ALLTID PÅ JOBB: Svein Helge Liknes 
tar aldri helt fri fra jobben som 
klubbkonsulent i Vålerenga Fotball.

ALLTID PÅ JOBB: Svein Helge Liknes tar aldri helt fri fra jobben som klubbkonsulent i Vålerenga Fotball.

Martin Guttormsen Slørdal

Alltid pålogget

Svein Helge Liknes lar aldri jobb være jobb. Han er tilgjengelig fra morgen til kveld.
03.02.2017
10:45
08.02.2017 12:55

hk-nytt@lomedia.no

I og rundt Valhall, Vålerenga Fotballs storstue, er det aldri stille. Både klubbens elitelag og unger spiller ball her. Det krever et apparat som fungerer, også etter klokka fire på ettermiddagen. HK-medlemmet Svein Helge Liknes er en av dem som sørger for det. Han er stor sett på kontoret mellom 9 og 16, i tillegg til møter på kveldene og cuper i helgene. Piper det i telefonen, er Svein Helge parat, nesten døgnet rundt. Men er det bra for ham?

Smarttelefoner og ipader gir oss muligheten til å jobbe hvor som helst og når som helst. Men hva skjer egentlig med oss arbeidstakere når vi er pålogget store deler av døgnet, både i hverdagen og på fritiden? På vegne av LO, prøver Sintef å finne svaret.

Forskningsprosjekt

– Det har vært gjort en del undersøkelser blant studenter og ledere, men vi ønsker å se mer på hvordan online-samfunnet påvirker arbeidstakere, sier Marianne Svensli, som er LOs kontaktperson i dette prosjektet.

Svensli mener det er viktig å finne ut hvordan arbeidstakere påvirkes av ny teknologi og 24/7-samfunnet fordi hun tror dette virker inn på både helse, arbeidsmiljø og sikkerhet.

– Målet er å få kartlagt konsekvenser for arbeidsforhold, helse og arbeidsmiljø ved bruk av teknologiske verktøy og systemer på arbeidsplassen, opplyser hun.

Og hun vet allerede nå at det vil komme en debatt i kjølvannet av dette sett opp mot dagens lov og regelverk.

Forventningspress

Foreløpige resultater viser at mange er tilgjengelige utenfor arbeidstid. Forskerne mener dette skyldes et betydelig forventingspress. Over halvparten av de 1.000 arbeidstakerne som svarte på undersøkelsen til Sintef, sier at de ukentlig leser jobbrelatert epost etter at de har stemplet seg ut fra jobb. Hver tredje gjør det hver eneste dag. Årsaken har vi i lomma.

– De som har smarttelefon jobber mer utover arbeidstiden, sier forsker ved Sintef, Hans Yngvar Torvatn.

– Ulempen med dette er at det blir mindre skille mellom jobb og fritid. Plutselig ender vi med å levere mer arbeid enn det vi krever lønn for, sier han.

At alle kontorets funksjoner er tilgjengelige i manges mobiltelefon, er en forklaring på dette. En annen er forventinger. Brorparten av de Sintef tok kontakt med, svarte at de ofte eller noen ganger opplever forventninger om å være tilgjengelige utenom betalt arbeidstid.

– Om disse forventingene kommer fra sjefen, kolleger eller arbeidstakeren selv, er noe vi vil undersøke nærmere. Men vi vet at folk er veldig glade i jobben sin og ønsker å levere så godt som mulig. Så yrkesstolthet spiller inn, sier han.

ALLTID MED: Svein Helge Liknes har et godt grep om telefonen - eller er det motsatt?

ALLTID MED: Svein Helge Liknes har et godt grep om telefonen - eller er det motsatt?

Martin Guttormsen Slørdal

En del av pakka

Pip! Lyden kommer fra Svein Helge Liknes’ telefon. Den er med overalt, hele døgnet. Folk ringer, sender eposter og sms-er, og får svar også etter arbeidstid. Svein Helge leser epost rett før han går til sengs, og gjerne før han er på kontoret.

– Jeg jobber jo med frivillige, foreldre som jobber dugnad for unger. De bruker fritiden sin til barnefotballen, da er det en del av pakken at jeg bidrar når de trenger det, mener han.

Det hender at Svein Helge synes det blir slitsomt alltid å være tilgjengelig. Hvis det er veldig seint om kvelden eller han er sammen med venner, tar han ikke telefonen. Ellers alltid. Til og med når han er på ferie sjekker han epost et par ganger om dagen. Ellers blir det så mye å ta igjen når han er tilbake på jobb, synes han. Og reiser han på ferie like før en cup, svarer han på alle henvendelser.

– Tror du dette kan gå ut over helsa di?

– Ja. Jeg har sett kolleger som har hatt tøffe perioder og som har brent seg ut, sier 26-åringen.

Også positive sider

Tilgjengelighet trenger ikke bare være negativt, mener Sintef-forsker Hans Yngvar Torvatn. Undersøkelsen de har foretatt viser at mange arbeidstakere er positive til ny teknologi og velger å bruke den så lenge den fungerer. Og det gjør jo mange av løsningene man finner på en smarttelefon.

– Oppsiden er at vi jobber mer fleksibelt. Man kan gå tidlig fra jobb, hente barna i barnehagen for så å gjøre oppgavene ferdig på kvelden. Og når man får svart raskere på henvendelser, opplever man en større grad av fleksibilitet, sier Torvatn.

Forskeren innrømmer selv å være blant de som bruker mye av fritiden til arbeidsoppgaver. Men han foreslår et mottrekk.

– Mitt viktigste råd er å føre timer for de oppgavene man gjør utenom arbeidstid. Da får man arbeidstiden synliggjort. Jobber man en ekstra time i løpet av en uke, kan man avspasere denne ved en senere anledning, foreslår Torvatn.

Siden undersøkelsen er en pilotstudie som er ment å berede grunnen til en mulig større undersøkelse senere i år, advarer forskeren mot å trekke konklusjoner. Men funnene så langt kan tyde på at de som jobber i offentlig forvaltning bruker smarttelefonen mindre enn gjennomsnittet, og at de opplever lavere forventninger om tilgjengelighet. I motsatt ende av skalaen kommer IKT-bransjen, hvor flere har smarttelefon og jobber ofte utenfor arbeidstid.

Epost-haugen som vokser

En annen som har forsket på temaet er tidstyvforsker og forfatter Jan-Kristian Karlsen. Han mener at medarbeidere bør skjermes for eposter til alle døgnets tider. I et intervju med Dagens Næringsliv i september i fjor presenterer Karlsen ferske tall som viser at epost har blitt den største tidstyven i mange norske virksomheter.

– I mange tilfeller drar epost ned effektiviteten og gjør at medarbeidere føler seg på etterskudd. Det blir en blanding av privatliv og arbeidsliv som til slutt blir umulig, sier han til DN.

Karlsen sier at han har sett en klar sammenheng mellom å være på etterskudd med arbeidsoppgaver og selve kommunikasjonsformen. Han oppfordrer virksomheter å bruke også andre former for kommunikasjon utenom epost, og advarer mot en utvikling der de ansatte nærmest blir tvunget til å besvare eposter på kvelder og i helgene.

LIGGER UNNA E-POSTEN: Kristin F. Schnitler skiller så godt hun kan mellom arbeid og fritid, og lar være å trykke på e-post-appen på telefonen etter arbeidstid.

LIGGER UNNA E-POSTEN: Kristin F. Schnitler skiller så godt hun kan mellom arbeid og fritid, og lar være å trykke på e-post-appen på telefonen etter arbeidstid.

Martin Guttormsen Slørdal

Skjermer fritida

Kristin F. Schnitler jobber som organisasjonssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund i Trondheim. Hun forsøker å la jobb være jobb, og skjermer fritida si så godt hun kan. HK-medlemmet har imidlertid muligheten til å lese og besvare epost på telefonen, men forsøker å holde fingeren unna appen etter arbeidstid. Tekstmeldinger fra medlemmer har hun imidlertid vondt for å la ligge ubesvart til neste arbeidsdag. Telefoner tar hun også; ringer medlemmene etter arbeidstid, er det som oftest viktig. Men om hun utfører arbeidsoppgaver på fritida, legger hun i alle fall ikke skylda på sjefen sin.

– Arbeidsgiveren min er veldig tydelig på at vi ikke skal lese og besvare epost utenfor arbeidstida. Gjør vi det, viser vi medlemmene at vi er tilgjengelige hele døgnet, og det skal vi ikke være, sier hun.

Schnitler ønsker ikke å jobbe gratis. Men om hun svarer på en henvendelse, har hun likevel vondt for å registrere det som overtidsarbeid.

Usunt

HK-medlemmet mener det ikke er bra for helsa alltid å være i jobbmodus.

– Du får aldri hvile skikkelig hvis du er tilgjengelig hele tida. Det er ikke sunt aldri å ha helt fri. Selv legger jeg gjerne fra meg telefonen i helga. De som vil meg noe kan få tak i meg på annet vis, sier hun.

Schnitler får en følelse av at hun er litt gammeldags.

– Jeg får gjerne høre at jeg må «følge med i tida». Men vil vi virkelig være tilgjengelige hele døgnet, spør hun.

Organisasjonssekretæren får også spørs­mål fra medlemmer i Arbeidsmandsforbundet om de er forpliktet til å svare arbeidsgiveren sin på telefon eller epost utenfor arbeidstid.

– Det er de ikke, svarer jeg. Da må jeg leve opp til det selv også, mener hun.

Schnitler, som har vært i arbeidslivet i mange år, mener folk er mer slitne og stressa nå enn før eposten kom. Mens det før var forventet at det tok noen dager å få svar på et brev, forventes det rask respons på eposter.

Alle er på

Marianne Svensli i LO er ikke overrasket over at så mange tillitsvalgte er pålogget. Også på LOs hovedkontor er det slik. Selv prøver hun å la lære å svare utenom arbeidstid, men det hender at også Svensli leser eposter og surfer på nettet innimellom når hun har fri.

– Jeg tror mange arbeidstakere tror arbeidsgiver forventer at de svarer på eposter, og derfor er det mange som jobber flere timer ut over betalt arbeidstid, sier hun.

Svensli sier at LO ønsker å danne seg et bakteppe om situasjonen rundt teknologi, menneske og arbeidsmiljø.

– Vi ser at teknologi og produktivitet er nært knyttet sammen. Vi er omringet av høyteknologi som skal gjøre ting lettere å utføre og spare tid. Men teknologien har også stor påvirkning på måten vi organiserer arbeidslivet på, sier hun.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

03.02.2017
10:45
08.02.2017 12:55