EL & IT utfordrer Fellesforbundet

Flyktningene i Syria trenger umiddelbar hjelp. EL & IT støtter nødhjelpsprosjektet til Folkehjelpa med 30.000 kroner.
26.11.2012
16.12.2013 21:03

martin.slordal@lomedia.no

– I en nødhjelpspakke finnes det mat slik at en familie på fem personer skal klare seg i en måned, sier Christina Johnsen i Norsk Folkehjelp.

Nødhjelpsstafett

Folkehjelpa utfordret i forrige uke fagbevegelsen til å delta i pakkestaffet til støtte for syriske flykninger. Fagforbundet var først ut og ga stafettpakken til Handel og Kontor.

– Vi har bestemt oss for å støtte aksjonen med 30.000 kroner. En nødhjelpspakke koster 300 kroner, så da er vi med å hjelpe hundre syriske familier med mat i en måned, sier Peggy Hessen Følsvik i Handel og Kontor.

FN anslår at tallet på syriske flyktninger i nabolandene vil passere 700.000 før nyttår. Samtidig anslås tallet på internt fordrevne etter kamphandlinger i Syria til 1,5 million mennesker.

Oppfordrer klubber og regioner

Nestlederen i HK ga den symbolske stafettpakken videre til EL & IT Forbundet, samtidig som hun oppfordret regioner og klubber til å bli med.

– Jeg håper at vi får med hele fagbevegelsen på denne aksjonen. Jeg vil oppfordre til at regioner og lokale klubber deltar i innsamling av penger, sier Følsvik.

Norsk Folkehjelp håper at skal kunne nå 1 million kroner når innsamlingen er over. Generalsekretær i Folkehjelpa Liv Tørres har akkurat besøkt en leir for syriske flyktninger i Irak. Vinteren står for tur og behovet for hjelp er prekært, rapporterer hun.

Utfordrer Fellesforbundet

EL & IT Forbundets forbundskasserer Terje Olsson tok utfordringen fra HK på strak arm.

– Vi har besluttet og gi 30.000 kroner til innsamlingsprosjektet og vi ønsker også at lokale klubber er med og bidrar. Og vi gir stafettpinnen videre til Fellesforbundet, sier han.

26.11.2012
16.12.2013 21:03