Kvinner i deltidsfella

– Kampen mot ufrivillig deltid er vår tids viktigste kvinnekamp, mener Ingrid Wergeland. I dag lanserer hun og Manifest heftet «Deltidsfella».
28.02.2012
16.12.2013 18:30

– Altfor mange kvinner har liten økonomisk frihet, opplever pensjonstap, har få muligheter til videreutdanning og liten mulighet til medbestemmelse på arbeidsplassen. Deltidsstillinger må ta skylda for dette, mener Wergeland, som er utreder i forlaget Manifest Analyse.

Få løsninger i dag

Heftene som Manifest gir ut skal være lette å lese, ha gode illustrasjoner og være hverdagsnære. «Deltidsfella» er ikke noe unntak.

– Da jeg satte meg inn i deltidsproblematikken ble jeg slått av hvor mye forskning som finnes og over antallet artikler som er skrevet om temaet. Men konstruktive løsninger er det lite av, forteller Wergeland til HK-Nytt.

I heftet møter vi fire kvinner med ulike erfaringer. To gladhistorier fra helsevesenet og to eksempler på hvilke problemer deltidsstillinger kan føre med seg. Ett av eksemplene er fra varehandelen.

– Vi møter Johanna Skrutvold som jobber deltid hos Cubus på Hønefoss. Stillingen hennes er 50 prosent, men hun ønsker å jobbe mer. Dette er en helt vanlig problemstilling i denne bransjen og vi ønsker å få fram hvilke rettigheter man har til å få en heltidsstilling, sier Wergeland.

Hun synes kvinner i varehandelen er usynlige i den offentlige diskusjonen om deltid og heltid. De er ofte dårlig organisert og klubbarbeidet fungerer ikke. Ingrid Wergeland håper at heftet til Manifest kan bidra til opplysning og inspirasjon på arbeidsplassene.

– Heftet kan være et grunnlag for diskusjon på arbeidsplassen og gjøre deltidsproblematikk til et tema blant ansatte, håper utrederen.

Fortsatt kjønnsdelt

Manifest bruker begrepet «Deltidsfella» om heftet fordi en deltidsstilling både straffer en ansatt her og nå, og den kan gjøre det senere i livet. Det er fortsatt kvinner som tar størst ansvar for barn og hjem, og de kan miste pensjonsrettigheter fordi de jobber deltid.

Wergeland synes det er viktig å påpeke at heftet ikke er ment som en kritikk av de kvinnene som prøver å få hverdagskabalen med jobb og familie til å gå opp, men hun ønsker å opplyse om konsekvensene en deltidsstilling kan gi og at det finnes muligheter til forandring.

Holdninger må snus

Handel og Kontor krever at ansatte skal ha lovfestet rett til heltidsstilling. Og i arbeidsmiljøloven står det at en ansatt har fortrinnsrett til utvidet stilling hvis det lyses ut en større stilling.

– Fortrinnsretten er i dag ikke reell for arbeidstakerne. Kvinner blir fortsatt sett på som en arbeidskraftreserve. Jeg håper vi kan få snudd denne tankegangen, avslutter Ingrid Wergeland.

martin.slordal@lomedia.no

28.02.2012