IKKE GODT NOK: Statsminister Erne Solberg og regjeringen får pepper fra to HK-medlemmer i dette debattinnlegget.

Jan-Erik Østlie

«Vi har nok med korona-krisen, vi trenger ikke en lønnskrise i tillegg, Erna», skriver to HK-medlemmer

De nye permitteringsreglene rammer arbeidstakerne hardt.
15.03.2020
16.03.2020 11:27

Kari Bernardini

styremedlem i Handel og Kontor region Vest

Benjamin Jakobsen

AUF i Vestland, HK-medlem

Innlegget var først publisert på ba.no

Etter mye press og usikkerhet har regjeringen med Høyre, KrF og Venstre omsider lagt fram et forslag til en krisepakke på 6,5 milliarder kroner. Pakken inneholder en rekke forslag fra regjeringen. Dessverre har krisepakken et temmelig ensidig fokus på å lette byrden for arbeidsgivere, mens arbeidstakere må betale i dyre dommer.

I krisepakken foreslår regjeringen å endre reglene for utbetaling av dagpenger under permitteringer. Regjeringen vil redusere arbeidsgiveres lønnsplikt under permittering fra 15 til 2 dager. Under arbeidsgivers lønnsplikt får arbeidstaker full lønn, når staten tar over får man imidlertid bare 62,4 prosent. Ved at staten tar over etter 2 dager istedenfor 15, vil mange risikere å få flere tusen kroner mindre i lønn. Har man en inntekt på 500.000 kroner, vil man tape 7.200 kroner på regjeringens forslag.

Arbeidsgiver sparer over 32.000 kroner for hver arbeidstaker de permitterer, mens arbeidstakere taper 7.200.

Er det virkelig dette Erna Solberg mener når hun sier at byrdene må fordeles?

Selv om Norge stopper opp, så stopper ikke alle de økonomiske forpliktelsene folk har. Huslånet skal betjenes, strømregningen må betales, familien må ha mat.

Fagforeningene ringes ned av fortvilte mennesker fra både restauranter, butikker og reiselivet, som ikke aner hvordan de skal få endene til å møtes.

I den krisesituasjonen vi nå befinner oss i er det helt avgjørende at man strekker ut en hånd til næringslivet som opplever store økonomiske tap, men det kan ikke gå utover lønnen til folk.

Da må heller staten gå inn og bære mer av byrden. Istedenfor å kutte i lønnen til arbeidstakere, kunne regjeringen heller ha redusert arbeidsgiveravgiften tilsvarende. Da sparer bedriftene penger, uten at det trenger å gå utover arbeidstakere som er helt avhengig av å få den lønnen de har rett på, for å kunne møte sine økonomiske forpliktelser.

Solidaritet er blitt et populært nyord i Høyre om dagen. Husk at den må gjelde for alle, Erna! Vi har nok med korona-krisen, vi trenger ikke en lønnskrise i tillegg.

15.03.2020
16.03.2020 11:27