Rozina Nazar er tillitsvalgt for ansatte i Travel Retail Norge. Her sammen med butikkmedarbeider Margit Loise Tesen i ankomsthallen på Gardermoen.

Helge Rønning Birkelund

Venstre, KrF og SV går inn for å skrote taxfree: – Som å sparke noen som ligger nede, sier tillitsvalgt

Rozina Nazar mener det er respektløst av politiske partier å gå inn for skroting av taxfree-salget samtidig som 1.000 ansatte er permitterte.
01.09.2020
01.09.2020 16:16

helge@lomedia.no

Et flertall i Venstres programkomité er enig med programkomiteen i KrF og går inn for å skrote billigsalget av alkohol og tobakk på flyplassene. Også SV vil skrote taxfreesalget.

At utspillet til Venstre kommer samtidig med at 1.000 av 1.200 ansatte i Travel Retail Norge er permittert, synes Rozina Nazar, HK-tillitsvalgt for de ansatte, er trist og leit.

LES OGSÅ: – Våre medlemmer er klare til streik, sier HK-lederen

1.200 arbeidsplasser

– Man snakker tross alt om arbeidsplassene til 1.200 personer bare i utsalget. Så har du ringvirkningene i tillegg. Og det er snakk om 2,8 milliarder kroner som går inn i kassa til Avinor. Man kan ikke bare kaste bort dette, sier Rozina Nazar til FriFagbevegelse.

– Så må man også se på det store bildet. Nå er vi midt inne i den største krisen i Norge etter andre verdenskrig. Det var definitivt ingen god timing av et regjeringsparti å gå ut med disse tingene nå. Vi ligger med brukket rygg. Nå må vi først og fremst sysselsette og få tilbake våre medarbeidere, ikke begynne den debatten slik situasjonen er nå, legger hun til.

Det samme forslaget ble et stridstema på Venstres landsmøte i 2017, men da sa partiet nei til å avvikle ordningen.

LES OGSÅ: Jubel og gåsehud blant tillitsvalgte: Permitteringsordningen utvides til 52 uker

Unge Venstre: Bakvendt ordning

Statlige Avinor, som driver det meste av flyplassene i Norge fikk i fjor inn totalt 2,8 milliarder kroner fra salget av taxfree-varer, av en omsetning på 5,7 milliarder.

Store deler av inntektene blir brukt til å opprettholde kortbanenettet i Norge.

Leder av Unge Venstre, Sondre Hansmark, som tilhører flertallet i den 13 medlemmer store komiteen, sier det er «fullstendig bakvendt» at folk skal få kjøpe billig alkohol bare fordi de reiser ut av landet med fly.

Han hevder også at staten går glipp av 3,7 milliarder kroner i avgifter, fordi nordmenn kan handle taxfree.

LES OGSÅ: Luftfarten nær utradert av korona: – Stort sett alle er eller blir permittert (mars)

Stille i utsalget

Vi er med Rozina Nazar inn på utsalget i den internasjonale ankomsthallen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Tre personer er å se i hele den store bagasjehallen. I utsalget er det en knapp håndfull kunder.

Slik har det vært lenge. Og slik kommer det til å bli en stund. Nå frykter bransjen at det vil gå helt til 2024 før noe er i nærheten av å normalisere seg innen luftfarten. Bemanningen i Travel Retail Norge er altså redusert fra 1.200 til 1.000 på landsbasis.

Selskapet har avtale med Avinor i drøye to år til. Hva som skjer da, er opp til politikerne.

Noen partier sier nei til utsalg, noen mener Vinmonopolet skal overta, mens et tredje alternativ er fornyet avtale med Travel Retail Norge.

Haakon Dagestad er kommunikasjonssjef i Travel Retail Norge. Han mener en nedleggelse av taxfree-salget vil få liten alkoholpolitisk betydning i Norge. Og at dagens utsalg har en motsatt effekt enn for eksempel grensehandelen.

– Du kan handle taxfree på alle utenlands flyplasser til Norge. Alle som i dag handler på norske utsalg vil handle på utenlandske flyplasser i stedet, hvis det ikke er mulig i Norge. Selv med full avgift og moms i andre land, vil det være så billig at folk vil fylle bagasjen og hattehyllene med varer. Det vil gi tapte arbeidsplasser og tapte inntekter i Norge. Og det vi være dramatisk, sier Haakon Dagestad til FriFagbevegelse.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

01.09.2020