SKUFFET: Daniel Romero (fra venstre), Carina Velle og Siri Linn Alstad er skuffet over at de ikke får bonuspengene de er blitt lovet fra Ikea. Tillitsvalgt Kateryna Bilokin (til venstre) mener Ikea bør kompensere for feilinformasjon.

SKUFFET: Daniel Romero (fra venstre), Carina Velle og Siri Linn Alstad er skuffet over at de ikke får bonuspengene de er blitt lovet fra Ikea. Tillitsvalgt Kateryna Bilokin (til venstre) mener Ikea bør kompensere for feilinformasjon.

Erlend Angelo

Går glipp av minst 15.000 i bonuskroner: – Føler oss lurt av Ikea

De manglet tre kalenderdager på å få utbetalt bonus fra Ikea. Nå mener de arbeidsgiveren har lurt dem et halvt arbeidsår.
24.02.2020
10:47
26.02.2020 16:18

erlend@lomedia.no

Ikea var høy og mørk da de før jul gikk ut i media og skrøt av at de delte ut i snitt 40.000 kroner i bonus til de ansatte.

Ikea utbetaler julebonus på 40.000 kroner i snitt

Men ikke alle fikk ta del i bonusgildet.

Blant dem er Siri Linn Alstad, Carina Velle og Daniel Romero. De jobber på kundesenteret til Ikea på Slependen utenfor Oslo. Trioen ble allerede fra introuka informert at de også var omfattet av bonusordningen.

Men da bonusene ble utbetalt, var det ingen kroner som kom inn på kontoen til de tre.

Årsaken? De ble ansatt 4. mars. Fristen for å komme med i ordningen var 1. mars …

– Vi har allerede fra introkurset fått høre om bonusordningen. At det var motiverende for oss. Vi mangler tre dager. Av dem var én arbeidsdag, sukker Daniel Romero.

Bonusordningen var en gulrot som ble nevnt mange ganger etterpå også. Både skriftlig i mailer og på møter.

Så viste det seg at flere ikke får pengene. En misforståelse, er forklaringen de har blitt servert i etterkant.

Det er misforståelse som koster trioen om lag 15-20.000 kroner hver.

– Dette er vel så mye for prinsippet som for kronene, sier Romero.

Oppgitt og lei seg

På veggen bak dem står det på skiltet, med tittelen «Fellesskap»: «'Tillsammans' står helt sentralt i Ikeas kultur. Alle er viktige, alle blir hørt og alle bidrar. Vi involverer, tar vare på, anerkjenner og stoler på hverandre i et miljø preget av ydmykhet og gjensidig respekt».

Det er ord trioen ikke kjenner seg veldig igjen i.

– Vi føler oss lurt og utnyttet. Det var nokså flaut da det tikket inn gratulasjonsmeldinger om bonus, sier Carina Velle.

Fawsi Adem vil inn i HK-ledelsen

De ansatte sier de har snakket med sine teamledere og blitt serverte ulike svar. Ingen sa fra om at de ikke var med i bonusordningen før det ble klart 19. august.

– Ikea har ikke vært ærlig med oss. Det er skuffende, sier Siri Linn Alstad.

«Retningslinjer»

Klubbleder for HK-klubben på kundesenteret, Kateryna Bilokin, mener Ikea snubler i egen argumentasjon for å nekte de ansatte bonusen.

– De snakker om globale retningslinjer, men her har de feilinformert egne ansatte. Da burde de også rette opp i etterkant. Likevel har de ikke møtt oss et litt skritt på veien, ingen kompensasjon er tilbudt, sier Bilokin.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Dessuten kunne Ikea fint ha satt 1. mars som startdato på kontrakten, selv om de startet 4. mars, og så trukket dem i bonus. Dette er noe de også har gjort for andre bonusavtaler i selskapet. Hvorfor kan de ikke gjøre det nå? spør Bilokin.

Ikea henviser til globale retningslinjer – men tillitsvalgt Bilokin mener det må gå an å vise litt fleksibilitet. Særlig med tanke på at Ikea i etterkant har innført som standard at arbeidskontraktene gjelder fra 1. i ansettelsesmåneden.

Kateryna Bilokin

Kateryna Bilokin

Erlend Angelo

– Retningslinjer er ikke akkurat norsk lov. Hvor blir det av fellesskapet som Ikea snakker så pent om?

Nestleder i konsernklubben, Erik Walør Heggem, synes det hele er en kjedelig sak for Ikea.

– Det handler om kommunikasjonssvikt. Her er Ikea for firkanta, det er deres ledere som har pusha folk til å stå på ekstra for å nå bonusmålene. Det er ingen stor kostnad for Ikea, så en grei måte å rydde opp på er å betale, enkelt og greit, sier Heggem – og forteller samtidig at de ikke har registrert lignende saker andre steder i konsernet.

Ikea: – MÅ følge retningslinjene

Ikea levner derimot lite håp til at de tre skal få noen oppreisning for manglende bonusutbetalinger:

– One IKEA Bonus er et globalt program og retningslinjene er like for alle IKEA-land og alle 360.000 ansatte, skriver kommunikasjonsrådgiver Stine Odland i en epost til HK-Nytt.

– Vi forstår at disse medarbeiderne opplever skuffelse over å ikke motta bonusutbetaling. I en så stor bedrift som vår så er det vanskelig å skulle utøve skjønn i sak for sak fordi retningslinjene er globale og felles, fortsetter Odland.

Om at de ansatte ble motivert av bonusmål, sier hun dette:

– Vi gir statusoppdatering på bonus månedlig, basert på de bonusmål som er satt. Dette gjøres på allmøter. Men man går ikke inn på unntak for enkelte når dette kommuniseres. Det er til enhver tid medarbeidere som ikke vil motta bonus da de ikke oppfyller disse kriteriene.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

24.02.2020
10:47
26.02.2020 16:18