EI NYD TID: Mens stresskofferten var en slags laptop, selger Grethe Tandseter nå vesker med plass til laptopen i.

Hvor ble det av stresskofferten?

Ingen annen veske har noen gang fått folk til å føle seg så viktige.
30.06.2015

Bare smak på ordet. «Stresskoffert». Var den for folk som var stressa? Eller ble denne veska, en gang et must, designet for at brukeren skulle kvitte seg med stresset? Slik definerer Store norske leksikon stresskoffert: Attachékoffert, liten håndkoffert med stive vegger til å ha dokumenter og lignende i, populært kalt stresskoffert.

HK-Nytt har spurt Språkrådet om hvorfor denne håndkofferten er forbundet med stress. Rådet viser til boka «Nyord i norsk 1945–1975». Her kan en lese dette under oppslagsordet stresskoffert: «Vel etter en forestilling om slike kofferter som typisk for mennesker i stressende yrker».

Burgunder for damer

Nå er stresskofferten historie (stresset er det neppe). Det kan Grethe Tandseter bekrefte. HK-medlemmet har jobbet som butikkmedarbeider i veskebutikken Morris på kjøpesenteret Gunerius i Oslo i 31 år, og har ikke sett snurten av en stresskoffert de siste sju-åtte årene. Før var den forbeholdt, for ikke å si obligatorisk, for en gruppe mennesker.

– Stresskofferten var for menn med dress og utapåfrakk. Var du en forretningskvinne, måtte du også ha stresskoffert. Kvinnene kjøpte litt smalere kofferter, i burgunder, minnes Tandseter.

Stresskofferten ble altså først og fremst benyttet av forretningsmenn og -kvinner (bruker vi de ordene i dag?), og ga inntrykk av at du hadde en viktig jobb med høy status. Kanskje var det derfor kommentator, forfatter og tidligere hodejeger Elin Ørjasæter opplevde motstand da hun brukte stresskoffert som student på Universitetet i Oslo?

– Jeg var en prektig, ung kvinne. Jeg gikk med stresskoffert til og med. Det ble jo vanlig ut på 90-tallet, men jeg skal love deg at på midten av 80-tallet var det oppsiktsvekkende. Folk lo åpenlyst i kantina. Hvilket bare fikk meg til å ønske meg en stresskoffert i den andre hånden også, sa hun i et intervju med Universitas for noen år siden.

Mykt skinn - helt uskyldig

Her er en historie om et møte mellom to statussymboler: I 1998 skrev NTB saken «Jaguar angrepet med stresskoffert?» Et millionærpar i Bergen hadde anmeldt en nabo for å gå til angrep på deres nye Jaguar med stresskofferten sin, og forårsaket skader på bilen for minst 20.000 kroner. Naboen hevdet sin uskyld: «Jeg slo ikke, men det kan ha sett slik ut. For øvrig er kofferten min laget av mykt skinn. Jeg kan ikke ha påført bilen skader», sa mannen som understreket at han er sterkt svaksynt.

HK-Nytt har ikke klart å bringe på det rene om det var eieren av luksusbilen eller stresskofferten som kom best ut av dette møtet til slutt.

Politikeremballasje

29. august 1999. Det er pause i toppkampen mellom Rosenborg og Molde. Statsminister Kjell Magne Bondevik og Ap-leder Thorbjørn Jagland konkurrerer. I stresskoffertkasting. Ideen var Rosenborgs, hensikten var etter sigende å komme i Guinness rekordbok. Ingen husker lenger hvem som vant, det alle fikk med seg var at Lier-mannen Jagland sviktet Strømsgodset og iførte seg Rosenborgskjerf, i et helt åpenbart forsøk på å flørte med trønderne. Men man bytter ikke fotballag. Mon tro om ikke Jagland dro med seg stresskofferten i fallet?

Bekymringskoffert

Har du noen gang drømt om en stresskoffert? Mens du sover, altså? Ifølge nettsiden ¿droemmetydning.org betyr det følgende (og ikke skyld på oss om du synes språket er noe ubehjelpelig): «Hvis du vil se eller bære en koffert i drømmen din, representerer deres nivå eller beredskap i enkelte situasjoner eller omstendigheter. Det refererer også til dine bekymringer om arbeid og reise.» Kanskje er det like bra at stresskofferten er en saga blott.

Crossover

De siste årene av stresskoffertens omlag 20 år lange gullalder, overtok pilotkofferten, forteller Grethe Tandseter hos Morris. Den var stiv og bred, med åpning i toppen. Siden kom dokumentmappa, med håndtak. Hva er det som gjelder nå da?

– Etter at dataen kom, bærer ikke folk på så mange dokumenter, nå har de alt i pc-en. Nå er det bager og crossover skuldervesker som gjelder. Jo mindre pc-er, dess mindre vesker, sier Tandseter, og viser fram et par eksemplarer.

– Kjøper kvinner de samme veskene som menn?

– Å, nei. Vi har lite utvalg til kvinner, vi får rett og slett ikke tak i det, sier butikkmedarbeideren.

Så hva har kvinnene sin bærbare pc i? Grethe Tandseter vet. Store håndvesker, det hun kaller «shoppere». Du verden.

Tull og tøys

Ok, så kan vi slå fast at stresskofferten har avgått ved døden. Men hva er dette? Under tittelen «Tilbehøret alle menn må ha» på side2.no fra april i år, finner vi faktisk stresskofferten som nummer tre på lista!

«Det er en evighet siden veska kun var forbeholdt dama (var den egentlig noen gang det?). Gå for en klassisk versjon med både håndtak og mulighet til å ta av skulderstroppen. Det er lite som er så stilig som en elegant stresskoffert», skriver side2 som garantert går HK-Nytt en høy gang som motemagasin.

Men ærlig talt, bildene de viser fram minner lite om de firkanta små koffertene fra 80-tallet, her snakker vi om myke håndvesker med skuldertstropp, akkurat som Grethe Tandseter har vist oss. Stresskoffert, du liksom. Ved nærlesning viser det seg at artikkelen ikke er en artikkel selv om den ser slik ut, men en annonse beskjedent merket «kommersiell markedsføring». Visste vi det ikke.

30.06.2015