BEHOLD MEDLEMSSKAPET: Fagbevegelen er viktig også i krisetider. Behold medlemsskapet ditt, oppfordrer HK-leder Trine Lise Sundnes.

Erlend Angelo

Flere tusen HK-medlemmer har søkt om å slippe kontingent

HK har satt i sving åtte personer til å håndtere søknader om kontingentfritak. – Vi kan fort komme opp i 5.000 søknader, kanskje flere, anslår HK-leder Trine Lise Sundnes.
25.03.2020
27.03.2020 14:32

I forrige uke varslet HK om at medlemmer som blir permittert som følge av korona-krisa, skal slippe å betale sin månedlige kontingent til HK.

Siden har søknadene om kontingentfritak strømmet på. Søknader fra drøye 1.300 medlemmer har blitt innvilget så langt, mens om lag 3.000 søknader venter på å bli behandlet, opplyser Trine Lise Sundnes.

Permitterte arbeidere slipper økonomisk kjempesmell i påska. Se de nye reglene

Regner med flere søknader

Og forbundslederen tror fortsatt det kan komme mange flere søknader.

– Hvis dette varer, kan vi fort komme opp i i hvert fall 5.000, kanskje flere. Alle som ber om det vil få fritak i den tida de står uten arbeid, sier hun.

De ansatte i HK jobber så raskt de kan med å behandle søknadene. Mens det vanligvis er én ansatt som gjør denne typen jobb, er nå åtte ansatte satt på saken, opplyser Sundnes.

Nå permitterer klesgigantene tusenvis av ansatte på grunn av koronakrisen

– Behold medlemsskapet

– Selv med de nye permitteringsreglene vil folk ende opp med cirka 70 prosent av den vanlige inntekten sin. Da er det nødvendig å gå igjennom økonomien sin for å se på hva som kan kuttes ut. Det siste bør være fagforeningsmedlemsskapet, sier Sundnes.

For det kan medlemmene få bruk for.

– Det blir en lang vår. En ting er permitteringene nå, men en del av bedriftene som har permittert kommer til å gå over ende. Det vil komme oppsigelser. Vi krysser fingrene og håper at færrest mulig permitteringer ender i oppsigelser, og at arbeidsplassene er der etter at krisetida er over, sier hun.

Fem tips for et godt hjemmekontor: – Husk å ta nok pauser!

Med fagbevegelsen i ryggen

HK-lederen påpeker at fagbevegelsen er viktig også i krisetider.

– Nå er det tydelig at vi er bedre sammen enn hver for oss. Vi hadde ikke fått til de nye og bedre permitteringsreglene uten opposisjonen i Stortinget. Det samme gjelder reglene om full lønn under sykdom og krisepakkene som er vedtatt, sier Sundnes.

– I en vanskelig situasjon som dette skal alle vite at fagforeningene står bak deg. Vi prøver å ivareta medlemmene så godt vi kan, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

HK har god økonomi

– Hvor stort er HKs inntektstap som følge av kontingentfritaket for permitterte medlemmer?

– Det er klart vi kommer til å merke det, men HK har en sterk og sunn økonomi. Generasjoner før oss har forvaltet økonomien godt, så dette skal gå bra. Vi kommer igjennom dette, lover HK-lederen.

Sundnes vil ikke anslå hvor stort inntektstapet vil være for forbundet.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

25.03.2020