JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UBEHAGELIGE OPPLEVELSER: Malin Kjærgård (t.v.) og Ingvild Alstad forteller om kunder som har kommet med upassende kommentarer, venneforespørsler på Facebook, gaver, blomster og tilbud om penger.

UBEHAGELIGE OPPLEVELSER: Malin Kjærgård (t.v.) og Ingvild Alstad forteller om kunder som har kommet med upassende kommentarer, venneforespørsler på Facebook, gaver, blomster og tilbud om penger.

Ylva Seiff Berge

Butikkansatte Malin og Ingvild: – Ubehagelig å bli forsøkt sjekket opp av kunder

Ingvild Alstad og Malin Kjærgård er lei av kunder som trakasserer og sjefer som ikke tar det på alvor.
26.02.2020
13:30
27.02.2020 11:25

lene.svenning@lomedia.no

Upassende kommentarer, venneforespørsler på Facebook, blomster, gaver og tilbud om penger. Det er ting kunder gir og spør om, forteller Ingvild Alstad og Malin Kjærgård. En tredje kollega, som vil være anonym, har i tillegg opplevd at en kunde har fulgt etter henne hjem. Kundene forstår ikke at de er hyggelige mot dem fordi det er en del av jobben, sier de.

«Kvinne på kne»

Ingvild Alstad (23) jobber som butikkmedarbeider i Meny på Tangen Senter på Nesodden i Viken, og har jobbet i servicebransjen i sju år. Malin Kjærgård (23) jobber på Baker Nordby på samme senter, men har tidligere jobbet på samme Meny-butikk som Alstad. Nå har de sett seg lei på kunder som de mener trakasserer butikkansatte.

– Det er ubehagelig å bli forsøkt sjekket opp av kunder. Jeg må være smørblid, det er jobben min. Kundene utnytter sin maktposisjon, sier Alstad til HK-Nytt.

Hun forteller om flere ubehagelige episoder hun har opplevd på jobben. Her er én av dem:

– Jeg drev og fylte på varer på gulvet da det kom en eldre kar bort til meg. «Nå er det lenge siden jeg har hatt en kvinne på kne foran meg», sa han. Jeg smilte høflig, men etter at han var gått, tenkte jeg «æsj!».

Går glipp av minst 15.000 i bonuskroner: – Føler oss lurt av Ikea

Tilbudt 5.000 kroner

Alstad har også opplevd at mannlige kunder ber om å bli venn med henne på Facebook. Det er både kunder hun vet hvem er, og kunder hun ikke kjenner til. Hun har også fått meldinger på Messenger fra kunder, en av dem har bedt henne ut på kaffe. En annen har sendt henne melding og tilbudt henne penger – 5.000 kroner, «siden du er pen og jobber på Meny».

«Er det her alle de digge damene på Nesodden er?» Det sa en kunde som stilte seg opp mellom kassene på Meny. Ikke ålreit, synes Alstad.

Malin Kjærgård har også opplevd at kunder, på begge arbeidsplassene hennes, er for nærgående. Hun synes ikke det er greit at kunder kaller henne «jenta mi», sier «du er så herlig», eller bruker navnet hennes, som står på navneskiltet på uniformen, mens de ser henne dypt inn i øynene.

Kjærgård har også mottatt gaver og blomster fra kunder, blitt invitert på besøk, og spurt om hun vil bli kjørt hjem – det er et nokså vanlig tilbud å få, forteller hun. Også hun har opplevd at kunder har bedt henne om å bli venner på Facebook, og sendt henne meldinger og kjærlighetssanger på Messenger.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Fulgt etter hjem

En av kollegene deres på senteret, som vil være anonym, forteller om flere episoder. En kunde som glemte noe i kassa. Da han kom tilbake for å hente det, sa mannen, som var godt opp i 40-årene; «Jeg glemte det med vilje, fordi du er så pen».

– Det passer seg ikke når voksne menn sier sånt, mener 21-åringen.

En annen kunde har stått og smugtittet på henne ved kassa, en tredje har tilbudt henne jobb i hagen sin. Men det verste er det hun opplever som trakassering over tid fra én kunde. Han har bedt henne om å bli venn på Facebook, gitt henne blomster og gaver, den ene med påskriften «Jeg vil ha deg». Kunden har fulgt etter henne hjem, og har blitt observert gående rundt huset hennes tidlig om morgenen før hun gikk på jobb. Det har fått henne til å føle seg svært utrygg, og er årsaken til at hun ikke ønsker å stå fram med navn i HK-Nytt.

– Jeg får en klump i halsen når jeg ser ham i butikken, forteller hun.

– Gjør jobben vår

De tre kollegene er opprørte over den behandlingen de får av enkelte kunder. Malin Kjærgård synes det er rart at enkelte kunder ikke skjønner at hun bare gjør jobben sin når hun er hyggelig mot dem.

– Small talk kan være hyggelig, men det er forskjell på det og å flørte, sier hun.

– Det er ekkelt når en 60-åring kaller meg «jenta mi».

Ingvild Alstad er lei av trakasseringen.

– Jobben min er å være blid og imøtekommende uansett. Det står i arbeidskontrakten at vi skal opptre høflig overfor kundene. Men at vi er pålagt å være blide og hyggelige gjør at vi ikke har lov til å markere motstand, sier hun.

Det synes HK-medlemmet er problematisk.

Sjefene tar det ikke alvorlig

Alle tre har sagt ifra til sjefene sine når de har hatt ubehagelige opplevelser med kunder. I noen tilfeller har sjefene tatt kontakt med kundene og bedt dem slutte med det de driver med, andre ganger har de ikke tatt affære, sier de.

21-åringen har fortalt sjefene sine om hendelsene hun har opplevd, men synes ikke hun blir tatt på alvor.

– De har bare tullet det bort. Jeg føler ikke at jeg får noe støtte derifra, sier hun.

Alle tre er kritiske til at de ansatte aldri har fått opplæring fra ledelsen om hvordan de skal håndtere det de oppfatter som trakassering fra kunder. Kjærgårds sjef på bakeriet skal imidlertid ha gitt beskjed til en av vekterne på senteret om den mest plagsomme kunden.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Vil droppe navneskilt

Ingvild Alstad mener det hadde hjulpet henne og kollegene om de slapp å gå med navneskilt på uniformen.

– Nesodden er et lite sted. Når kundene vet fornavnet mitt, er det enkelt å finne meg på Facebook, sier hun.

Alstad har spurt sjefen sin om hun kan slippe å gå med navneskilt. Det fikk hun ikke, hevder hun. Det står i arbeidskontrakten at de ansatte skal bruke navneskilt, forteller hun. Også på kvitteringene står navnet på butikkmedarbeideren de ble betjent av.

– Det er unødvendig og tankeløst å kreve at vi skal gå med navneskilt. Jeg synes at det er trist at ledelsen ikke forstår oss. I en annen dagligvarebutikk på Nesodden har de stikk motsatt policy, de ansatte bruker ikke navneskilt for å bli beskyttet. Det holder å bruke et ansattnummer på kvitteringen. Da kan ikke kundene finne oss på Facebook, sier hun.

Alstad har likevel sluttet å bruke navneskiltet sitt, og har ikke fått påpakning for det. Siden har hun ikke fått meldinger fra kunder.

Lisa fikk drømmene knust i Hennes & Mauritz

Verst i kassa

I dag jobber Alstad i ferskvareavdelingen. Her har hun langt færre problemer med kundene.

– Det virker som om kundene mener de i kassa er nederst på rangstigen. Kokkejakka jeg bruker i ferskvaren gir meg mye mer respekt. Det skyldes kanskje også at det er en større disk mellom meg og kundene, sier hun.

Ingvild Alstad vil ha en slutt på at kunder trakasserer butikkansatte. Da må det endringer til, sier hun. I tillegg til å la de ansatte slippe å gå med navneskilt, ønsker hun seg opplæring i å håndtere trakassering på arbeidsplassen, på lik linje med opplæring i hvordan de skal håndtere ransforsøk.

– Ledelsen må ta oss på alvor, hver gang, sier hun.

– Det er ikke et generelt problem

Per Arne Finstad, daglig leder på Meny på Tangen senter, er kjent med at det har vært noen episoder hvor kunder har oppført seg upassende overfor ansatte, men avviser at dette er et generelt problem på butikken.

– Når det har vært ubehagelige episoder har vi selvfølgelig tatt tak i det. Vi har for eksempel levert tilbake gaver som kunder har gitt ansatte, sier han.

Finstad avviser påstanden om at slikt ikke alltid tas alvorlig av ledelsen i butikken.

– Vi tar sånt veldig alvorlig, vi vil at alle ansatte skal føle seg trygge. Når vi hører om slike ting, tar vi tak i det. Vi tar det også opp på personalmøter. Det er nulltoleranse for slik opptreden. Men vi ser ikke på dette som et stort problem, sier han til HK-Nytt.

Av 60 ansatte kjenner Finstad bare til to som har opplevd slike ubehagelige episoder med kunder. Butikksjefen bekrefter at kjeden ikke har et eget opplæringsprogram for hvordan slike saker skal håndteres.

– Vi sier til alle som opplever ubehagelige kunder at de må si ifra til oss om det, sier han. Finstad mener praksisen med å bruke navneskilt er god.

– Det er jo hyggelig å vite navnet på dem som betjener deg. Slik er det jo de fleste steder. Men jeg har aldri pålagt noen som ikke vil gå med navneskilt å bruke det. Hvis de føler det er ubehagelig, skal de slippe det, sier han.

Kjenner til problemet

– Det er noen som prøver seg, slik har det vel alltid vært, sier Vibeke Haugen, daglig leder ved Baker Nordby på Tangen senter hvor Malin Kjærgård jobber.

Haugen har selv erfart problemer med kunder oppigjennom årene, men hun har aldri tatt seg nær av det, forteller hun.

– Jeg skjønner at de som er yngre gjør det. Jeg synes det var mer ekkelt da jeg var yngre, sier hun.

Haugen forteller at de ansatte snakker sammen når det har oppstått ubehagelige opplevelser med kunder. Noen ganger har hun bedt vekterne på senteret følge med på enkelte kunder. Noen opplæring i å håndtere slike episoder har bakeriutsalget ikke.

– Det har jeg ikke tenkt over, men det kunne vi ha hatt, sier hun til HK-Nytt.

HK vil ta initiativ til kampanje

– Dette tar vi på høyeste alvor, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

– Det er viktig at folk kan føle seg trygge på jobben. Dette tar vi på høyeste alvor, sier Sundnes til HK-Nytt etter å ha hørt hva Ingvild Alstad og Malin Kjærgård forteller.

Forbundslederen har hørt om kunder som trakasserer før, men først og fremst i restaurantbransjen. Her har arbeidsgivere og arbeidstakere tidligere gått sammen i en kampanje mot seksuell trakassering fra gjester i julebordssesongen. Nå vil hun ta initiativ til en slik kampanje rettet mot kunder i varehandelen, og vil ta kontakt med Virke og Arbeidstilsynet om dette.

– Vi må iverksette tiltak for å gjøre kundene oppmerksomme på at service betyr service, og ikke noe mer, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Trine Lise Sundnes.

Trine Lise Sundnes.

Martin Guttormsen Slørdal

Sundnes er enig i at det ikke kan være nødvendig å bruke navneskilt på jobben, hvis det betyr at kunder bruker navnet til å kontakte ansatte på fritida.

– Hvis hensikten med å bruke navneskilt er at kundene skal vite hvem de har handlet med, er det fullt mulig å bruke et nummer i stedet for navn, sier hun.

HK-lederen er enig med Alstad og Kjærgård i at ansatte bør få opplæring i hvordan de skal håndtere seksuell trakassering og ubehagelige opplevelser med kunder.

– Det er en kjempegod idé! Dette vil jeg også snakke med Virke og Arbeidstilsynet om, sier hun.

Sundnes legger til at forbundet vil spørre HK-medlemmene om trakassering fra kundenes side er et utbredt problem i sin årlige medlemsundersøkelse.

26.02.2020
13:30
27.02.2020 11:25