I denne butikken kan kundene handle mens de ansatte sover
Coop åpner Norges første døgnåpne, ubetjente butikk.
TESTER TEKNOLOGI: Om teknologien som gjør at kundene kan handle uten ansatte tilstede fungerer, kan den bli brukt i flere butikker, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.
Martin Guttormsen Slørdal
lene.svenning@lomedia.no
Her i Bogstadveien i Oslo lå det en liten Matkroken-butikk inntil nylig. Nå har Coop også overtatt nabolokalet og bygger om: I løpet av kort tid åpner det en Extra-butikk her. På dagtid vil det være en vanlig dagligvarebutikk, bortsett fra at samtlige kasser er selvbetjente. Trenger kundene hjelp, får de det av en såkalt kundevert. Om natta må imidlertid kundene klare seg selv, forteller kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge SA.
LES OGSÅ: Alle snakker om behovet for ny kompetanse. HK gjør noe med det
Lås deg inn med app
Sånn fungerer det: Mellom klokka 23 og 07 om morgenen må kundene bruke en app på mobiltelefonen for å komme seg inn i butikken. De må registrere seg med BankId i appen, slik at identiteten deres er kjent – det gjør at det neppe er attraktivt å stjele fra butikken. Slusen kundene må igjennom åpner ikke for mer enn én person av gangen. Vel inne plukker kundene de varene de skal ha. Ølet er låst inne på natta, og tobakk, snus og medisiner får kundene bare tak i ved å identifisere seg med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning på sin egen telefon. Kundene må selv skanne og betale varene i selvbetjeningskassene. Trenger de hjelp, kan de trykke på en knapp og komme i kontakt med vektere. De er uansett ikke langt unna. Butikken er kameraovervåket, og har også fem-seks «nødknapper» plassert på ulike steder i tilfelle kundene skulle ha behov for å tilkalle hjelp.
Tester teknologien
Har kundene virkelig behov for å handle om natta? Verken Harald Kristiansen eller regionsjef Hege Abrahamsen har et klart svar på det.
– Vi har ikke engang turt å gjette på hvor stor omsetningen blir om natta, sier Abrahamsen.
– Det er det vi ønsker å finne ut. Dette er også en måte å teste ut ny teknologi på, sier Kristiansen.
For hvis dette fungerer, kan det være en løsning for butikker i distriktene, påpeker han.
– Coop er den aktøren i dagligvarebransjen som har flest distriktsbutikker. En av utfordringene for dem er å holde åpent lenge nok, for det koster penger. Denne teknologien kan bidra til at flere distriktsbutikker kan overleve, og arbeidsplasser bestå, sier Kristiansen.
Det innebærer i så fall store investeringer. Coop har brukt mellom to og tre millioner kroner på teknologien som gjør det mulig å holde åpent om natta uten ansatte tilstede.
MELD DEG PÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT
Ikke færre arbeidsplasser
– Har dere vurdert å holde åpent om natta med ansatte?
– Nei, vi har ikke lyst til at folk skal jobbe om natta, folk skal ha en normal arbeidstid. All forskning viser at nattarbeid ikke er bra for helsa. Og så koster det selvfølgelig masse penger, sier Kristiansen, som selv er HK-medlem.
Han tror ikke denne løsningen vil føre til færre arbeidsplasser i varehandelen om den blir en suksess.
– Heller tvert imot. Dette er en motvekt til netthandel og grensehandel. Vi gjør det enkelt for kundene å handle, døgnet rundt. Da kan vi sørge for at flere beholder jobben, sier Kristiansen.
Det er de samme ansatte som fortsetter i den nye butikken. Butikksjef Yury Boyarintsev er imidlertid fersk, i tillegg er det ansatt seks nye medarbeidere.
Boyarintsev er spent på når kundene kommer til å handle, og på hva de vil kjøpe. Men han er ikke bekymret for å la butikken være ubetjent om natta.
– Vi skal forlate butikken i perfekt tilstand om kvelden, og tror ikke det kommer til å være helt bomba når vi kommer på morgenen, sier han.
Kristiansen krysser også fingrene for det.
– Jeg er litt spent på om noen kommer til å finne på noe spik. Det er alltid en moroklump der ute, smiler han.
– Jeg tror det kommer til å gå bra, men jeg håper det ikke blir kaos, at det blir slåsskamp her, sier HK-medlem Mounir El Oudrasi.
(Saken fortsetter under bildet)
SPENTE: HK-medlem Mounir El Oudrasi og butikksjef Yury Boyarintsev lurer på når og hva kundene vil handle om natta.
Martin Guttormsen Slørdal
Må skanne selv
Heller ikke på dagtid er det vanlige kasser å finne i denne butikken. Det fører verken til dårligere opplevelser for kunden eller færre arbeidsplasser, mener kommunikasjonssjefen.
– På dagtid skal det alltid være en ansatt i nærheten av kassene for å hjelpe kunder som trenger det. Selvbetjeningskasser fører også til en bedre arbeidshverdag for de ansatte. De får mer varierte oppgaver, og slipper risikoen for belastningsskader som vanlig kassearbeid gir, sier Kristiansen.
Hege Abrahamsen, som selv har kurset mange kundeverter, mener selvbetjeningskasser gjør at de ansatte får bedre tid, blir mer effektive og gjør at de må løpe mindre. Butikksjef Boyarintsev mener kundene klarer seg bedre og bedre uten hjelp i selvbetjeningskassene.
– Det er ikke så mange som lurer på noe lenger, de har lært seg systemet, sier han.
Slutt på søndagsåpent
Butikken vil ha åpent fra mandag morgen til og med lørdag kveld. Mens Matkroken var søndagsåpent, vil den nye butikken holde stengt, for den er langt større enn de maks hundre kvadratmeterne en søndagsbutikk kan være. Det betyr at det er slutt på søndagsarbeid for de ansatte.
– Nå kommer jeg til å få god tid med familien på søndager. Men det kan jo bli litt kjedelig også, ler Mounir El Oudrasi.
GJØR DET SELV: Regionsjef Hege Abrahamsen viser hva kundene må gjøre for å komme seg inn i butikken om natta.
Martin Guttormsen Slørdal
Flere saker
Alma lurte på hvorfor hun ble deprimert hver måned, uten noen grunn. Da hun fikk vite om PMS, begynte bitene begynte å falle på plass.
Maud Lervik
Alma (24) jobber ikke når hun har sterk PMS
Jan Kåre Ness
Nå er Kiwi-ansatte Joakim (29) sikret flere hundretusener mer i pensjon
Karl Johan. Illustrasjonsfoto.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre-byrådet vil ha søndagsåpent i Oslo. Dårlig utreda «makkverk», mener Ap
Gratis julebord er ingen selvfølge. Er du blant dem som slipper å punge ut?
Colourbox
Får du julebordet dekket? Det er ikke en selvfølge
Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
Hva er det største problemet på jobben? Jo, det er sjefen
Brian Cliff Olguin