VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. Illustrasjonsfoto.

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger

Ansatte i Jysk mener at de blir presset og truet til å få kundene til å bruke iPader i butikkene for å gi sin vurdering av dem. Det skal ikke skje, svarer Jysk-ledelsen.
20.09.2021
21.10.2021 08:45

line.mette.finnoy@lomedia.no

Det vakte reaksjoner da Romerikes Blad i sommer skrev om at Jysk hadde plassert ut iPader ved utgangsdøra i sine butikker, der kundene oppfordres til å si sin mening om den enkelte som jobber der.

Etter at HK-Nytt omtalte saken, har flere HK-medlemmer skrevet til redaksjonen om saken. Blant det som kommer fram er at ansatte føler seg presset.

Les også: Jysk oppfordrer kundene til å evaluere de ansatte

Truet med advarsel

– Fra det øyeblikket vi ble informert om denne undersøkelsen som skulle komme, var dette upopulært hos de ansatte i butikken jeg jobber i, skriver en Jysk-medarbeider om Ipad-ordningen.

Vedkommende forteller at ble satt som mål at minst 30 prosent av alle kunder skulle svare på undersøkelsen. Da de ansatte var uvillige til å pushe kundene til å bruke iPaden og oppnå tilstrekkelig deltakelse, ble de truet med skriftlig advarsel, forteller den ansatte.

– Som følge av trusler om skriftlig advarsel, har vi fått en høyere prosentandel besvarelser i forhold til transaksjoner på kassen enn tidligere, skriver medarbeideren.

– Det er en belastning for oss ansatte å skulle konstant bli evaluert av hver enkelt kunde, uansett hvor god dag de har eller ikke. Belastende er det også å kunne motta skriftlig advarsel for at kunder ikke ønsker å bruke tid på en spørreundersøkelse, som vi må spørre om, skriver den ansatte i e-posten.

Les også: Trine Lise Sundnes vil jobbe for HK-medlemmenes viktigste saker

– Ingen skal trues

Jysk ser alvorlig på det om ansatte føler de har blitt utsatt for press eller sanksjoner. Det sier salgs- og markedssjef Krister Andreassen i Jysk til HK-Nytt.

– Det er ingen medarbeidere som skal trues med noen form for sanksjoner eller advarsler fordi de ikke har gjort dette. Om det har skjedd, er det helt imot våre retningslinjer, og noe vi ser alvorlig på, skriver han i en epost.

– Nettopp derfor har vi også bedt alle våre tillitsrepresentanter om å være særlig oppmerksomme på dette området, og gi oss beskjed om noen medarbeidere føler et ubehagelig press på å få kunder til å gi feedback. Jysk Norge skal være en bra arbeidsplass, og hvis det viser seg at medarbeidere føler seg presset, vil vi selvfølgelig gjøre noe med det, fortsetter Andreassen.

Artikkelen fortsetter under bildet:

INGEN SANKSJONER: – Det er ingen medarbeidere som skal trues med noen form for sanksjoner eller advarsler fordi de ikke har gjort dette, sier salgs- og markedssjef Krister Andreassen i Jysk til HK-Nytt.

Jysk

Han sier at det alltid er opp til den enkelte medarbeider om han eller hun gjør kundene oppmerksomme på muligheten til å gi feedback.

– Det er viktig for Jysk å få feedback fra kundene våre, slik at vi hele tiden kan levere enda bedre service. Derfor ber vi også våre medarbeidere om å oppfordre kundene til å gi feedback. I den forbindelse er det viktig å understreke at det kun er anledning til å gi personlig feedback i positive situasjoner, skriver Andreassen.

Han opplyser til HK-Nytt at Jysk er i gang med en intern evaluering av iPad-ordningen.

Kritisk nestleder i HK

Nestleder i HK, Elisabet Sundseth uttalte seg kritisk til Jysk sine nye iPader da saken ble kjent gjennom Romerikes Blad.

– Det blir veldig personifisert og det er helt unødvendig å bedømme enkeltansatte av en opplevelse kunden har hatt i en butikk, sa Sundseth til avisa.

Gunn Robstad Andersen, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet uttalte i samme sak at en slik form for evaluering kan være en belastning og gi ansatte som blir utsatt for det helseplager over tid.

Les også: Tone kan være permittert én måned til: – Fint, men skuffende kort

Lei av å bli målt

Blant reaksjonene HK-Nytt mottok i etterkant av saken i sommer, var en epost fra en tidligere leder i en av Jysks toppbutikker i Norge, som fortalte at han sluttet på grunn av alt man blir målt på.

Lederen nevner flere eksempler. Blant annet forteller han om en kontinuerlig konkurranse innad i Jysk som skal hete «SalesForceOne».

– Her blir det, hver mandag, sendt ut et nyhetsbrev og et excelark der alle ansatte med fullt navn og butikknummer systematisk er listet opp med hvor mange artikler man har solgt per kunde, hvor mange GOLD-senger man har solgt siste uka, hvor ofte man får gjort et mersalg til dyner i form av puter, samt om man har solgt madrassbeskytter til solgte senger og madrasser.

I tillegg skal alle ansatte som har gjort salg over 10.000 kroner legge ut bilde av seg selv og kvitteringen på Jysks interne Facebook-side med hashtag #SalesForceOne, forteller den tidligere lederen.

Jysk bekrefter denne praksisen.

– Det er korrekt at vi oppfordrer medarbeidere til å laste opp bilder på vår interne facebook-side, men det er ikke et krav. Det er viktig for oss at ingen medarbeidere føler seg tvunget til det. Derfor vil vi se på om vi har formidlet dette på riktig måte til alle medarbeiderne våre, svarer salgs- og markedssjefen.

Følg HK-Nytt på Facebook

20.09.2021