JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tilbud

Hvorfor heter det Black Friday?

Det renner inn med gode tilbud i innboksen, og forbrukergenet til Ola og Kari Nordmann trigges. Her får du bakgrunnen for dette handlefenomenet.
Hundrevis av kunder stormet butikkene på Oslo Fashion Outlet i Vestby i 2019. (Arkivfoto)

Hundrevis av kunder stormet butikkene på Oslo Fashion Outlet i Vestby i 2019. (Arkivfoto)

Heiko Junge / NTB

leif.kirknes@lomedia.no

martin@lomedia.no

Denne artikkelen ble først publisert i 2018, men er oppdatert med blant nye tall og ny informasjon i 2024.

Siste fredagen i november er det Black Friday og Black Week hele uka. Eller startet egentlig Black Week allerede uka før? Det som er sikkert, er at vi forbrukere har blitt overlesset med reklame, tilbud og informasjon i god tid før «svartfredagen», som språkrådet foreslår å kalle dette årlige handlefenomenet.

En fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av hovedorganisasjonen Virke, viser at Ola Nordmann i gjennomsnitt skal handle for 4.800 kroner under Black Week, sammenliknet med 4.200 kroner i 2023.

– Black Week har utviklet seg til å bli en av årets viktigste handleuker, sammen med de to ukene før jul, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, i en pressemelding.

Forventer økt julehandel

Med økt kjøpekraft i lomma forventer Virke at norske husholdninger øker forbruket i julehandelen med 3,5 prosent. Hver husholdning vil bruke 25.000 kroner på julehandelen, sier Virke.

– Høyere lønnsvekst og mer stabil økonomi gjør folk mer optimistiske og villige til å bruke penger i år. Dette er gode nyheter for både forbrukere og for handelsnæringen, og alle som har sin arbeidshverdag i den, sier Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke, i en pressemelding.

Børskrakk og fotballkaos

Black Friday er handledagen som finner sted fredagen etter Thanksgiving i USA. Etter at amerikanerne har mesket seg med fylt kalkun sammen med sine nære og kjære på torsdag, drar de til butikkene på fredag og starter julehandelen.

For å finne opprinnelsen til dagen og begrepet Black Friday må vi spole tilbake i tid. Ifølge wikipedia har begrepet «Black Friday» blitt brukt i en rekke forskjellige sammenhenger.

Den første (og kanskje mest riktige) er knyttet til krisen i det amerikanske gullmarkedet 1869. Da kjøpte de to gullspekulantene Jay Gould (!) og James Fisk opp så mye av landets gull som mulig, i håp om å kjøre prisene opp slik at de kunne selge med stor fortjeneste.

Planene til gullhaiene ble oppdaget, prisen på gull falt i bakken på noen minutter. 24. september 1869 var aksjemarkedet i fritt fall. Meklerhus gikk over ende, spekulanter og vanlige folk ble ruinert og økonomien ble ustabil i flere måneder etterpå.

FINANSAKROBATER: Jams Fisk og Jay Gould sto bak den første Black Friday.

FINANSAKROBATER: Jams Fisk og Jay Gould sto bak den første Black Friday.

Wikipedia.com

Begrepet ble også brukt av politiet i den amerikanske byen Philadelphia på 50-tallet da de skulle beskrive fredagstrafikken under Thanksgiving-feiringen. Kaoset oppsto da fotballfans inntok byen i forbindelse med kampen mellom hæren og marinen som hvert år ble spilt den påfølgende lørdagen.

Og det har også blitt sagt at Black Friday tradisjonelt er den dagen da regnskapene i butikkene igjen viser overskudd og går fra røde til svarte tall.

Nordmenn ble for første gang introdusert for Black Friday i 2010 på kjøpesenteret Norwegian Outlet i Vestby, sør for Oslo. Den gangen sa Arild Hermstad, daværende leder for miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, til Aftenposten at han syntes påfunnet i Vestby var frekt, og at dette var en malplassert skikk å prøve å få på plass i Norge.

Men med bakgrunn i tallene til Virke, har denne dagen for alvor fått fotfeste i Norge.

Only in America

Og er du på jobb i varehandelen på Black Friday, vil du sannsynligvis oppleve en god del ekstra pågang fra overivrige kunder som skal sikre seg den billige tv-en eller miksmasteren som plutselig er til halv pris, men i et begrenset utvalg.

Her er noen ansattes (vandre)historier om deres møter med kunder på Black Friday i USA, ifølge det amerikanske nettsamfunnet Reddit:

Walmart: En krangel brøt ut på grunn av en sykkel. Knyttenever ble delt ut, og det ble litt blod. Det endte med at en fyr fikk tak i sykkelen og kom seg unna folkemengden, han kjørte på sykkelen ut av butikken uten å betale

Restauranten Johnny Rockets: Vi hadde kunder utenfor inngangen som skrek at de ville ha mat. Jeg pekte på matkartet og sa at vi ikke serverte frokost. En dame spyttet meg i ansiktet og sa; Jeg vet at dere serverer bacon.

Gamestop: Jeg var jobb på Gamestop da spillmaskinen Wii kom ut. Akkurat idet vi åpnet dørene til butikken, ble det nærmest opptøyer. Folk slåss med hverandre, banna og gråt. Folk var så desperate, når noen fikk tak i en spillmaskin, tok en annen tak i vedkommende og kastet han i bakken for å få tak i den.

Walmart: Jeg så en stor mann trampe andre kunder ned i bakken for å få tak i så mange håndklær som mulig til 1 dollar.

ILLUSTRASJONSBILDE: Black Friday er dette en vanlig scene fra butikker i hele verden.

ILLUSTRASJONSBILDE: Black Friday er dette en vanlig scene fra butikker i hele verden.

AP/Brian Davies

Det er lov å la være

Som en motreaksjon til det mange vil kalle for handlegalskap, er det verdt å nevne at den internasjonale protestdagen mot forbrukersamfunnets bruk og kast-mentalitet, «Buy Nothing Day», arrangeres samtidig med Black Friday. Markeringen startet i Canada allerede i 1992 og har spredd seg til store deler av verden.

Mer skepsis

Flere butikker enn tidligere velger å stå over Black Week, både av hensyn til miljø og for å unngå tap.  

– Det er også en risiko for butikkene å delta på Black Week. Med lave marginer kan det være vanskelig å selge varer på tilbud, og kostnadene ved kampanjer kan bli betydelige. Det ikke alltid sikkert at det lønner seg, sier Hammerstad.

Denne artikkelen ble først publisert i 2018, men er oppdatert med blant nye tall og ny informasjon i 2024.

Kilder: ssb.no, virke.no, wikipedia.no, aftenposten.no, econa.no