KONFLIKT: Design Forum vil ikke inngå tariffavtale med Handel og Kontor. Derfor streiker de ansatte.

Design Forum-streiken er i gang

Om lag 60 fagforeningsfolk stilte opp utenfor Design Forums butikk i Universitetsgata i Oslo da streiken for tariffavtale startet klokka 10 fredag.
24.01.2014

14 ansatte i seks av kleskjeden Design Forums butikker er i streik fra i dag. Arbeidsgiveren har ikke villet innfri kravet om tariffavtale med Handel og Kontor, tross forhandlinger og mekling. De ansatte meldte seg inn i HK og krevde tariffavtale i oktober.

– Det vi vil ha er først og fremst en bedre arbeidshverdag, med innflytelse, samarbeid og forutsigbarhet, sier Vibeke Hertzberg, talskvinne for de streikende Design Forum-ansatte.

Hun forteller at de ikke har arbeidskontrakter, at de ikke får overtidssbetaling, ei heller tillegg for arbeid på kvelder og helger. Timelønna tilsvarer imidlertid tarifflønn. Også avtalefestet pensjon er viktig for de ansatte å få på plass.

18 år gamle Marina Ådlandsvik er skolelev, og jobber som ekstrahjelp i butikken i Universitetsgata. Hun har tatt et litt langt friminutt for å stille opp på streikestarten.

– Dette er noe vi står sammen om . Vi ønsker å få på plass rammer og ordninger som fungerer for alle, sier hun til HK-Nytt.

Støtte fra fagbevegelsen

De streikende fikk full støtte fra de om lag 60 andre fagorganisert som stilte opp på dagens markering av streikestarten. Ni fagforeningsfaner var stilt opp langs butikkens fasade. HKs nestleder Christopher Beckham hevet stemmen:

– Det er trist og beklagelig at våre medlemmer må gå til streik for å få på plass en grunneggende rettighet i 2014. Men dette handler ikke bare om 14 HK-medlemmer i streik. Denne arbeidsgiveren har lagt seg ut med 900.000 LO-organiserte, blant dem 67.000 HK-medlemmer. Vi ber om at arbeidsgiveren går tilbake til forhandlingsbordet og undertegner tariffavtalen, sa han.

Også Roy Pedersen, leder i LO i Oslo var tilstede under markeringen. Han oppfordrer resten av fagbevegelsen til å vise sin støtte til de streikende.

– Servicesektoren er dårlig organisert, så vi må gjøre alt for å forhindre at arbeidsgiverne tror at de kan unngå tariffavtaler. Hele fagbevegelsen må vise sin støtte til kravet om tariffavtale på Design Forum, sier han.

Overrasket kunde

Tone Aasen tar i butikkdøra. Den er stengt, selv om butikken skulle ha åpnet for et kvarter siden. Da den potensielle kunden får høre at de ansatte er i streik, blir hun svært overrasket.

– Ja, jeg handler her og til, men dette høres ikke bra ut. Dette rimer ikke med det bildet jeg har av butikken, men jeg vil ikke handle her nå, sier Aasen som er doktorgradsstudent.

– Jeg har selv jobba på gulvet, så jeg har stor sympati for kravet deres. Jeg ønsker de streikende lykke til, sier hun og forsvinner oppover Universitetsgata.

Streikende og HK-ansatte deler ut løpesedler til de forbipasserende. Erling Storm stopper opp og tar i mot.

– Vi du høre hva jeg mener? Jeg har vært næringsdrivende i mange år, og har alltid drevet med tariffavtale. Det er en avtale som er gjennomarbeidet og klok, og som sikrer at alle vet hva de har å forholde seg til, sier han.

Venter på kommentar fra arbeidsgiveren

HK-Nytt har forsøkt å få en kommentar fra daglig leder og styreleder i Design Forum, Haakon Strømsmo. Det har vi ikke lyktes med ennå. På spørsmål om å få snakke med ham til de som oppholdt seg inne i butikken, fikk vi til svar at det ikke er aktuelt i det hele tatt. Strømsmo er heller ikke tilgjengelig på telefon.

24.01.2014