OMFORDELING: – Det er noe usunt i Elkjøp. Det virker som de vil kvitt seg med alle som har 100 prosent stillinger og erstatte dem med deltidsansatte, sier Fawsi Adem.

Leif Martin Kirknes

Nedbemanning

Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner for å slutte. – På grensen til skandale, mener topptillitsvalgt i HK

Elektronikkjeden sier opp ansatte samtidig som de lyser ut ledige stillinger. Fagforeningstopp Fawsi Adem er kritisk.
13.03.2023
14.03.2023 11:42

katharina@lomedia.no

leif.kirknes@lomedia.no

I januar kom nyheten om at Elkjøp nedbemanner og stenger butikker for å spare penger. Rundt 200 ansatte er rammet av prosessen, bekrefter elektronikkjeden.

En av dem er Ellen Hoenvoll (42). Etter 23 år i bedriften mottok hun en oppsigelse.

Leder Fawsi Adem Handel og Kontor (HK) region Øst kaller oppsigelsen «urettferdig» og «forferdelig».

– Det er på grensen til skandale. Ellen har jobbet der i 23 år og bidratt til å bygge opp Elkjøp, sier Adem til HK-Nytt.

Han mener at hvis Hoenvoll har tatt saken til retten, ville hun hatt en sterk sak.

Adem er også kritisk til kjedens nedbemanningsprosess.

– Elkjøp har fortsatt behov for arbeidskraft, men vil kvitte seg med «kostbare» ansatte som har jobbet der lenge og som arbeider 100-prosentstillinger som for eksempel Ellen på Jessheim, hevder Adem.

Elkjøps HR-sjef Jan Erik Aaserød er forelagt Adems påstander, men kommenterer dem ikke. Han hevder at kjeden i prosessen har tatt utgangspunkt i ansattes ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold.

47 ledige stillinger i Elkjøp

Den 14. mars 2023 var det 47 ledige stillinger i Elkjøp på nav.no.

– Antall utlyste stillinger viser at behovet for arbeidskraft er det samme i Elkjøp, men de fordeler bare arbeidsoppgavene ut over flere deltidsansatte, sier Adem.

Aaserød svarer på kritikken med å påpeke at Elkjøp er et stort selskap med mange ansatte, med en viss grad av naturlig avgang i løpet av året og behov for å lyse ut stillinger. Flere av de ledige stillingene er i butikker som ikke er eid av Elkjøp eller filialer hvor det ikke har vært nedbemanning, ifølge HR-sjefen.

MISTET JOBBEN: 200 ansatte er rammet av nedbemanningen.

Brian Cliff Olguin

– Det er også ledige stillinger i butikker hvor ansatte har takket nei til en lavere stillingsbrøk. Vi utlyser stillinger først internt, og de fleste av heltidsstillingene er tilbudt de som er rammet av nedbemanninga, skriver HR-sjefen i en e-post til HK-Nytt.

Alle butikkmedarbeidere som har fått tilbud om sluttavtale, tilbys og har prioritet på ledige stillinger i Elkjøp i tolv måneder, ifølge Aaserød. Det er en rettighet som er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

HK: Et hårreisende tilbud

Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner i «lojalitetsbonus» hvis de signerer fratredelsesavtale, ifølge e24.no. Fawsi Adem kaller praksisen «latterlig» og «ekstremt uprofesjonell».

– Det er hårreisende at en bedrift kan tilby så dårlige avtaler. Jeg trodde ikke det var normalt i dette århundret, sier han til HK-Nytt.

Elkjøps HR-sjef Jan Erik Aaserød påpeker at bonusene på 3.000 kroner ikke er et sluttvederlag.

– Det er en bonus våre ansatte får for å yte god kundebehandling i oppsigelsestiden. Bonusen kommer i tillegg til ordinær lønn, skriver han til HK-Nytt.

Matnyttig lesning: Dette må du vite om nedbemanning

100 nye HK-medlemmer

Adem mener også at ledelsen i Elkjøp Norge burde «stramme» opp de lokale varehussjefene.

– I altfor stor utstrekning tråkker småkongene ved varehusene på tærne til de ansatte. Elkjøp sentralt har ansvaret for at butikksjefene opptrer i tråd med et organisert arbeidsliv, sier Adem.

NEDBEMANNER: – Våre prosedyrer har blitt fulgt grundig i denne omstillingsprosessen, sier Jan Erik Aaserød.

Elkjøp Norge

Jan Erik Aaserød har derimot tillit til varehussjefene.

– Vi har alltid en god og åpen dialog i selskapet vårt, fra hovedkontor til butikk, i samråd med AMU og tillitsvalgte, for å sikre at prosesser som vi har stått i foregår på best mulig måte, skriver han.

Elkjøp: Nedbemanninga var nødvendig

Adem hevder at nedbemanninga ikke er gjennomført korrekt ved flere varehus.

Det er for tidlig å vite om Elkjøp-ansatte vil stevne sin arbeidsgiver for usaklige oppsigelser. Men om de gjør det, tipper Adem at elektronikkjeden vil tape flere av rettssakene. Det er for tiden 14 personer som har bestridt sin oppsigelse, ifølge HK.

Om lag 580 av totalt 3.000 ansatte i Elkjøp er HK-medlemmer. Det siste året har 100 Elkjøp-ansatte meldt seg inn i fagforeningen, 60 av dem har blitt medlemmer siden nyttår.

HR-sjefen hevder at bedriftens prosedyrer har blitt fulgt i omstillingsprosessen. Han har forståelse for at ansatte som er rammet har det tøft.

– Men nedbemanninga har vært helt nødvendig for å sikre en bærekraftig økonomi, flere tusen arbeidsplasser og en posisjon som markedsleder, skriver Aaserød.

61 prosent av stillingene som ble rammet i prosessen var deltidsstillinger og 39 prosent var heltidsstillinger. I dag er det omtrent like mange heltidsansatte som deltidsansatte i bedriften, ifølge Elkjøp.

Skeidar sier opp ansatte: Runar mister jobben – 13 av de 22 ansatte rammes av nedbemanning

13.03.2023
14.03.2023 11:42