NY TARIFFAVTALE: HK og NHO er snart ferdig med å lage en ny tariffavtale for handelsbransjen. Den vil blant annet omfatte de ansatte i Clas Ohlson.

Eivind Olai Kristiansen

HK og NHO lager en ny tariffavtale for ansatte i varehandelen

Avtalen blir trolig ikke ferdig før under lønnsoppgjøret til høsten.
26.03.2020
26.03.2020 18:37

De siste årene har flere butikker og butikkjeder meldt seg inn i NHO. Landsforeningen NHO Service og Handel har blant annet butikker i Rema 1000, Sparkjøp, Kolonial og Clas Ohlson som medlemmer.

Det store flertallet i varehandelen er medlemmer i konkurrenten Virke, og de ansatte er omfattet av landsoverenskomsten mellom Virke og HK. NHO og HK har ikke hatt en tilsvarende avtale. Det får de snart.

Flere tusen HK-medlemmer har søkt om å slippe kontingent

Har avtale med lavere satser

HK og NHO har riktignok én tariffavtale for handelen, butikkoverenskomsten, men den er myntet på utsalg i produksjonsbedrifter, som blomsterbutikker, gullsmeder og bakeriutsalg.

Minstelønnssatsene i denne tariffavtalen ligger imidlertid under satsene i landsoverenskomsten mellom HK og Virke.

Da en Rema 1000-butikk meldte seg inn i NHO i 2014 og ville lønne de ansatte etter satsene i butikkoverenskomsten, satte HK foten ned. En protokoll mellom HK og NHO sørget for å gi de ansatte den samme lønna som i landsoverenskomsten med Virke.

Permitterte arbeidere slipper økonomisk kjempesmell i påska. Se de nye reglene

Sparkjøp ville lønne lavere

I 2018 meldte klesbutikkjeden Sparkjøp seg ut av Virke og inn i NHO. De ansatte ved de 20 av de 24 butikkene med tariffavtale skulle ikke lenger være omfattet av landsoverenskomsten mellom HK og Virke, men HKs butikkoverenskomst med NHO. De ansatte skulle få beholde lønna si, men alle nyansatte skulle lønnes etter satsene i butikkoverenskomsten, mente Sparkjøp. Det protesterte HK på. Før HK og NHO fikk gjennomført et avtalt møte om dette, bestemte Sparkjøp seg for å lønne også nyansatte etter HK/Virke-avtalen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Snart klar med ny avtale

I lønnsoppgjøret i 2018 ble HK og NHO enige om å starte arbeidet med å få til en ny tariffavtale for ordinære handelsbedrifter. Snart er partene i mål med det, bekrefter HK-leder Trine Lise Sundnes. Avtalen vil gjelde detaljhandel i butikk og på nett, samt lager og administrasjon tilknyttet slike bedrifter.

Store deler av avtalen er klar. Det gjenstår å få på plass en garantilønnsordning, slik som landsoverenskomsten har, opplyser Sundnes.

På grunn av koronakrisa er lønnsoppgjøret utsatt til høsten. Det er i forbindelse med oppgjøret at HK og Virke vil inngå denne avtalen.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

26.03.2020