GRUNN TIL Å SMILE: LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sier de er svært fornøyde med å ha fått fjernet forslag som ville rammet de mest utsatte menneskene på arbeidsmarkedet hardest. (Bildet er fra før koronautbruddet.)

Leif Martin Kirknes

Sysselsetting:

Stopper kutt i sykelønna: LO og fagbevegelsen fikk avverget forslag om 80 prosent sykelønn

– Det var en viktig seier, men også en påminnelse om at sykelønna hele tiden er under press fra høyresida. Gang på gang reises forslag om å svekke sykelønna for arbeidsfolk, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.
11.02.2021
11.02.2021 10:32

yngvil@lomedia.no

I dag legger det regjeringsnedsatte sysselsettingsutvalget fram sine forslag om tiltak for å øke sysselsettingen i Norge.

LO reagerte kraftig på flere av ekspertutvalgets forslag for to år siden, da det presenterte forslag som handlet mye om å endre velferdsordningene. Verken LO eller andre fra fagbevegelsen var med i utvalget den gangen. Så ble fagbevegelsen og arbeidsgiverorganisasjonene invitert med i en runde to.

Ekspertene ville blant annet kutte lønn under sykdom til 80 prosent av lønna for dem som har vært syke i over seks måneder.

– Vant fram med det viktigste

– Vi er svært fornøyde med å ha fått fjernet flere av de mest usosiale forslagene som regjeringens ekspertgruppe kom med i første omgang, sier LOs 1. nestleder, Peggy Hessen Følsvik, til FriFagbevegelse.

– Det aller viktigste for oss og de andre arbeidstakerorganisasjonene har vært å få bort forslaget om kutt ned til 80 prosent i sykelønna, sier hun.

– Det var en viktig seier, men også en påminnelse om at sykelønna hele tiden er under press fra høyresida. Gang på gang reises forslag om å svekke sykelønna for arbeidsfolk, sier LO-nestlederen.

– Det siste året har understreket betydningen av en sterk sykelønnsordning. Jeg er overbevist om at den har bidratt til å bremse spredningen av koronaviruset, understreker hun.

– I det hele tatt fikk LO betydelig gjennomslag for en tenkning som vektlegger de mange positive sidene ved den norske sykelønnsordningen og at den virker arbeidsinkluderende, legger LO-nestlederen til.

Disse var med fra arbeidslivet

Disse var med fra fagbevegelsen og arbeidsgiverorganisasjonene i utvalget:

Hans-Christian Gabrielsen, Røyken. Leder Landsorganisasjonen. (Fast vara: Peggy Hessen Følsvik, Bærum. 1. nestleder LO).

Ragnhild Lied, leder Unio.

Erik Kollerud, leder Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund.

Kari Sollien, leder Akademikerne.

Ole Erik Almlidm, administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.

Tor Arne Gangsø, områdedirektør KS.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør Virke.

Anne-Kari Bratten, administrerende direktør Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Vi oppdaterer saken.

11.02.2021