FÅR FØLGE AV FLERE: Kine Kaspersen og Mona Hammerø  ved Drivstua gartneri i Trondheim er to av de 205 HK-medlemmene som allerede er i streik. Denne uka får de følge av flere.

FÅR FØLGE AV FLERE: Kine Kaspersen og Mona Hammerø ved Drivstua gartneri i Trondheim er to av de 205 HK-medlemmene som allerede er i streik. Denne uka får de følge av flere.

Lene Svenning

HK trapper opp streiken

I morgen og torsdag går enda flere butikkansatte ut i streik.
02.09.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Lørdag gikk 205 HK-medlemmer i 48 butikker ut i streik etter at meklingen mellom HK og NHO strandet. Handel og Kontors krav er at bedriftene om er omfattet av butikkoverenskomsten skal lønnes som resten av varehandelen. I dag tjener ansatte i disse butikkene opp mot 2.600 kroner mindre enn ansatte som er omfattet av tariffavtalene mellom HK og arbeidsgiverorganisasjonene Virke og Samfo.

Flere ut i streik

Handel og Kontor trapper nå opp den pågående streiken, og varsler at 61 HK-medlemmer i ytterligere sju bedrifter vil streike fra og med i morgen, fredag og mandag. Dette er ansatte i to bakerier; Bodø bakeri og Øyra bakeri i Sauda, en gullsmed; Christophersen Sandnes, fiskebutikken Søstrene Hagelin i Bergen, og tre utsalg ved byggvarekjeden EA Smith - på Heimdal, Lade og Steinkjer.

Alle disse er bedrifter som verken er medlemmer i Virke, Samfo eller NHO. De tas ut i streik fordi Hovedavtalen krever det: Heller ikke for bedrifter skal det lønne seg å være uorganisert, de kan fremdeles bli rammet av streik.

Fra før er det streik ved disse butikkene: Se hele lista her

Krever likelønn

En av HKs hovedgrunner til å gå til streik er at NHO ikke ville inngå avtale om samme heving av minstelønn som de gjorde med Norsk Transportarbeiderforbund. HK anklager NHO for å nekte kvinner den samme lønnsutviklingen som menn i denne bransjen.

– Bare dager før vi gikk til mekling inngikk NHO en garanti som hever minstelønnssatsene til gutta som leverer varene vi selger. Alt HK krever er den samme garantien som gutta fikk, sier HKs forbundsleder, Trine Lise Sundnes.

Garantien Transportarbeiderforbundet fikk vil løfte lønningene gradvis over flere år. Dette av hensyn til bedriftene og deres behov for å tilpasse seg.

– HK har ikke krevd noe annet enn den samme opptrappingen for våre kvinnerike medlemsgrupper, påpeker Sundnes.

Støtte fra Transport og Negotia

Handel og Kontor-medlemmene i streik får støtte fra Transportarbeiderforbundet. Forbundsleder Roger Hansen frykter tariffhopping til NHOs billigavtaler for butikkansatte dersom man ikke får til en harmonisering av lønnsnivået, slik de fikk til i sin grossistoverenskomst med NHO.

– Vi har fått inn sikringsbestemmelser slik at det ikke skal lønne seg å flytte fra Virke til NHO for å få en billigere avtale. Det er uforståelig at NHO ikke vil være med på tilsvarende for butikkansatte, sier Hansen.

Han sier at Transportarbeiderforbundet er klare til å sette i verk sympatiaksjoner dersom HK ber om det.

Også YS-forbundet Negotia gir sin fulle støtte til de streikende HK-medlemmene. Nestleder Arnfinn Korsmo sier at dette både er en kamp for å forhindre tariffhopping og en kamp for likelønn. Korsmo deler Handel og Kontors syn om at det skal være lik lønnsutvikling for både kvinner og menn innen samme bransje.

– Negotias oppfordring til NHO er at de tenker seg om en gang til, og sørger for en rettferdig og harmonisert lønnsutvikling for alle grupper innen handelen, sier Arnfinn Korsmo.

02.09.2014