PROTEST: Mange, ikke bare HKere, møtte opp for å si sin mening om søndagsåpne butikker i Hønefoss.

HK i Norge

HK protesterte mot søndagsåpne butikker under sykkelritt

HK likte ikke at Fylkesmannen tillot søndagsåpent under Tour of Norway. I går troppet det opp 50 fagforeningsmedlemmer i Hønefoss for å protestere.
03.06.2019

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Søndag er de varehandelsansattes fridag, og et sykkelritt bør ikke føre til noe unntak, mener HK. Forbundet reagerer sterkt på at Fylkesmannen i Oslo og Viken ga handelsstanden i Hønefoss tillatelse til å holde søndagsåpent under gårdagens målgang for sykkelrittet Tour of Norway.

HK mener også at handelsstanden med dette fratok idrettslag og andre frivillige organisasjoner penger i kassa.

LES OGSÅ: Coop kutter i de ansattes lavlønnstillegg

Hoppet bukk over høring

Butikkene i Hønefoss sentrum, inkludert kjøpesenteret Kuben, holdt dørene åpne i fire timer i går, søndag. Dispensasjonen fra loven har Fylkesmannen gitt, med begrunnelse i at denne søndagen var siste dag i sykkelrittet Tour of Norway. Rittet gikk gjennom Hønefoss sentrum og tiltrakk seg mye folk. Fylkesmannen mener derfor dette oppfylte kravet om «særlige grunner til å gi dispensasjon».

Det mener ikke HK. Forbundet reagerer på at de ikke fikk denne saken til høring, slik de pleier i saker som omhandler søndagsåpne butikker.

– Vanligvis er vi høringsinstans, men det har de hoppet bukk over denne gangen, sier regionleder i HK Østlandet Sør, Tone Hartz, til HK-Nytt.

Hun mener det er uheldig at forbundet som organisererer de ansatte ikke fikk si sin mening.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes, som også deltok i gårdagens markering, er enig.

– Det å frata fagforeningene muligheten til å uttale seg er ikke bra. Det er grunn til å være opprørt over dette. Arbeid på søndager skal kompenseres, men når man ikke inviterer partene inn, fratas vi muligheten til å forhandle. Maktbalansen blir skjevfordelt når de gjør det på denne måten, påpeker Sundnes.

Frivillig?

Fylkesmannen i Oslo og Viken understreket i sitt vedtak om dispensasjon at arbeid på denne dagen måtte være frivillig. HK mener det er vanskelig når butikkeiere og kjøpesenterledelsen har bestemt at det skal være åpent. Tone Hartz tror flere ansatte i realiteten ble pålagt å jobbe.

– De er stor fare for at det ikke blir frivillig når et helt senter skal holde åpent, sier hun.

Trine Lise Sundnes sier til NRK at et politisk vedtak om å holde butikkene åpne gjør det vanskelig for de ansatte å nekte å jobbe.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NEI TAKK: Både HK-leder Trine Lise Sundnes, Ap-politiker Masud Gharakhani og regionleder Tone Hartz deltok i protestaksjonen i Høneføss.

Hva med idrettslagene?

Hartz og Sundnes stiller dessuten spørsmål ved nødvendigheten av å åpne alle butikker i en anledning som et sykkelritt og folkefest i byen.

– Jeg tror folk kom for å se på sykkel og ikke for å handle. De som gikk i butikkene, gjorde det helt uavhengig av sykkelrittet, sier Hartz.

Hun mener de søndagsåpne butikkene fratok blant andre idrettslagene muligheten til å fylle opp kassa.

– Handelsstanden tok over for dem som kunne solgt vafler og kaffe til et godt formål, påpeker hun.

Trine Lise Sundnes kaller det korttenkt:

– Idrettslagene bruker jo slike anledninger til å tjene penger, men så åpner de dørene på butikkene i stedet. Det kan ikke være gjennomtenkt, sier hun til HK-Nytt.

Lett å få tillatelse

Fylkesmannen i Oslo og Viken har fått forelagt kritikken fra HK fra både Rinerikes Blad og NRK Buskerud som begge har omtalt saken, men Fylkesmannen har valgt å ikke kommentere saken.

Daglig leder i Ringerike Næringsforening, Jan Erik Gjerdbakken, sier til NRK Buskerud at det gikk greit å få tillatelse til søndagsåpne butikker. Han har ingen kommentar til at HK protesterte utenfor de åpne butikkene.

– De har rett til å bruke ytringsfriheten sin, sier han til NRK.

På spørsmål om det var frivillig å jobbe, svarer han dette:

– Det er en forutsetning at det skal være frivillig, men jeg kan ikke gi noen garantier for det.

TIDLIG KRØKES: Søndagens yngste demonstrant, slo av en prat med forbundsleder Trine Lise Sundnes.

03.06.2019