Martin Guttormsen Slørdal

Over og ut for marked.no

60 ansatte har mistet jobben etter at nettbutikken kastet inn håndkledet. Optimismen var likevel rådende den nest siste arbeidsuka.
2018022716145520180227161456

lene.svenning@lomedia.no

martin.slordal@lomedia.no

Det er smått med varer i lagerhyllene hos marked.no i Groruddalen i Oslo, vegg i vegg med Coops hovedkontor. Når HK-Nytt er på besøk 16. januar, gjenstår det bare én uke med plukking av varer og utkjøring til kundene før det er helt slutt. Nå selges alle varer med 40 prosent avslag i prisen. Melk og pålegg er utsolgt, men fremdeles er det en del tørrvarer igjen.

Den 10. januar kom beskjeden: Marked.no legger ned etter to års drift og 200 tapte millioner kroner. Å selge dagligvarer på nett var ikke så lønnsomt som eierne hadde tenkt seg.

– Ola Nordmann er ikke helt klar til å handle dagligvarer på nett, konkluderer daglig leder Atle Sjursen i marked.no.

OPTIMISTER: Daglig leder Atle Sjursen (t.v) og HK-tillitsvalgt Victor Persner har tro på at de ansatte vil få nye jobber når de må forlate marked.no. – Det er en fantastisk gjeng, sier Sjursen.

OPTIMISTER: Daglig leder Atle Sjursen (t.v) og HK-tillitsvalgt Victor Persner har tro på at de ansatte vil få nye jobber når de må forlate marked.no. – Det er en fantastisk gjeng, sier Sjursen.

Martin Guttormsen Slørdal

Flere forklaringer

Sjursen har flere forklaringer på hvorfor marked.no ikke klarte seg. For det første:

– Det er mulig vi var vel optimistiske. Vi trodde kundene ville komme i større grad enn de har gjort. Vi har ekstremt mange fysiske dagligvarebutikker i Norge, og nordmenn flest handler tre ganger i uka. Det er ikke lønnsomt når du handler på nett, da må du planlegge bedre, sier han.

Sjursen peker også på at marked.no ikke fikk like gode innkjøpspriser som de tre store dagligvarekjedene; Norgesgruppen, Coop og Rema. Dermed ble marginene små. For det koster å drive nettbutikk, spesielt plukking av varer, mener han.

– For å kunne tjene penger må vi nok ha en omsetning på rundt en milliard kroner i året. Vi hadde mål om å omsette for 300 millioner kroner i 2017, i stedet havnet vi på 100 millioner. Hadde vi fortsatt i samme tempo kunne vi ikke ha forventet et overskudd før i 2021, sier Sjursen, som har forståelse for at eierne ikke ville satse videre.

LIKE BLID: Niklas Johansson tar fri noen uker når han er ferdig i marked.no. Han er sikker på at han får ny jobb.

LIKE BLID: Niklas Johansson tar fri noen uker når han er ferdig i marked.no. Han er sikker på at han får ny jobb.

Martin Guttormsen Slørdal

Soling og surfing

Dermed settes kroken på døra hos bedriften i Groruddalen. Oppsigelsene er under produksjon. De vil gjelde fra 1. februar.

De ansatte får lønn i oppsigelsestida, men slipper å jobbe, forteller HK-tillitsvalgt Victor Persner. Marked.no inngikk tariffavtale med Handel og Kontor for et år siden, men nå er det bare fem-seks medlemmer igjen. Det forklarer Persner med høy gjennomtrekk av ansatte. De aller fleste er ungdom i 20-åra.

Skiftleder Niklas Johansson er en av dem. Hva skal han gjøre etter 1. februar?

– Los Angeles. Soling og surfing, gliser han.

Det er i alle fall planen de første tre ukene som arbeidsløs. Etter det skal svensken hjem til Norge for å skaffe seg ny jobb.

– Det tror jeg går ganske lett, sier han.

Alle ansatte har fått tilbud om gratis jobbsøkerkurs og rådgivningstimer. Hele 41 har takket ja til det. Og mange har allerede fått seg nye jobber, forteller Persner og Sjursen.

TOMT: Alle varer skal ut før døra stenges.

TOMT: Alle varer skal ut før døra stenges.

Martin Guttormsen Slørdal

Svart belte i Manpower

HK-tillitsvalgt Victor Persner er heller ikke veldig bekymret for framtida for sin egen del. Han jobber med lagerstyring; plassering og flytting av varene på lageret. Marked.no bruker datasystemet SAP. Det har Persner jobbet med i ti år, og gir ham ettertraktet kompetanse, forteller han. Dessuten:

– Jeg har svart belte i Manpower. Jeg skal nok klare å få meg en ny jobb, sier han.

Og sånn tror Persner mange av kollegene hans tenker også.

– Folk var i en slags sjokktilstand til å begynne med. Mange har kommet til meg og vært urolige, en er gravid, en annen hadde nettopp kjøpt leilighet. Nå er det bedre stemning her, sier han.

TRIST: Shabnam Mirzai er en av 20 såkalte traineer som kombinerte skolegang og jobb hos marked.no. Etterpå var de sikret jobb. Det er de ikke lenger. 
– Det er kjempetrist. Det har vært så bra å jobbe her, det er et godt miljø, og jeg har ikke kjedet meg et sekund, sier hun.

TRIST: Shabnam Mirzai er en av 20 såkalte traineer som kombinerte skolegang og jobb hos marked.no. Etterpå var de sikret jobb. Det er de ikke lenger. – Det er kjempetrist. Det har vært så bra å jobbe her, det er et godt miljø, og jeg har ikke kjedet meg et sekund, sier hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Blod, svette og tårer

Atle Sjursen har beholdt troen på at salg av dagligvarer på nett fortsatt er en god idé.

– De unge forventer at de kan handle på nett. Over tid vil det lønne seg for noen, men det vil koste blod, svette og tårer, sier han.

Med marked.nos fall, er det bare én annen bedrift som bare selger dagligvarer på nett i Norge: Kolonial.no. I tillegg til Meny, da, som har startet med nettsalg som et supplement til butikkene sine.

Kolonial.no har en langt større omsetning enn marked.no; i fjor omsatte de for omlag 800 millioner kroner. De har fått med Rema på eiersida, og har en felles innkjøpsordning med dem.

Den siste fredagen i marked.nos historie er det fest i kantina, eller gravøl om du vil. Klokka 23 kommer det en buss for å kjøre de ansatte til byen. Så får de klare seg selv.

NY JOBB: Etter ett og et halvt år i marked.no er det ikke mer å gjøre her for altmuligmannen Joakim Lystad. Han har fått seg ny jobb i et kjelkeutleiefirma.

NY JOBB: Etter ett og et halvt år i marked.no er det ikke mer å gjøre her for altmuligmannen Joakim Lystad. Han har fått seg ny jobb i et kjelkeutleiefirma.

Martin Guttormsen Slørdal

Brødboksen er konkurs

De satset alt på å levere ferskt brød på døra til kunder i Oslo, Trondheim og Stavanger. Etter to års drift, er selskapet konkurs. Rundt 200 ansatte er berørt.

«For at Brødboksen skulle bli et lønnsomt selskap, måtte vi vokse raskt. Dessverre lærte vi at det er vanskelig å finne den riktige balansen mellom vekst, effektiv drift og lønnsomhet», skriver selskapet i en e-post til sine kunder.

Til NRK sier gründeren Arnulf Refsnes at konkurransen mot Rema, Coop og Norgesgruppen ble for stor.

– Det er tre store som har veldig mye makt, og det er veldig vanskelig å konkurrere på pris med disse, sier han.

Vemodig, sier
Kolonial-sjefen

Kolonial.no blir nå alene på markedet som kun satser på dagligvarer på nett. Karl Munthe-Kaas, gründer og sjef i kolonial.no, jubler ikke over at marked.no legger ned.

– Først og fremst er det vemodig, fordi vi var to uavhengige aktører som har utfordret de store dagligvarekjedene og som har bygget opp netthandel av dagligvarer i Norge, og nå er vi bare én igjen, sier han til E24.

Om marked.no

Har inntil nå solgt dagligvarer på nett på Østlandet.

Startet i 2016.

Eies av Komplett Group, som har Rimi-gründer Stein Erik Hagens selskap Canica i ryggen, og Sundt AS og Klavenes Marine.

Når selskapet nå legger ned, har de tapt 200 millioner kroner.