LENE SVENNING, MARTIN G. SLØRDAL OG EVA LER NILSEN " />
TRAVLE DAGER: Ben Hjelmervik og de andre miljøarbeiderne ved Haslemoen transittmottak har nok å gjøre med fullt belegg.

Møter i året som gikk

Vi i HK-Nytt treffer mange fine folk som deler sin historie med oss. Her er fire av dem vi har møtt i 2015.
03.12.2015

hk-nytt@lomedia.no

Flyktninghjelper

I mars besøkte HK-Nytt Haslemoen transittmottak like nord for Flisa i Hedmark. Den gangen var var det 330 asylsøkere som bodde ved mottaket, som har kapasitet til 800 mennesker.

– Det viktigste er å få en god kjemi med folk, være venner, og prøve å hjelpe dem, sa Ben Hjelmervik, HK-tillitsvalgt for de ansatte på mottaket, som er drevet av Norsk Folkehjelp.

Miljøarbeideren synes han har en meningsfull jobb. I mars sa Hjelmervik at Norge burde ta ansvar for å ta imot flere flyktninger. De siste månedene har det kommet langt flere flyktninger til landet enn noen gang tidligere, flest fra det krigsherjede Syria. Nå er det fullt på Haslemoen.

– Du ser jo på tv hva som skjer, sier Ben Hjelmervik.

Han forteller at Norsk Folkehjelp siden sist har åpnet nok et mottak i det nedlagte hotellet like ved. Her bor det 100 enslige asylsøkere mellom 15 og 18 år.

Haslemoen er et transittmottak, som betyr at asylsøkerne blir her i tre-fire uker før de sendes til andre mottak.

Hjelmervik og kollegene hans har travle dager.

– Nå må jeg gå, det kommer en buss til, sier han til HK-Nytt.

FORANDRINGER: Det er mye nytt å forholde seg til for hovedtillitsvalgt Jorunn Martinsen og de andre ansatte i de tidligere Ica- og Rimibutikkene etter at de ble overtatt av Coop.

Solgt!

I mange år har Jorunn Martinsen vært hovedtillitsvalgt for de ansatte i Ica-butikkene. Da vi møtte henne på nyåret, hadde Coop kjøpt Ica. Jorunn var i ferd med å pakke seg ut av klubbkontoret. Oppkjøpet har medført store forandringer for de ansatte. I første omgang ble alle Ica-butikkene en del av Coop-selskapet Norsk butikkdrift. Noen av de tidligere Ica- og Rimi-butikkene har blitt innlemmet i lokale samvirkelag, andre står for tur. Og så langt er om lag halvparten av butikkene omprofilert til ulike Coop-konsepter. Det har vært mye nytt å lære.

Ikke alle ansatte har fått fortsette i jobben, fordi noen butikker har blitt lagt ned.

– Noen har fått andre jobber, og gått ned i lønn som følge av det. Det er ulike skjebner, forteller Jorunn Martinsen til HK-Nytt.

MISTA JOBBEN: Jan Kristian Jenssen  trodde ikke han skulle oppleve å miste jobben i oljebransjen. Men i vår måtte han gå fra arbeidsplassen.

MISTA JOBBEN: Jan Kristian Jenssen trodde ikke han skulle oppleve å miste jobben i oljebransjen. Men i vår måtte han gå fra arbeidsplassen.

Oljebransje i motbakke

HK-medlem Jan Kristian Jenssen jobbet i oljeselskapet Aibel i Kristiansund i mange år. Selskapet driver med vedlikehold og drift av ulike gass- og oljeinstallasjoner. Jenssen hadde ansvaret for at prosjektene selskapet fikk, ble gjennomført.

Så ble det dårlig med oppdrag for Aibel, og i vår mistet Jan Kristian Jenssen jobben. Da hadde over 200 ansatte blitt sagt opp i dette selskapet. Han var imidlertid heldig og fikk seg en ny jobb, som elektrolærer på Fagskolen i Kristiansund fra i høst. Jenssen slapp å gå arbeidsledig.

En rapport utarbeidet av DNB Markets i august viste at 23.000 arbeidsplasser har blitt borte i oljenæringen fra begynnelsen av 2014 fram til i dag. Og verre har det blitt, ifølge ekspertene. En ny rapport fra november viser at ytterligere 4.000 oljejobber har blitt borte de siste to årene.

Jan Kristian Jenssen har likevel ikke gitt opp håpet om at olja også i framtida vil by på arbeidsplasser.

– Jeg tror den negative utviklingen i oljenæringen vil snu, og jeg tror det kan skje allerede neste år, sier han.

STÅR OPP FOR DET HAN TROR PÅ: Kenneth Mørk, som vi portretterte i vår, har hele livet prøvd å støtte dem som har havnet utenfor fellesskapet.

Langt framskreden rettferdighetssans

Kenneth Mørk har et stort hjerte og et voldsomt driv. Etter at han ble leder av HKs stedsutvalg for Kristiansand og Mandal tidligere i år, har han ikke ligget på latsida. Virketrangen er stor, og han krever mye av både seg selv og andre som tar på seg et verv. Mørk legger hundre prosent innsats i det han engasjerer seg i.

– Hva er ellers vitsen, spør han.

Tidligere har kolleger i møbelkjeden Living fått merke mannens engasjement, i forbindelse med at Skeidar kjøpte sin konkurrent. Nå har Kenneth Mørk skiftet beite og blitt lagerarbeider i Wilhelmsen Technical Solutions, en jobb han kombinerer med vervet som fagforeningsleder. Nå er det altså alle HK-medlemmene på Sørlandet som nyter godt av det han selv kaller en langt framskreden rettferdighetssans. Det er en sans han bruker for å oppnå gode resultater, i både arbeidsliv, privatliv og i politikken.

I unge år var han de svakes stemme. Kenneth Mørk hadde selv en dårlig start på livet, i et hjem preget av rus, vold og omsorgssvikt. Da han etter noen år kom til en trygg og god fosterfamilie, valgte han å kanalisere opplevelsene fra barndommen over i et ønske om å hjelpe andre som ikke har det så bra. Det vokste fram en evne og vilje til å slåss for det som er riktig.

– Det er så viktig, for alle, å ha noen på laget sitt. Er det noe en blir husket for, så er det at du enten lå nede eller at du sto opp for noen. Tilskuerne blir glemt. Det er handlingene som definerer hvem du er, sier Kenneth Mørk.

03.12.2015