Coop-ansatte takket ja

Også i uravstemningen i Samfo-området sa det store flertallet ja til resultatet i tariffoppgjøret.
07.05.2010
16.12.2013 13:15

I dag gikk fristen ut for HK til å melde inn resultatet av uravstemningen blant medlemmene som har stemt over resultatet av tarifforhandlingene mellom HK og arbeidsgiverorganisasjonen Samfo.

Stort ja-flertall

81,4 prosent aksepterte forhandlingsresultatet for landsoverenskomsten, mens 18,74 prosent stemte nei. Siden valgdeltakelsen var på bare 45 prosent, måtte HK få godkjent uravstemningen av LO.

Forhandlingsresultatet, som nå blir stående, ga HK-medlemmene i Coop-butikkene en krone og femti øre i timen i tillegg. Dessuten ble de laveste minstelønnssatsene hevet med tre kroner i timen.

Lav deltakelse

Lederne i Coop stemte også over forhandlingsresultatet i sin overenskomst. 67,57 prosent av disse stemte ja, mens 32,43 stemte nei. I denne uravstemningen deltok bare 18,41 prosent av de stemmeberettigede.

– Deltakerprosenten er altfor lav, enda vi har gitt medlemmene anledning til å stemme både per post, fax og på nettet, sier informasjonsleder Kjetil Neskvern til HK-Nytt.

– Jeg regner med at de som ikke har stemt er fornøyd med resultatet, sier han.

07.05.2010
16.12.2013 13:15