Grünerløkka er en av bydelene som har fått mulighet til å svare på høringen.

Søndagsåpne butikker

Slik argumenterer Oslo-byrådet for at butikkene skal ha søndagsåpent

Oslo-byrådet mener at også Oslo-folk er turister. Slik argumenterer de for at hovedstaden skal defineres som et typisk turiststed med søndagsåpne butikker.
26.03.2024
02.04.2024 12:45

katharina@lomedia.no

Høyre-byrådet i Oslo ønsker søndagsåpne butikker i hovedstaden. I dag er det ikke lov, ifølge helligdagsloven, bortsett fra dagligvarebutikker med en salgsflate på mindre en 100 kvadratmeter.

Det vil Oslo gjøre noe med. Kommunen er allerede i gang med en søknad til Statsforvalteren som kan gi dispensasjon fra loven ved å gi et område status som typisk turiststed.

Nå vil Oslo kommune ha innspill fra bydelene om hvilke gater og steder i Oslo som egner seg som typiske turiststeder. De har sendt ut et høringsbrev til bydelene Frogner, Gamle Oslo, Grünerløkka og St. Hanshaugen.

Ifølge nrk.no er disse stedene aktuelle som typiske turiststeder: Aker Brygge, Tjuvholmen, Bjørvika og Sørenga, deler av Grønland og Tøyen og enkeltgater som Bogstadveien på Majorstua og Thorvald Meyers gate på Grünerløkka.

HK-Nytts kartlegging viser at én av tre kommuner er typiske turiststeder.

Turister kan også være Oslo-folk

Typiske turiststeder kjennetegnes ved at butikkene er avhengig av turistene for å få det til å gå rundt, heter det i forarbeidene til helligdagsloven.

Byrådet i Oslo mener at begrepet turist må tolkes mye videre og også omfatte Oslo-folk som reiser innad i byen for å handle.

«Turister i sentrum er de som besøker området, men ikke er faste beboere eller de som har sin jobb i sentrum. Disse besøkende kan være fra andre steder i byen, i omegn, andre steder i Norge og fra utlandet,» heter det i brevet.

HK: – Vi vil slåss

Handel og Kontor (HK) er imot søndagsåpen butikker. Fagforeningsleder John Thomas Suhr i Oslo-Akershus HK har tidligere sagt til HK-Nytt at forslaget fra Høyre-byrådet er «et av de voldsomste angrepa på arbeidsfolk».

– Åpner de døra i storbyene, torpederes den felles fridagen som arbeidsfolk har kjempa fram, sa Suhr til HK-Nytt.

Med rundt 20.000 medlemmer, er Oslo-Akershus HK Norges største fagforening. Mange av medlemmene jobber i varehandelen og vil bli påvirket om Oslo blir et typisk turiststed.

– Vi kommer til å slåss mot dette med alt vi har, sa han.

Bydelene har 19. april som frist for å svare på høringen.

Les denne: Politiet stoppet ulovlig søndagshandel

Hva er et typisk turiststed?

• Mindre steder med få fastboende og mange tilreisende hvor salget i perioder hovedsakelig skjer til turister.

• Et kjennetegn er at næringsdrivende ofte er avhengig av turistene for å få det til å gå rundt.

• Mange butikker i byer og på større steder kan oppleve større omsetning i turistsesongen, men denne økningen kan neppe sies å være så vesentlig at det begrunner unntak fra helligdagsloven.

Kilde: Fra forarbeidene til Ot.prp. nr. 75 (1996–97)

26.03.2024
02.04.2024 12:45

Hva er et typisk turiststed?

Kilde: Fra forarbeidene til Ot.prp. nr. 75 (1996–97)