KLARE: Jannicke Skaanes, Peggy Hessen Følsvik og Åse Blomkvist har satt seg til forhandlingsbordet med Finans Norge i dag for å forhandle lønn for LOs medlemmer i finanssektoren.

Kai Hovden

Nå forhandles lønna for LOs medlemmer i finanssektoren

LO går til lønnsoppgjøret i finanssektoren med en forventing om å oppnå 3,2 prosent, som i frontfaget. Utover det forventer man den vanlige dragkampen om lavlønn og likelønn.
24.04.2019

may.berg@lomedia.no

Startskuddet for årets mellomoppgjør har nettopp gått i hovedkvarteret til Finans Norge i Oslo. Partene har dagen i dag og morgendagen på seg til å lande et resultat, og en ekstradag på mandag hvis det skulle knipe.

– Dette er et mellomoppgjør, det kommer til å dreie seg om lønn og penger, sier LOs forhandlingsleder Peggy Hessen Følsvik.

LES OGSÅ: Butikkansatte i Coop får økt minstelønn og lavlønnstillegg

Hun peker på at rammen på 3,2 prosent er satt av frontfaget.

– Vi forventer at vi skal oppnå det samme. Det som alltid er spennende i oppgjøret i finanssektoren er profilen. Vi er opptatt av å få en god likelønns- og lavlønnsprofil. Det er alltid en utfordring.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

LO og Finansforbundet, som er storebror i dette oppgjøret, pleier å stå langt fra hverandre i krav, og Hessen Følsvik regner med at det skjer også i år. Finansforbundet ønsker at mest mulig av potten skal fordeles i lokale forhandlinger ute i virksomhetene, mens LO vil at mest mulig av potten fordeles i de sentrale forhandlingene. Som regel har det endt med at to tredjedeler av potten fordeles lokalt og en tredjedel sentralt.

– Det som gir virkning på lavlønn og likelønn er de midlene som fordeles mellom partene sentralt. Der har partene kontroll med hvordan pengene brukes, påpeker Håvard Sivertsen i LOs forhandlingsdelegasjon.

Etter hovedtariffoppgjøret i fjor satte partene i finansnæringen ned to utvalg som har sett på den økonomiske forhandlingsmodellen og intensjonen om å avvikle lønnsregulativet og innføre individuell lønn. Utvalgene har levert sine rapporter, hvor partene er enige om at de er uenige. Innholdet i rapportene er fortsatt ikke offentliggjort.

– Jeg er spent på om rapportene kommer til å sette farge på oppgjøret, sier Åse Blomkvist i LO Finans HK.

24.04.2019