DØMT: Widerøe Ground Handling tapte i retten. Fem ansatte som ble oppsagt, får beholde jobbene sine. Illustrasjonsbilde.

Avinor/Gaute Bruvik

Ugyldige oppsigelser i Widerøe Ground Handling

Ansatte ved Kristiansund lufthavn får beholde jobbene sine

Fem ansatte ved flyplassen i Kristiansund stevnet arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. De vant fram i retten.
12.11.2021
12.11.2021 09:15

katharina@lomedia.no

– Rettferdigheten seiret. Vi er veldig, veldig glad. Vi vant på alle punkter, sier hovedtillitsvalgt Desirée Ojala i Widerøe Ground Handling, en leverandør av bakketjenester til flyplasser.

Fem Widerøe-ansatte ved flyplassen i Kristiansund gikk rettens vei fordi de mente at de var usaklig oppsagt. Nå har Møre og Romsdal tingrett gitt dem medhold. De ansatte, medlemmer i Handel og Kontor i Norge (HK) og Junit, får beholde stillingene sine og 15.000 kroner i erstatning hver.

– Dommen er viktig for flere enn arbeidstakerne ved Kristiansund lufthavn. Den slår fast at ansiennitetsprinsippet står sterkt i nedbemanningsprosesser, sier Ojala.

Dommen er imidlertid ikke rettskraftig. Widerøe Ground Handling kan anke innen 26. november.

Konflikt om utvelgelseskrets

For å forstå konflikten må vi gå tilbake i tid. Høsten 2020 ble ansatte og ledelsen i Widerøe Ground Handling enige om at de måtte nedbemanne. Pandemien førte til færre reisende, og bedriften hadde mistet en stor kontrakt med SAS. Men partene hadde ulike meninger om hvordan de skulle gå fram.

Ved flyplassen jobber det to ansattgrupper i Widerøe Ground Handling: 16 stuere og ti funksjonærer. Ledelsen bestemte at avdelingene skulle utgjøre to såkalte utvalgskretser i nedbemanningen. Funksjonærene protesterte. De ville ha én utvalgskrets sånn at alles ansiennitet ble sett under ett. De ble ikke hørt. Dette rammet funksjonærene, hvor fem av ti fikk redusert stilling. De hadde fra 22 til 36 års ansiennitet. Noen få stuere fikk også reduserte stillinger.

Dette var grunnlaget for at saksøkerne mente at de var usaklig oppsagt.

– Tingretten slo fast at Kristiansund lufthavn er én krets og at ansiennitet er viktigst. Ansatte som har jobbet der i 33 år skal ikke forbigås av noen med fem-seks års fartstid. Det blir helt feil, sier Ojala.

Artikkelen fortsetter under bildet:

GLAD FOR SEIEREN: – Det er veldig stort at det har vunnet, sier Desirée Ojala

Ylva Seiff Berge

Tror ikke arbeidsgiver anker

Resultatet i retten kan få ringvirkninger.

– Dommen er viktig for flere enn de ansatte ved Kristiansund lufthavn. Den slår fast at ansiennitetsprinsippet står sterkt i nedbemanningsprosesser, sier Ojala.

Flyplassen i Kristiansund er en mellomstor lufthavn hvor Widerøe-ansatte på bakken skal jobbe mer på tvers. Funksjonærer skal arbeide med lossing og lasting, og stuerne skal hjelpe til med merkantile oppgaver som booking og boarding av fly. Det ble vedtatt av ledelsen allerede i 2019. Saksøkerne er mer enn villig til å ta andre arbeidsoppgaver.

– Vi hadde ikke saksøkt arbeidsgiver om medlemmene ikke ville jobbe på tvers, sier Ojala.

Widerøe Ground Handling har fire uker på seg til å anke. Dommen falt 29. oktober. Om de ikke anker innen 26. november, er dommen rettskraftig. Ojala tror ikke de anker.

– Det overrasker meg om arbeidsgiver anker. Dommen var knusende på alle punkter.

HK-Nytt har prøvd å komme i kontakt med HR-direktøren i Widerøe Ground Handling uten å lykkes.

Tips til tillitsvalgte

Faglig sekretær Kjell Finvåg i HK har fulgt prosessen. Han gleder seg også over seieren.

– Det er veldig bra for medlemmene at de vant fram. Vi var uenige i innsnevringen av utvalgskrets som innebar at lang ansiennitet ikke ville få betydning i nedbemanningen, sier Finvåg.

Han råder tillitsvalgte på arbeidsplasser som står foran en nedbemanningsprosess til å følge med i timen.

Artikkelen fortsetter under bildet:

FARTSTID TRUMFER: – Det største ankepunktet vårt var at ansatte med vesentlig kort ansiennitet, fikk beholde jobben, mens ansatte med ansiennitet på opptil 33 år ble sagt opp, sier Kjell Finvåg.

Håvard Sæbø

– Ta utgangspunkt i at hele virksomheten skal være én utvalgskrets. Skal kretsen innsnevres, forutsetter det en grundig vurdering og en saklig grunn. En må sørge for at ansiennitet ikke mister sin betydning. Dette gjelder ikke bare på flyplasser, men i hele arbeidslivet.

Finvåg er glad for at Ojala sa fra i tide.

– Hvis ikke tillitsvalgte hadde tatt til motmæle fra starten av, kunne det vært vanskelig å nå fram med søksmålet, sier han.

Ingen av de fem saksøkerne vil intervjues av HK-Nytt.

Les også: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp

12.11.2021
12.11.2021 09:15