ANSATTE MISTER JOBBEN: Elkjøp må redusere kostnader og effektivisere driften.

Brian Cliff Olguin

Elkjøp nedbemanner – ansatte er sinte, frustrerte og redde

Elkjøp skal stenge butikker og nedbemanne. – Medlemmene har blanda følelser; sinne, frustrasjon og redsel for egen personlige økonomi, sier tillitsvalgt i Elkjøp.
13.01.2023
27.01.2023 15:29

katharina@lomedia.no

Elkjøp må omorganisere, nedbemanne og stenge noen få butikker for å spare penger, ifølge en pressemelding som ble sendt ut torsdag 12. januar. Det rammer ansatte ved hovedkontoret og i butikkene. Personalkostnadene skal nedjusteres med 12 prosent, ifølge Elkjøp.

På nåværende tidspunkt vil ikke elektronikkjeden gå ut med informasjon om hvilke butikker som blir lagt ned eller hvor mange årsverk som kuttes. Elkjøp har 3000 ansatte.

Ansatte er sinte, frustrerte og redde

– Medlemmer lurer på om de blir berørt og er usikker på framtida. Det er blanda følelser; sinne, frustrasjon og redsel for egen personlige økonomi, sier Atle Fjæreide Steen, HK-tillitsvalgt ved Elkjøp Skien.

Han har fått mange telefoner fra medlemmene både ved filialen i Skien og fra andre Elkjøp-butikker.

– Dette er tøft for mange ansatte, sier Steen.

OPPTATT MANN: Atle Fjæreide Steen bruker mye tid sammen med kolleger som er usikre på framtida.

Brian Cliff Olguin

Medlemmer i Handel og Kontor (HK) i Elkjøp-filialer med tariffavtale er i ferd med å stable på beina en konsernklubb, men foreløpig har de bare et interimsstyre hvor Steen er nestleder og Lars Hansen er leder. 13 butikker har tariffavtale.

Hansen, som jobber ved Elkjøp i Tønsberg, understreker at prosessen framover vil bli veldig forskjellig for ansatte i butikker med og uten tariffavtale.

– Jeg tenker på utvelgelseskriteriene for nedbemanning. I «tariff-butikker» vil prinsippet om ansiennitet være det førende. Det er mest rettferdig, sier Hansen.

I praksis betyr det at ansatte med kort ansiennitet står i fare for å miste jobben før kolleger med lengre fartstid i bedriften.

Deretter vil sosiale forhold og kompetanse være kriterier som en tar hensyn til, ifølge Lars Hansen. Han legger også til at i filialer uten tariffavtale kan ledelsen velge hvem som blir sagt opp eller ikke får fornyet kontrakten sin.

Fordi Hansen «bare» er leder i interimsstyret til konsernklubben er han ikke i direkte dialog med ledelsen i Elkjøp om prosessen. Han fikk vite om nedbemanningen for et par dager siden via tillitsvalgt i HK-klubben ved Elkjøp Tønsberg hvor Hansen er nestleder.

Les også: Elkjøp får kritikk for å ha et alternativt tillitsvalgtsystem

Elkjøp forstår ansattes uro

Elkjøp vil ha en kjapp prosess.

– Vi ønsker å gjennomføre en god prosess med en kompetansekartlegging av alle ansatte, og deretter drøftelsesmøter, hvor målet er at vi skal konkludere så snart som mulig for å sikre at dette ikke blir en langdryg prosess, sier administrerende direktør Linda Frid Andresen i Elkjøp i pressemeldingen.

Hun forstår at dette er tøft for de ansatte.

– Jeg har stor forståelse for uroen dette skaper, og vi kommer til å gjøre det vi kan for å hjelpe og støtte medarbeiderne våre i tiden som kommer. Det er det viktigste vi gjør nå, sier Andersen.

KLAR FOR KAMP: Lars Hansen vil kjempe for sine medlemmer.

Brian Cliff Olguin

Elkjøp er trolig ikke den siste varehandelbedriften som skal kutte stillinger. Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne, melder Virke.

Sjefen fikk 2,4 millioner i bonus

Regnskapet for 2022 viser at Fredrik Tønnesen, administrerende direktør fram til 1. september 2021, fikk 2,4 millioner kroner i bonus i fjor. Elkjøp har et avvikende årsregnskap som går fra fra 1. mai til 30. april året etter.

HK-tillitsvalgt Lars Hansen mener ledelsen sender et dårlig signal ved å ta ut flere millioner kroner i bonus.

– Det er umusikalsk å ta ut en så høy bonus i en situasjon hvor mange ansatte er usikre på om de mister jobben sin, sier han.

Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge understreker at bonusen til Tønnesen er basert på salgsresultater fra 2020 og 2021, under pandemien da Elkjøp hadde gode resultater.

– Dette er en bonusutbetaling langt tilbake i tid og har ingen sammenheng med nåværende resultater. Bonus blir utbetalt det påfølgende regnskapsåret og fremkommer i årsregnskapet for det neste året, skriver Schøyen Bergly i en epost til HK-Nytt.

Les også: Nedbemanning i Skeidar opprører de ansatte

Elkjøps overskudd de siste tre årene