IKKE AKKURAT KØ: Det blir gjerne litt for rolige dager for Jo Bratrud og Menzies ved ankomst på Gardermoen.  – Det kommer noen få, men vi er blitt mer et kundesenter for folk som lurer på hvor buss og tog er, sier Bratrud.

IKKE AKKURAT KØ: Det blir gjerne litt for rolige dager for Jo Bratrud og Menzies ved ankomst på Gardermoen. – Det kommer noen få, men vi er blitt mer et kundesenter for folk som lurer på hvor buss og tog er, sier Bratrud.

Erlend Angelo

Tristessen fortsetter i luftfarten – stadig flere sies opp

Permitteringene florerer og oppsigelsene bare øker i omfang. Omtrent 1.000 ansatte i bakkeselskapene har nå blitt sagt opp helt eller delvis.
11.02.2021
10:17
11.02.2021 15:15

erlend@lomedia.no

Har du besøkt Gardermoen – eller en hvilken som helst flyplass – i det siste? Ikke? Nei, da er du ikke alene. Konsekvensene er selvfølgelig at arbeidsplassene forsvinner. HK-Nytt har snakket med fire bakkeselskaper – rundt 1.000 ansatte i de fire store bakkeselskapene er rammet i form av oppsigelser, helt eller delvis.

– Jeg får heldigvis jobbet 40 prosent. Resten av tida er jeg permittert, og det føles merkelig som 62-åring å søke jobber bare fordi Nav sier at jeg må det. Jeg føler vel at jeg uansett havner nederst i søkerbunken, sier Jo Bratrud.

Les også: Nå kan Barbro få pensjon fra første krone

Tidligpensjonering? Uaktuelt.

– Det er tross alt et lavlønnsyrke, jeg taper for mye penger på å pensjonere meg nå, mener Bratrud.

Stille i fjøset

Gardermoen har vært som en liten spøkelseslandsby i snart ett år. For bakkselskapet Menzies har koronakrisa vært ekstra merkbar, all den tid Norwegian har vært deres desidert største kunde og inntektskilde.

De kalde faktaene sier sitt: 166 av opprinnelig 704 ansatte er blitt sagt opp siden koronaviruset inntok landet. Av de 538 som er igjen i selskapet, er 397 permittert – cirka halvparten helt, halvparten delvis.

Før korona hadde Menzies 120-140 Norwegian-fly å jobbe med på en vanlig dag. I dag ligger de på 25-30, inkludert noen andre kunder.

Ønsker lønnstilskudd

Det sier seg selv at det ikke er spesielt morsomt å være verken ansatt eller tillitsvalgt i en sånn hverdag.

Nikos Paraskevas er frikjøpt 40 prosent for sine HK-medlemmer i Menzies – de resterende 60 er han permittert.

TØFFE TAK: Det er ekstra tungt å være tillitsvalgt under koronatida. Nikos Parskevas jobber for at færrest mulig blir sagt opp i Menzies.

TØFFE TAK: Det er ekstra tungt å være tillitsvalgt under koronatida. Nikos Parskevas jobber for at færrest mulig blir sagt opp i Menzies.

Erlend Angelo

Han forteller om en evig diskusjon med ledelsen om hvem som skal permitteres, hvor mange – og hvor mange som skal sies opp.

– Jeg tror vi får et rush med reiser så fort alt åpner opp. Og da kan vi ikke stå der uten kompetente ansatte, sier Paraskevas.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Han savner en ordning med lønnstilskudd, der arbeidsgiverne fikk betalt for å kurse og holde de ansatte i aksjon, heller enn dagens ordning med permitteringer.

– Det er mange som går hjemme og blir frustrert og deprimert. Jeg skulle ønske det fantes andre ordninger som fikk folk på jobb, sier han.

Kutt over hele fjølsa

Kuttene i luftfarten kommer overalt – også bakkeselskapene til SAS og Widerøe, SGH og WGH, samt Aviator melder alle om store og mindre kutt. Samt et hav av permitteringer.

– 289 årsverk er rammet hos oss. 356 ansatte er helt oppsagt, 277 er delvis oppsagt. Og vi permitterer stadig flere. Det er helt for jævlig, oppsummerer hovedtillitsvalgt Desirée Ojala i Widerøe Ground Handling.

Tallene fra SGH fortsetter på samme måte: Rundt 220 er sagt opp eller har sluttet i SAS Ground Handling. Av de gjenværende er de fleste permittert i halv stilling.

Les også: Dette er snittlønna i over 350 yrker

– Det har vært av stor viktighet at muligheten til å være permittert, ble forlenget til september. Uten den muligheten ville vi måtte sagt opp flere ansatte nå på vinteren, skriver tillitsvalgt På Gisle Andersen til HK-Nytt.

I Aviator har noen få blitt oppsagt, og rundt 50 har fått redusert stilling, forteller Amir Mayani, som er tillitsvalgt i bakkeselskapet og leder av Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv.

– Det går egentlig bare til helvete for hver dag som går. Det er nedbemanninger etter nedbemanninger. Men vi er kjempeglad for vi i det minste har fått feriepenger på dagpenger – det er viktig for mange! Vi skal være glad for at det er valg i år, det kommer mye godt av desperate partier...

11.02.2021
10:17
11.02.2021 15:15