Tina i røyken

Mye har endret seg i tobakksbransjen fra HK-medlem Tina Jensen begynte å jobbe hos Tiedemanns Tobakk. Men jobben er den samme.
2018032313350020230821171436

martin.slordal@lomedia.no

Klokka er åtte om morgenen og Tina Jensen er allerede godt i gang med å rydde i tobakkshyllene hos Coop Extra på Stovner senter i Oslo. HK-medlemmet er salgskonsulent i et av verdens største tobakkselskaper, nemlig British American Tobacco Norway (BAT) som har 35 tobakks­produkter i det norske markedet.

I jobben er hun innom dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner i Oslo og omegn som selger varene fra BATs sortiment. 4.350 utsalgssteder i hele Norge får jevnlig besøk fra en av de 21 salgskonsulentene i firmaet, der nesten alle er fagorganisert i Handel og Kontor.

– Vi rydder i hyllene og snakker med kundene om nye produkter. Noe av viktigste vi gjør er å bevisstgjøre de ansatte i butikkene om hva de selger. De som kjøper tobakksvarer forventer at de som selger dem kan sine produkter, sier HK-medlemmet, som også er tillitsvalgt på arbeidsplassen.

hun sammen med butikksjef Kamal Gondal, butikksjef hos Coop Prix Vestli.

MØTE MED KUNDENE: For Tina Jensen, salgskonsulent i British American Tobacco, er kontakten med kundene noe av det beste hun vet med jobben sin. Her er hun sammen med butikksjef Kamal Gondal, butikksjef hos Coop Prix Vestli.

Familiebedrift ble multinasjonalt selskap

Tina Jensen har lang fartstid i tobakksbransjen. Hun begynte å jobbe for Tiedemanns Tobakk på midten av 80-tallet. Andresen-familiens tobakksfabrikk lå på Ensjø i Oslo, og Jensen satt rett som var ved sjefen, Johan H. Andresens, bord.

– Det var ikke så mange kvinner som var salgskonsulenter på den tida. Jeg var vel den første dama som hadde dette som yrke. Det var mye svart dress og dry Martini, men ikke akkurat så mye dans, ler Jensen.

Det er mer enn tobakkslukta fra Tiedemanns-fabrikken Jensen savner. Forholdene på arbeidsplassen var betraktelig mindre enn i dag, og det var lettere å få medbestemmelse, mener hun. BAT holder til i over 60 land og har over 55.000 ansatte over hele verden.

– British American Tobacco er et seriøst selskap på alle mulige områder. Men før visste du hele tiden hvem som var sjefen din. Nå er vi en liten bit av et stort konsern, sier Tina Jensen.

EN ANNEN TID: På hovedkontoret til British American Tobacco henger det historiske reklameplakater til pynt.

Verdifull erfaring

Tiedemanns Tobakksfabrikk ble solgt til danske Skandinavisk Tobakskompagni i 1998, British American Tobacco kjøpte selskapet i 2008. Jensen er glad for all erfaringen og kunnskapen hun fikk med seg fra Tiedemanns.

– De som begynner i denne bransjen i dag har gjerne en bachelorgrad eller en høyere utdanning. Jeg har mye historikk og tobakkskunnskap i bagasjen. Det ser BAT verdien av, sier HK-medlemmet.

Ny lovendring

Fram mot 1. juli er også en del av Tina Jensens jobb å informere om og legge til rette for overgangen til reklamefrie, eller standardiserte tobakkspakninger, hos kundene sine. Da trer en ny lovendring i tobakksskadeloven i kraft. Norge blir det fjerde landet i verden der alle snusbokser og tobakkspakker vil få samme farge, såkalte plain packs.

FORBEREDER SEG PÅ LOVENDRING: Hvis de som sitter i kassa skal finne fram tobakksvarene raskest mulig, er det viktig med system og orden i skapet.

Martin Guttormsen Slørdal

Bakgrunnen for lovendringen er å gjøre innpakningene mindre attraktive blant unge mennesker og dermed forbygge tobakksavhengighet.

Tina Jensen viser HK-Nytt hvordan en røykpakke og snusboks vil se ut etter 1. juli. Fargen er brungrønn og merket med navnet på varen. Hun tror ikke tobakkssalget vil gå ned, men en ting vet hun.

– Det som er sikkert, er at det vil bli mer arbeid på den som sitter i kassa. Det blir fort gjort å ta feil vare, tror Tina Jensen.

Skammer seg ikke

Tina Jensen setter seg i bilen for å haste videre til neste butikk på lista, Coop Prix på Vestli. Der skal hun gjøre det samme; rydde i hyllene, merke de alfabetisk etter røykmerke og snakke med de ansatte og butikksjefen om nye produkter og såkalte plain packs. Det beste med yrket er å møte menneskene som jobber i butikkene, sier hun.

PAUSE: Man må ikke røyke for å jobbe i British American Tobacco, fleiper Tina Jensen.

Martin Guttormsen Slørdal

Før hun setter seg i bilen tar hun seg en blås. Jensen fleiper med at det ikke er noe krav til at hun røyker for å ha jobben som salgskonsulent i BAT.

– Jeg har aldri sagt at tobakk er helsefremmende. Men samfunnet vil at vi skal skamme oss og gjemme oss bort. Men jeg skammer meg ikke, slår hun fast.