NOE MÅ GJØRES:  HK-leder Trine Lise Sundnes mener det haster med å rydde opp i lønna til de lageransatte før medlemmer forsvinner ut av LO.

NOE MÅ GJØRES: HK-leder Trine Lise Sundnes mener det haster med å rydde opp i lønna til de lageransatte før medlemmer forsvinner ut av LO.

Jan-Erik Østlie

HK-lederen vil rydde opp i lagerstriden

– Vi kan ikke ha to tariffavtaler i LO med ulike lønnssatser for samme yrkesgruppe. Det må ryddes opp i lønna til de lageransatte før neste tariffoppgjør, sier Trine Lise Sundnes.
26.10.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Forbundslederen har i dag bedt om et møte med både leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, og med arbeidsgiverorganisasjonen Virke.

LES OGSÅ: «Tone» ble truet med oppsigelse etter å ha handlet hos konkurrenten

Avtale ble stoppet

Tidligere denne uka ble det kjent at Transportarbeiderforbundet har vervet en rekke ansatte ved rørgrossisten Heidenreich på Skedsmo, og bedt LO om å få opprette tariffavtale der. Argumentet var at de ansatte ville gå kraftig opp i lønn med deres avtale.

Problemet var bare at HK allerede har tariffavtale i bedriften. Kravet ble derfor stoppet av LO.

Både framgangsmåten til NTF og svaret fra HK er blitt kritisert. Bransjerådsleder Roger Jacobsen mener HK nå må få opp lønna til lagerarbeiderne i eget forbund. Hvis det ikke skjer, er han redd for at medlemmene vil melde seg ut av LO og inn i konkurrerende forbund.

– Dette haster

HK-leder Trine Lise Sundnes er enig med Jacobsen i at det haster med å få en løsning på situasjonen før medlemmer forsvinner. Sundnes har ikke sett med blide øyne på det NTF har gjort ved Heidenreich, men er mest opptatt av at man får ryddet opp i saken.

– Det har hele tiden stått på blokka til tariffoppgjøret i 2018, men sånn som saken nå har utviklet seg, kan vi ikke vente til våren. Problemet er ikke den teigdelingen vi og Transportarbeiderforbundet er enige om i denne bransjen, men om at vi har to tariffavtaler i LO-systemet med ulike minstelønnssatser for samme yrkesgruppe. Jeg er enig med Roger Jacobsen i at dette ikke er holdbart, sier hun til HK-Nytt.

Håper på rask avklaring

Sundnes håper derfor på rask respons fra både NTF og Virke.

– Egentlig kunne vi unngått denne saken. HK og NTF har nemlig en avtale fra så sent som i 2016 som sier hvordan vi skal håndtere slike saker som den på Heidenreich. Siden jeg ikke har hørt fra Lars Johnsen i denne saken, har jeg nå kontaktet ham for en prat, sier HK-lederen.

Hun vil også ha arbeidsgiverne på banen.

– Jeg vil snakke med Virke om hvordan vi kan løse dette før tariffoppgjøret i 2018. Jeg vil ikke at vi skal åpne opp for en full krig om medlemmer, sier Sundnes.

FLERE SAKER:

Åshild tilbyr mer enn bøker

Ja, vi vil ha hjemmekontor

26.10.2017