A-tilsynet vil granske Bunnpris

Nå må dagligvarekjeden redegjøre for hvilken praksis de har for overtidsbetaling av de assisterende butikksjefene.
02.03.2011
16.12.2013 15:29

Etter det HK-Nytt kjenner til får ikke de assisterende butikksjefene i Bunnpris betalt for overtidsarbeid. De får heller ikke betalt for ubekvem arbeidstid. Fastlønna på 26.700 kroner i måneden skal inkludere alt arbeid. Men det er i strid med arbeidsmiljøloven. Bare ansatte i ledende eller i uavhengige stillinger kan unntas arbeidstidsbestemmelsene i loven. Det gjelder ansatte som ikke går på vaktliste og har personalansvar. Alle andre, også assisterende butikksjefer, skal ha tillegg for overtidsarbeid.

Redegjørelse

Nå ber Arbeidstilsynet Bunnpris om en forklaring.

– Vi kommer til å sende et brev til Bunnpris hvor vi ber dem om å redegjøre for denne praksisen, sier Jon Helge Vaeng, rådgiver i Arbeidstilsynet etter å ha lest HK-Nytts artikkel.

Brevet vil bli sendt i løpet av kort tid, og med en svarfrist på tre uker. Vaeng vil ikke forskuttere hva som vil skje videre.

– Vi må vurdere hva vi skal gjøre etter at vi har fått svar fra Bunnpris. Hvis vi ikke er fornøyd med svaret vi får, vil vi gjennomføre et tilsyn, varsler han.

Vaeng informerer om at Arbeidstilsynet kan komme til å se på andre forhold i Bunnpris-kjeden også, hvis det viser seg at betaling for overtid ikke er på stell. Han er ikke glad for det han har lest i HK-Nytts artikkel.

– Det skal ikke være sånn, sier han.

– Ikke hvis de elsker det

Christian Lykke, administrerende direktør i familieselskapet I.K. Lykke som eier Bunnpris, avviser ikke at assisterende butikksjefer i Bunnpris ikke får overtidsbetaling.

– Det kan godt være. Vi har ikke en politikk på at det skal være på den ene eller den andre måten, sier han.

– Men arbeidsmiljøloven er ganske streng på det.

– Ja, jeg kjenner til reglene om at de som ikke er i ledende stilling skal ha overtidsbetaling. Men vi har ikke en fast politikk på det. Hvis de er pålagt overtid og ikke får betaling for det må vi se på hva slags rutiner vi har. Men hvis de elsker å jobbe i butikk og jobber mer enn de må, får de ikke noe ekstra betaling for det. Det er deres eget valg. Da jeg jobba i butikk jobbet jeg mye mer enn det jeg måtte, men det var fordi jeg elska å jobbe, sier han.

Forstår anonymitet

Lykke skjønner at de assisterende butikksjefene ikke vil stå fram med navn og bilde.

– Denne typen stilling er et springbrett videre, så folk vil ikke klage. Jeg skjønner at de ikke vil stå fram i avisa når de vil gjøre en karriere. Men jeg håper de kommer hit, til oss, sier han.

At de neppe vil gjøre det, mener han er menneskelig.

Lykke forteller at det i noen av de store butikkene foretas en overskuddsdeling. Også assisterende butikksjefer får ta del i det.

– Det er ikke sånn at folk går uten penger her, sier han.

Venter på tilsynet

Sjefen i dagligvarekjeden vil ikke foreta seg noe før han får brev fra Arbeidstilsynet.

– Jeg vil forholde meg til det når jeg får brevet fra Arbeidstilsynet. Det er forskjell på Arbeidstilsynet og bladet deres, vet du, sier han.

Om lag 60 prosent av de 200 Bunnpris-butikkene eies av Lykke-familien. Resten er franchise.

– Jeg har ikke lyst til å blande meg inn i hvordan franchise-butikkene driver. Men hvis en ansatt blir tynt skikkelig vil jeg si ifra, sier han.

– Og hvis du blir bedt om å redegjøre for praksisen?

– Da vil jeg gjøre det, sier Lykke.

Han erkjenner at det er han som er ansvarlig for hvilken praksis kjeden har for overtidsgodtgjørelse.

– Men jeg vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer. Jeg er sjefen, men jeg må delegere litt også, sier han til HK-Nytt.

02.03.2011
16.12.2013 15:29