konkurser og oppsigelser i sommer

Tilbudet sendes på epost til HK-medlemmer som er registrert som permittert eller arbeidsledig, så det er viktig å si ifra både når dette skjer – og når man er tilbake i jobb.

– På sikt håper vi dette kan bli et varig tilbud til alle medlemmer, sier HK-nestlederen.

Bransjetilbud i tillegg

Etter at HK lanserte sine webbaserte kurs, så har også regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet lansert nye bransjeprogram, som har egne tiltak for et koronarammet arbeidsliv.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Det betyr at også det finnes muligheter for kurs for ansatte innenfor reiselivsbransjen, samt innenfor handel.

For reiseliv er det blant annet kurs med forberedelser til fagbrev, det er kurs i yrkesnorsk (norskopplæring tilpasset yrket), samt markedsføring gjennom sosiale medier, for å nevne noen.

Detalj- og faghandelansatte kan for eksempel ta nettstudier innenfor kommunikasjon og salg (utvides fortløpende).

Også disse tilbudene er gratis, er webbaserte – og man mister ikke dagpenger om man tar disse studiepoengene.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

19.06.2020