MER Å RUTTE MED: Butikk- og lageransatte går opp i lønn fra 1. februar. Det ordinære lønnsoppgjøret foregår i april.

Butikk- og lageransatte går opp i lønn FØR lønnsoppgjøret

Garantilønnsordningen gir butikk- og lageransatte mellom 5,74 og 7,32 kroner i timen fra 1. februar.
09.03.2020
09.03.2020 12:01

Det er en god dag for butikk- og lageransatte. I dag gjør HK og arbeidsgiverorganisasjonen Virke kjent hva garantilønnsordningen i landsoverenskomsten betyr i år:

Stormberg-klubbleder: – Tillitsvalgte må tørre å stille miljøkrav

• Butikkansatte får 5,74 kroner i timen, som legges på trinn 6 i landsoverenskomsten med Virke fra 1. februar. 75 prosent av de butikkansatte ligger på dette lønnstrinnet, og vil få denne lønnsøkningen. Økningen gir 932 kroner mer i måneden, altså 10.260 kroner i 2020.

De ansatte i Coop-butikkene, som fra 1. april vil være omfattet av tariffavtalen mellom HK og Virke, får den samme lønnsøkningen, også fra 1. februar.

• Også lønnssatsen for HK-medlemmene på grossist- og sentrallager øker betraktelig: De får 7,32 kroner mer i timen fra 1. februar, som gir en timelønn på 234,62 kroner. Det gir en lønnsøkning på 1.189,50 i måneden, til sammen 13.085 kroner i 2020.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Årlig regnestykke

Garantilønnsbestemmelsen kom inn i tariffavtalene for handelen i 1990. Den innebærer at HK og arbeidsgiverne hvert år gjør det samme regnestykket, basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). De finner ut hva 92 prosent av et såkalt veid gjennomsnitt av lønna til et utvalg arbeidstakere i handelen er. Ligger minstelønnssatsene i tariffavtalene under dette nivået, økes satsene tilsvarende.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Mer i vente

HK-leder Trine Lise Sundnes er fornøyd med årets uttelling.

– Igjen viser garantilønnsordningen at den gir veldig god uttelling. Vi klarer å nærme oss den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna, sier hun.

Det stopper ikke her, ansatte i handelen kan vente seg ytterligere lønnsøkning i år. 5. april starter HK og Virke årets lønnsforhandlinger.

– Det er rom igjen for å sørge for tillegg til alle, sier Sundnes til HK-Nytt.

Les også: HK vil ha økt lønn og klimatiltak i tariffavtalene

09.03.2020
09.03.2020 12:01