HAR DET GØY PÅ JOBB: Sofaen er tiltenkt kundene, men av og til må også de ansatte prate og kose seg her. Ragnhild Jørstad og Kari Wassli Loktu trives på jobben.

Martin Guttormsen Slørdal

Boller og bilvask

Esso-stasjonen er møteplass for mange, både turister og fastboende.
07.12.2018

FROSTA:

– Ragnhild! Hvordan skal jeg registrere bruk av vaskeautomaten?

Kollega Monica ved kassa roper på Ragnhild Jørstad. Esso-stasjonen på Frosta har akkurat tatt i bruk et nytt kassasystem og mye må læres.

– Vi må jo hjelpe hverandre med dette, så vent litt, jeg er snart tilbake, sier Ragnhild før hun småløper avgårde fra sofakroken innerst i lokalet.

Det er her kundene pleier å slå seg ned for en lunsjbit eller en kaffekopp. I dag treffer HK-Nytt to av de ansatte her i sofaen, tillitsvalgte Jørstad og sjefen hennes Kari Wassli Loktu.

– Jeg liker ikke å kalle meg sjef, vi er en gjeng. Og alle er HK-medlemmer, sier Loktu.

Der de jobbet før, på den gamle bensinstasjonen litt lenger ned i gata, var det et verksted. Da var alle medlemmer i Fellesforbundet. Da bedriften, med sine nye lokaliteter, ble en del av samvirket Coop Frosta, ble de ansatte medlemmer i HK og fikk sin egen tariffavtale, bensinoverenskomsten. De skulle gjerne sett at avtalen hadde bedre bestemmelser om tillegg for å jobbe på kvelder og i helger.

– Vi fikk et solid lønnshopp et år, men tilleggene er fortsatt veldig lave, sier tillitsvalgte Jørstad og viser til at de får 27,50 kroner ekstra i timen på søndager, mens de ansatte i Coop-butikken ved siden av får 96 kroner. Frosta er definert som turistkommune og søndagshandel er dermed tillatt.

– Dette må bli neste fanesak i forhandlingene, sier hun.

Det er ikke så ofte de har tid til å sette seg ned sammen for en prat. Bensinstasjonen er åpen fra 06.30 til 22.00 alle dager og de ansatte jobber alltid alene, med en halvtimes overlapp under vaktskiftene. I litt stille perioder hender det at den som er på jobb inviterer kollegene til kaffekos.

– Da sender vi en sms og folk tar seg en tur selv om det er fridag. Jeg har jo så trivelige kolleger, så det er fint å kunne treffes litt, sier Ragnhild Jørstad.

I vinterhalvåret er det stille. Men fra påske til utpå høsten er det full trøkk. I den perioden firedobler innbyggertallet seg i kommunen med 2.600 innbyggere. Folk strømmer til hytter og de sju campingplassene som finnes her på naturskjønne Frosta.

– Det er da vi må tjene pengene våre, sier Kari Wassli Loktu.

At frostingene er flinke til å bruke den lokale bensinstasjonen er hun glad for, enten det er for å fylle drivstoff eller for å møtes og være sosiale.

– Vi bruker mer tid på matlaging enn på å skifte vindusviskere. Det er sikkert, legger Ragnhild Jørstad til.

Mitt favorittuttrykk

«Hainnfeinn» = bestikk

«Tasjlkaill» = en som ikke tør så mye.

07.12.2018

Mitt favorittuttrykk

«Hainnfeinn» = bestikk

«Tasjlkaill» = en som ikke tør så mye.