VIL DU FYLLE PÅ?: Altså ikke varer, men kunnskap. Sjekk ut det nye studietilbudet fra HK.

Martin G. Slørdal

HK tilbyr medlemmer spesialtilpasset høyskoleutdanning

Alle snakker om behovet for ny kompetanse. HK gjør noe med det

Er du ansatt i en bedrift som driver med logistikk og lagerdrift? Da bør du lese mer om muligheten for å ta gratis etterutdanning.
15.05.2019

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Fra statsministernivå og nedover snakkes det varmt om etterutdanning for å møte nye krav og utfordringer i arbeidslivet, men det er ikke mange som gjør noe med det. Vi i HK vil ta vare på de som er i jobb og som ønsker å skolere seg for fortsatt jobb, sier nestleder Bjørn Mietinen.

LES OGSÅ: Vegard hadde feil lønn i mange år. Nå har han fått 104.000 kroner etterbetalt

Egen utdanning i Sverige

Blekket er knapt tørt når vi treffer forbundets primus motor på dette området. Bjørn Mietinen har akkurat signert en avtale med Högskolan Väst i Trollhättan i Sverige. Den skal sikre HK-medlemmer tilgang til et helt nyutviklet studium i logistikk og automasjon. Oppstart er fra høsten, og her vil 20 HK-medlemmer få plass.

– Vi satser. Det koster penger, men vi må gjøre dette skikkelig. Vi kan ikke tenke at det holder med fagbrev og stoppe der. Vi må videre og tilby medlemmene ytterligere skolering. Derfor har vi kjøpt 20 studieplasser i Trollhättan til høsten, og det samme antallet for vår og høst i 2020, totalt 60 studieplasser, forteller Mietinen.

Behov for å tilpasse

Da Coop gikk fra manuelt til automatisert lager for noen år siden, laget de en egen utdanning for de som skulle jobbe på det nye lageret C-log på Gardermoen. Utdanningen gikk over åtte uker og fungerte ifølge Bjørn Mietinen bra. Mange har også tatt fagbrev i logistikk. HK har likevel fått en del innspill fra både medlemmer og ledelsen ved Coop-lageret om at logistikkfagbrevet som tilbys ikke er helt tilpasset den nye verdenen. Heller ikke logistikkfaget som tilbys HK-medlemmer gjennom utdanningsselskapet Addisco møter dagens behov.

– Jeg tok derfor kontakt med Högskolan Väst som jeg visste at drev med tilsvarende. De tilbød på det tidspunktet robotkurs. Vi sendte to ansatte fra C-log på dette kurset, men det var litt for avansert. Det handlet mest om programmering, og var ikke myntet på de som jobber på et automatisert lager. Da ble vi enige om at högskolan skulle utvikle et nytt kurstilbud, og det er dette vi nå tilbyr våre medlemmer, forteller Mietinen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Både teori og praksis

HK-nestlederen forteller at han har fått mange spørsmål om hvorfor forbundet velger å kjøpe studieplasser i vårt naboland og ikke her i Norge. Han har en enkel forklaring på det:

– Högskolan Väst holder til i de gamle fabrikklokalene til Saab i Trollhättan, med alt slags utstyr, så det ligger godt tilrette for et studium som er en blanding av teori og praksis. I tillegg til passende fasiliteter er de godt i gang med slike studier. Det kan sikkert finnes miljøer i Norge som kunne tilbudt noe tilsvarende, men akkurat nå var svenskene best, sier han.

Man må ikke flytte til Sverige for å gå på studiet, forsikrer han. Det meste av undervisningen skjer via nettet. Det er i tillegg lagt inn helgesamlinger i Trollhättan for å jobbe praktisk, med caser fra egen arbeidsplass.

– På dette studiet lærer man mye mer enn under opplæring i bedrift, hevder Mietinen.

Søk, søk, søk!

Nå skal HK gjøre studietilbudet kjent for medlemmene i aktuelle bedrifter. Bjørn Mietinen håper mange melder sin interesse. Han mener det er en svært god anledning til både å få vurdert den realkompetansen man har, få gratis skolering og ikke minst papirer på ny kunnskap.

– Jeg er spent på antall søkere og hvordan det blir, men jeg har tro på at det blir veldig bra, sier Mietinen.

Han understreker at studietilbudet gjelder alle HK-medlemmer som jobber i lager- og logistikkbedrifter. Det er ikke bare ansatte i C-log som er målgruppa, flere og flere lagre blir automatiserte.

– Jeg vet at både Asko og Rema 1000 jobber med å automatisere sine lagre, legger han til.

Regjeringen må med

Bjørn Mietinen har allerede solgt inn studiet til både næringsministeren og kunnskapsministeren i møter han har hatt med dem. Begge har fattet interesse for studiet, som passer godt inn i regjeringens varslede kompetansereform «Lære hele livet». Mietinen mener regjeringen bør omfavne dette og lignende kompetanseprosjekter og bidra med finansiering.

– Vi kan alle gjøre vårt, og dette er HKs bidrag til å skaffe noen av våre medlemmer ny kunnskap. Men det trengs penger for å få et skikkelig løft. Det er for passivt å tenke at man skal ta vare på folk når de blir arbeidsløse. Arbeiderpartiet vil sette av over 100 millioner kroner til et kompetansefond. Mitt håp er at de andre partiene støtter dette, sier Bjørn Mietinen.

Sett pris på fagarbeidere

Han frir også til arbeidsgiverne. Ifølge HK-nestlederen blir det først vellykket når alle parter ser viktigheten av å satse på kompetanse.

– Mitt håp er at flere arbeidsgivere setter pris på medarbeidere med oppdatert kunnskap. Jeg hørte nettopp et eksempel på det motsatte. Da en butikk skulle ansette en ny, sto det mellom to kandidater. Den ene hadde fagbrev, den andre ikke. Hvem tror du de valgte? Jo, den uten fagbrev. Det var for å spare de 9,50 kronene i timen som er fagbrevtillegget. Slike holdninger må vi til livs, understreker han.

Og apropos butikk. Bjørn Mietinen kan opplyse om at HK også er med i utviklingen av et utdanningstilbud til ansatte i varehandelen, myntet på arbeidsplasser hvor de også merker digitalisering og hvor jobbinnholdet endres og ny kompetanse trengs.

– Vi må gi folk påfyll, sier Bjørn Mietinen.

15.05.2019