SNUR ETTER PROTESTER: Arbeidsminister Robert Eriksson trekker sine omstridte forslag til kutt i sykelønna.

Kristian Brustad

Regjeringen snur når det gjelder sykelønn

Lavlønte får likevel ikke kutt i sykelønna. Et massivt press fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversida gjorde at arbeidsminister Robert Eriksson snudde.
20.10.2014

torgny@lomedia.no

Regjeringen ville fjerne retten til sykelønn for alle som tjener under 88.000 kroner, men ble i dag tvunget til å droppe dette kuttet.

Arbeidsminister Robert Eriksson møtte mandag formiddag partene i arbeidslivet. Der informerte han om at regjeringen kommer til å trekke det omstridte forslaget om øke gulvet i sykelønnsordningen fra 44.000 kroner til 88.000 kroner.

Sterke reaksjoner

Det var i forslag til statsbudsjett for 2015 at regjeringen foreslo at inntektsgrunnlaget for å få sykepenger ble hevet fra halve grunnbeløpet i folketrygden (44.000 kroner) til et helt grunnbeløp (88.000 kroner). På dette ville staten spare 21 millioner kroner i 2015 og 71 millioner kroner i 2016.

Begrunnelsen for forslaget var at «Regjeringen ønsker å innrette sykepengeordningen mer mot yrkesaktive med en arbeidsinntekt som vesentlig bidrar til selvforsørgelse.»

Forslaget har vakt sterke reaksjoner spesielt fra LO, men også arbeidsgiverne kom etter hvert på banen. Partene mente at det var brudd på avtalen om Inkluderende arbeidsliv (IA). I denne avtalen står det at myndighetene ikke kan kutte i sykelønnsordningen uten å endre IA-avtalen.

Åpenbart brudd

LO påsto at sykelønnskuttet var et brudd på IA-avtalen, godt støttet av NHO. Under dagens høring i finanskomitéen på Stortinget uttalte næringspolitisk direktør i NHO, Petter Brubak, at regjeringens forslag «var et åpenbart brudd på avtalen».

Robert Eriksson har ikke vært enig i dette:

– Vi så på dette som en mindre teknisk justering og ikke et brudd på avtalen om et inkluderende arbeidsliv, men en samlet arbeidstakerside og arbeidsgiverside hadde en annen forståelse, sa Eriksson på en pressekonferanse i dag, ifølge NTB.

I dag møtte han partene i arbeidslivet, og opplyste at det hadde vært et "godt, konstruktivt og oppklarende møte."

– Viktig å lytte

Regjeringen har derfor valgt å legge bort forslaget og vil ikke fremme lovproposisjonen som må til for at ordningen endres, sa han etter at pressen fikk tilgang til møtet.

Han understrekte at det er viktig for ham å ha et godt samarbeid med partene og at det var viktig å lytte til hva de hadde å si.

– Jeg synes det er veldig bra at arbeidsministeren er villig til å gjøre retrett. Et samlet arbeidsliv sa at dette var dumt å gjøre, sa LO-leder Gerd Kristiansen til NRK etter møtet.

20.10.2014