RETT I POSEN: Meny har spesialdesignet traller og utstyrt dem med både skjerm og vekt. Varene pakkes i poser og kasser.

RETT I POSEN: Meny har spesialdesignet traller og utstyrt dem med både skjerm og vekt. Varene pakkes i poser og kasser.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthandel har gitt 70 nye arbeidsplasser

Meny tilbyr kundene å handle på nett. Varene blir plukket av ansatte i butikkene.
11.12.2017
11:09
11.12.2017 11:09

lene.svenning@lomedia.no

Med en spesialdesignet tralle fylt med plastkasser går Robin Masoumi i en fast løype gjennom dagligvarebutikken Meny på Vollebekk i Oslo. På den lille dataskjermen på tralla står ordren fra kunden som sendte inn bestillingen i går kveld. Et dataprogram har lagt varene i ordren i en slik rekkefølge at den passer med ruta i butikken. For å gjøre det enda enklere for Robin og kollegene hans, blinker det i den elektroniske prisetiketten på hylla når han nærmer seg – det er denne varen du skal ha! Med en liten skanner festet på fingeren piper Robin inn fem flasker Farris, griper en Meny-pose og plasserer den i en av kassene på tralla. Neste stopp: Sjokoladehylla.

BLINK-BLINK: Det blinker i de digitale prisetikkene når plukkerne nærmer seg varen de er ute etter.

BLINK-BLINK: Det blinker i de digitale prisetikkene når plukkerne nærmer seg varen de er ute etter.

Martin Guttormsen Slørdal

Plukker i butikk

For mens kolonial.no og marked.no var først ute med å tilby salg av dagligvarer på nett i Norge, er Meny den eneste dagligvarekjeden som gjør det samme. De to førstnevnte bedriftene har ikke egne butikker, men har lagre hvor maten blir plukket, pakket og kjørt ut, enten hjem til kundene eller til ulike hentepunkter. I Meny plukkes og pakkes varene i butikken. Så langt håndterer 25 av Menys 195 butikker nettsalget.

Det er ett år siden Meny startet med netthandel. Her på Vollebekk startet de opp i april. I begynnelsen var det en av de butikkansatte og en nyansatt som plukket varer til nettkundene. Nå er de oppe i seks ansatte på heltid som plukker varer. Er det få ordrer fra nettkunder, hjelper de til i butikken, er det mange, får de hjelp fra kollegene som vanligvis jobber i butikken. Veldig fleksibel og greit, synes butikksjef Nihat Cabar.

SOM FØR: Omsetningen i butikken har ikke gått ned etter at de begynte å selge varer på nett, forteller butikksjef Nihat Cabar.

SOM FØR: Omsetningen i butikken har ikke gått ned etter at de begynte å selge varer på nett, forteller butikksjef Nihat Cabar.

Martin Guttormsen Slørdal

Både her på Vollebekk og de andre av kjedens butikker som driver med nettsalg har de laget egne lagerrom hvor varene blir stående til de kjøres ut til kundene. Rommet er utstyrt med både kjøl og frys.

Mange av de Meny-ansatte fryktet at salg over nettet skulle føre til oppsigelser av butikkansatte, eller at de butikkansatte skulle bli tvunget til å plukke varer om natta. Det forteller Hanne Beate Halvorsen, konserntillitsvalgt i kjeden. Slik har det altså ikke blitt.

– Dette er en løsning vi er veldig fornøyd med, sier Halvorsen til HK-Nytt.

Butikkene har ansatt til sammen 70 medarbeidere til å plukke varer. Jobbene har imidlertid først blitt tilbudt de som allerede jobbet i butikkene. En del av dem har benyttet muligheten til å øke stillingsandelen sin.

– Det eneste folk har reagert negativt på er at arbeidstidene flere steder har endret seg. Noen vakter begynner klokka seks om morgenen, og noen vakter går til midnatt, forteller Halvorsen.

Robin Masoumi og plukker-kollegaene hans på Vollebekk jobber imidlertid fra klokka 08 til 16, og hver tredje lørdag.

Bedre butikk

Butikksjef Nihat Cabar mener butikken har blitt bedre etter at de startet med netthandel. Det er fordi de alltid har alle varer i hyllene. Det må de ha, for nettkundene skal få det de har bestilt.

Netthandelen har slett ikke påvirket salget i butikken negativt, de har like mange kunder som før, forteller Cabar. Siden det bare er to andre Meny-butikker i Oslo som håndterer nettsalget, får han ordrer fra en stor del av byen. Kundene som handler på nett vet ikke hvilken butikk varene kommer fra, såfremt de ikke krysser av for at de vil hente varene i butikken. Det gjør bare fem prosent av dem. Resten får kjørt varene hjem. Den jobben har Meny satt ut til ulike transportfirmaer. Og i motsetning til konkurrentene tar Meny seg betalt for all hjemkjøring.

Går i minus

Så langt har 9.000 kunder handlet dagligvarer på nett hos Meny. Omsetningen tilsvarer nå 120 millioner kroner på årsbasis – om lag det en gjennomsnittlig Meny-butikk omsetter for.

– Det er en start. Netthandelen vokser uke for uke, sier kjedens e-handelssjef Knut Nyløkken til HK-Nytt.

Han legger ikke skjul på at Menys nettsatsing så langt ikke har gått i pluss. Men det har heller ikke konkurrentene hans gjort.

– Det var ikke å forvente heller. Men vi vil være med og konkurrere i dette markedet. Vi vet at netthandel er i vekst. Hvor stor andel av markedet det kommer til å ta, vet ingen. Men vi forventer ingen butikkdød. Jeg tror ikke netthandel vil bli like stort i dagligvarebransjen som i andre deler av handelen, sier han.

Nyløkken mener Meny har det som trengs for å lykkes med å selge dagligvarer på nett:

– Vi har infrastrukturen, vi har butikkene, og vi har ansatte som kan mat, sier han.

UNDERSKUDD: Netthandelen vokser uke for uke, men Meny tjener ikke på det ennå. E-handelssjef Knut Nyløkken har tro på at de skal lykkes på sikt.

UNDERSKUDD: Netthandelen vokser uke for uke, men Meny tjener ikke på det ennå. E-handelssjef Knut Nyløkken har tro på at de skal lykkes på sikt.

Martin Guttormsen Slørdal

Unge kunder

Ifølge Nyløkken er det ikke Menys kjernekunder, eldre og kvinner over 40 år med hjemmeboende barn, som handler dagligvarer på nettet. Det er det de unge voksne som gjør.

– De har en travel hverdag, og kjøper seg tid gjennom å handle på nett. Og så er de veldig vant til å bruke den her, sier Nyløkken og vifter med smarttelefonen sin.

Andre bruker nettet som inspirasjonskilde, og går i butikken og handler etterpå, tror Nyløkken. For nordmenn liker å gå i butikken.

– Vi i Norge er trege. I gjennomsnitt handler vi matvarer 3,44 ganger i uka. Nå vil vi lære nordmenn å planlegge innkjøpene sine, sier han.

FORNØYD: HK-tillitsvalgt Kevin Johansen er glad for å bidra til Menys netthandel.

FORNØYD: HK-tillitsvalgt Kevin Johansen er glad for å bidra til Menys netthandel.

Martin Guttormsen Slørdal

Mer effektive

Kevin Johansen er HK-tillitsvalgt for de ansatte i butikken på Vollebekk. Han er heller ikke bekymret for at netthandelen vil ta over butikksalget med det første.

Johansen jobber i fiskedisken. Når de som plukker varer har fisk på ordrebestillingen sin, kommer de innom ham og henter varer. Snart vil de ansatte i fiskedisken få en liste hver morgen over det som er bestilt over nett, med en oversikt over når det skal være klart. Det vil være med på å effektivisere plukkingen.

– Vi utvikler oss hele tiden, og bygger stein på stein, sier Knut Nyløkken.

Robin Masoumi fortsetter runden gjennom butikken. Det blinker i etikettene, varene plukkes effektivt i poser og bokser. Ved osteskapet får han klar beskjed på skjermen: Pass på datostemplingen!

PIP: Robin Masoumi bruker en litenn scanner når han plukker varer til nettkundene.

PIP: Robin Masoumi bruker en litenn scanner når han plukker varer til nettkundene.

Martin Guttormsen Slørdal

Kan bli lønnsomt, mener ekspert

Men netthandel av dagligvarer vil ikke føre til butikkdød.

Ingen av bedriftene som selger dagligvarer på nett går med overskudd. Det kan endre seg, mener Reidar G. Mueller, partner i konsulentfirmaet Varde Hartmark (bildet).

– Selger de nok varer, kan de få det til å lønne seg på litt lengre sikt. De må opp i en viss størrelse. Men det er små marginer og bedriftene har hatt store oppstartskostnader, sier han.

Reidar Mueller.

Reidar Mueller.

Varde Hartmark

Mueller mener at de rene, nettbaserte bedriftene som kolonial.no og marked.no har fylt et behov hos kundene og banet vei for kjedenes nettsatsing.

– Meny har et stort fortrinn når de selger varer på nett. De har en etablert infrastruktur, et godt innarbeidet merkenavn, en betydelig portefølje av kunder og et stort sortiment av varer. Dessuten har de nok gode innkjøpsbetingelser, det må du ha for å tjene penger. Meny har mye større forutsetninger for å lykkes med netthandel enn de rene, nettbaserte bedriftene, sier Mueller til HK-Nytt.

Hos de fleste nettbaserte bedriftene har leveringen av varer vært gratis til visse tider av døgnet. Meny tar betalt for all hjemkjøring av varer.

– Det er veldig fornuftig av Meny. En av markedslederne måtte gå i bresjen for det. Det er umulig å få det til å lønne seg hvis ikke kunden betaler det det koster, sier Mueller.

Bransjeeksperten mener netthandelstilbudet bidrar til å øke kundenes tilfredshet, og letter manges hverdag. Han tror imidlertid ikke at det vil føre til butikkdød.

– Omfanget av netthandel kommer til å bli begrenset. Dette er først og fremst en måte å øke kundetilfredsheten på, og dermed knytte kundene enda tettere til seg, sier Mueller.

Han tror likevel at noen butikker vil legge ned. Men det er av andre årsaker.

– Det er for mange dagligvarebutikker. I Norge har vi en butikktetthet som overgår alle andre land. Det er et resultat av at kjedene har vært mer opptatt av å kapre markedsandeler, enn av at alle butikker skal være lønnsomme. Over tid vil vi se noe avskalling, sier han.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

11.12.2017
11:09
11.12.2017 11:09