SELGER IKKE LIKE MYE: Det selges færre blader og magasiner her til lands. Det gjør at distributøren Bladcentralen nå må nedbemanne.

Bladcentralen nedbemanner

Alle ansatte har fått tilbud om sluttpakke. De som ikke vil ha det, må søke på jobber i bedriften.
27.09.2017

Det skriver avisa Klassekampen. Bladcentralen, som distribuerer magasiner og blader til kiosker, butikker og bensinstasjoner over hele landet, er i hardt vær.

LES OGSÅ: Ikke flertall for søndagsåpne butikker på Stortinget

Færre kjøper blader

Salgsinntektene er nesten halvert på fem år. Det henger sammen med at det selges langt færre blader enn før. Nå har alle de 77 ansatte i Bladcentralen fått tilbud om sluttpakker og avtalefestet pensjon (AFP). Det bekrefter daglig leder Pål Bergdahl overfor Klassekampen. Ifølge avisa må de som sier nei til en sluttpakke søke om å få fortsette å jobbe i Bladcentralen.

Holder tett om prosessen

Hvor mange bedriften ønsker å nedbemanne med, er ikke kjent.

«Vi ønsker ikke å informere om detaljer i forbindelse med nedbemanningen. Dette er en intern prosess som nettopp er startet med ansatte, tillitsvalgte og arbeidstaker­organisasjoner», skriver Bergdahl i en e-post til Klassekampen.

Det er mange HK-medlemmer i bedriften, som holder til i Nittedal i Akershus, og Handel og Kontor har tariffavtale med Bladcentralen. Klubb­leder Wenche Amundsen ønsker imidlertid ikke å uttale seg om nedbemanningsprosessen i bedriften.

GIKK DU GLIPP AV DISSE SAKENE:

• Seniorene forsvinner tidlig fra finansbransjen

• Ikea-ansatte garanteres 20 prosent stilling

27.09.2017