JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tristessen fortsetter i luftfarten – stadig flere sies opp

Permitteringene florerer og oppsigelsene bare øker i omfang. Omtrent 1.000 ansatte i bakkeselskapene har nå blitt sagt opp helt eller delvis.
IKKE AKKURAT KØ: Det blir gjerne litt for rolige dager for Jo Bratrud og Menzies ved ankomst på Gardermoen.  – Det kommer noen få, men vi er blitt mer et kundesenter for folk som lurer på hvor buss og tog er, sier Bratrud.

IKKE AKKURAT KØ: Det blir gjerne litt for rolige dager for Jo Bratrud og Menzies ved ankomst på Gardermoen. – Det kommer noen få, men vi er blitt mer et kundesenter for folk som lurer på hvor buss og tog er, sier Bratrud.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Har du besøkt Gardermoen – eller en hvilken som helst flyplass – i det siste? Ikke? Nei, da er du ikke alene. Konsekvensene er selvfølgelig at arbeidsplassene forsvinner. HK-Nytt har snakket med fire bakkeselskaper – rundt 1.000 ansatte i de fire store bakkeselskapene er rammet i form av oppsigelser, helt eller delvis.

– Jeg får heldigvis jobbet 40 prosent. Resten av tida er jeg permittert, og det føles merkelig som 62-åring å søke jobber bare fordi Nav sier at jeg må det. Jeg føler vel at jeg uansett havner nederst i søkerbunken, sier Jo Bratrud.

Les også: Nå kan Barbro få pensjon fra første krone

Tidligpensjonering? Uaktuelt.

– Det er tross alt et lavlønnsyrke, jeg taper for mye penger på å pensjonere meg nå, mener Bratrud.

Stille i fjøset

Gardermoen har vært som en liten spøkelseslandsby i snart ett år. For bakkselskapet Menzies har koronakrisa vært ekstra merkbar, all den tid Norwegian har vært deres desidert største kunde og inntektskilde.

De kalde faktaene sier sitt: 166 av opprinnelig 704 ansatte er blitt sagt opp siden koronaviruset inntok landet. Av de 538 som er igjen i selskapet, er 397 permittert – cirka halvparten helt, halvparten delvis.

Før korona hadde Menzies 120-140 Norwegian-fly å jobbe med på en vanlig dag. I dag ligger de på 25-30, inkludert noen andre kunder.

Ønsker lønnstilskudd

Det sier seg selv at det ikke er spesielt morsomt å være verken ansatt eller tillitsvalgt i en sånn hverdag.

Nikos Paraskevas er frikjøpt 40 prosent for sine HK-medlemmer i Menzies – de resterende 60 er han permittert.

TØFFE TAK: Det er ekstra tungt å være tillitsvalgt under koronatida. Nikos Parskevas jobber for at færrest mulig blir sagt opp i Menzies.

TØFFE TAK: Det er ekstra tungt å være tillitsvalgt under koronatida. Nikos Parskevas jobber for at færrest mulig blir sagt opp i Menzies.

Erlend Angelo

Han forteller om en evig diskusjon med ledelsen om hvem som skal permitteres, hvor mange – og hvor mange som skal sies opp.

– Jeg tror vi får et rush med reiser så fort alt åpner opp. Og da kan vi ikke stå der uten kompetente ansatte, sier Paraskevas.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Han savner en ordning med lønnstilskudd, der arbeidsgiverne fikk betalt for å kurse og holde de ansatte i aksjon, heller enn dagens ordning med permitteringer.

– Det er mange som går hjemme og blir frustrert og deprimert. Jeg skulle ønske det fantes andre ordninger som fikk folk på jobb, sier han.

Kutt over hele fjølsa

Kuttene i luftfarten kommer overalt – også bakkeselskapene til SAS og Widerøe, SGH og WGH, samt Aviator melder alle om store og mindre kutt. Samt et hav av permitteringer.

– 289 årsverk er rammet hos oss. 356 ansatte er helt oppsagt, 277 er delvis oppsagt. Og vi permitterer stadig flere. Det er helt for jævlig, oppsummerer hovedtillitsvalgt Desirée Ojala i Widerøe Ground Handling.

Tallene fra SGH fortsetter på samme måte: Rundt 220 er sagt opp eller har sluttet i SAS Ground Handling. Av de gjenværende er de fleste permittert i halv stilling.

Les også: Dette er snittlønna i over 350 yrker

– Det har vært av stor viktighet at muligheten til å være permittert, ble forlenget til september. Uten den muligheten ville vi måtte sagt opp flere ansatte nå på vinteren, skriver tillitsvalgt På Gisle Andersen til HK-Nytt.

I Aviator har noen få blitt oppsagt, og rundt 50 har fått redusert stilling, forteller Amir Mayani, som er tillitsvalgt i bakkeselskapet og leder av Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv.

– Det går egentlig bare til helvete for hver dag som går. Det er nedbemanninger etter nedbemanninger. Men vi er kjempeglad for vi i det minste har fått feriepenger på dagpenger – det er viktig for mange! Vi skal være glad for at det er valg i år, det kommer mye godt av desperate partier...