Merarbeid i kontrakten

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt og resten av regjeringen foreslår at deltidsansatte får rett til en stillingsandel i tråd med det de faktisk jobber.
15.03.2013
16.12.2013 22:07

Det går den rette veien for deltidsansatte som ønsker seg mer arbeid: I dag la regjeringen fram et lovforslag for Stortinget som vil styrke denne gruppas rettigheter. Forslaget innebærer at deltidsansatte får en lovfestet rett til en stillingsandel som tilsvarer det de faktisk har jobbet de siste tolv månedene. For mange deltidsansatte tar på seg så mye arbeid de kan, utover det som står i kontrakten deres. Nå skal det inn i kontrakten.

Stor utfordring

Ufrivillig deltid er regnet som et stort problem, spesielt for kvinner, og spesielt i varehandelen og helse- og omsorgssektoren.

– Ufrivillig deltid er en stor utfordring i norsk arbeidsliv og en viktig årsak til lønnsforskjeller og mindre pensjonsopptjening. Det er viktig å skape en heltidskultur, noe partene i arbeidslivet allerede er i gang med, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt.

Lovforslaget har flere punkter: Når loven trer i kraft vil arbeidsgivere også være pliktige til å drøfte bruken av deltidsstillinger med de tillitsvalgte årlig. Og når ansatte krever fortrinnsrett til utvidet stilling, slik de allerede har rett til, vil arbeidsgiverne også være forpliktet til å drøfte spørsmålet med den aktuelle arbeidstakeren – så langt det er praktisk mulig.

– Ikke i mål

Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Handel og Kontor, mener lovforslagene er positive.

– Alle tiltak som kan bedre situasjonen for ufrivillig deltidsansatte er bra. Med dette lovforslaget kommer vi et stykke på vei, men vi er ikke i mål i forhold til vårt krav om lovfestet rett til hel stilling, sier hun til HK-Nytt.

Følsvik er glad for at deltidsansatte vil få rett til å få kontraktsfestet det de faktisk jobber. Denne bestemmelsen vil være et godt praktisk verktøy, mener hun.

Nestlederen er imidlertid ikke like sikker på om arbeidsgiveres drøftingsplikt er det samme. HK har også tidligere påpekt at det bør stilles krav til dokumentasjon til at en slik drøfting er gjennomført, og at det bør finnes et ris bak speilet om det ikke gjøres.

– Les også: Huiitfeldt styrker heltidskulturen (Fagbladet.no)

«Vesentlig ulempe»

Deltidsansatte har fra før en lovfestet fortrinnsrett til utvidet stilling. Og nå styrkes den altså ved at arbeidsgiveren må drøfte nyansettelser med den som har krevd fortrinnsrett. Men fortrinnsretten har allerede en stor hake, mener HK: Den kan ikke utøves hvis innebærer «vesentlig ulempe» for arbeidsgiveren.

– Å fjerne denne formuleringen ville vært et viktig virkemiddel i kampen mot ufrivillig deltid. At regjeringen ikke har fjernet den, beklager jeg virkelig, sier hun.

Det er forventet at Stortinget vil behandle lovproposisjonen før sommeren, eller i alle fall før storingsvalget i september.

15.03.2013
16.12.2013 22:07