ØNSKER IKKE DENNE PRAKSISEN: HK, Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris mener det skal mer til enn dette trikset for å åpne butikken på søndager.

ØNSKER IKKE DENNE PRAKSISEN: HK, Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris mener det skal mer til enn dette trikset for å åpne butikken på søndager.

Lene Svenning

Rema kritiseres for sperrebånd i søndagsbutikkene:

Resten av bransjen vil ha felles søndagspraksis

HK, Virke og resten av dagligvarebransjen vil stoppe Remas metode for søndagsåpne butikker.
21.04.2016
14:06
21.04.2016 14:06

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Tidligere i år anmeldte administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 sine konkurrenter for brudd på loven som regulerer søndagsåpne butikker. Han hevdet at konkurrentenes butikker var større enn de tillatte hundre kvadratmeterne, og at de også brøt loven ved å gå inn i hovedbutikken for å hente varer for kundene. Etter at alle anmeldelsene ble henlagt av politiet, åpnet Reitan selv en rekke butikker. Ved hjelp av sperrebånd skiller Rema 1000 ut hundre kvadratmeter av de ordinære butikkene og holder åpent. I enkelte av kjedens søndagsbutikker opplyser de på plakater at betjeningen gjerne henter varer bak sperrebåndene.

Forpliktende plakat

Dette har fått Handel og Kontor, arbeidsgiverorganisasjonen Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris til å reagere. Torsdag lanserte de «Søndagsplakaten», et sett med detaljerte regler som skal sikre en lik forståelse og praktisering av loven som regulerer åpningstidene i alle kjedene. De som har sluttet seg til plakaten, plikter å følge reglene i sine søndagsbutikker.

– Lik praktisering av regelverket gir en forutsigbarhet for både ansatte, kunder og kjøpmenn. Dette initiativet skal klargjøre hvordan søndagshandelen skal praktiseres for alle. Det er viktig for næringen at vi jobber for ryddighet. Dette er vårt bidrag til at bransjen skal konkurrere på andre områder enn å uthule loven, sier HK-leder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

Direktør i Virke, Ingvill Størksen, sier at lik praktisering av regelverket vil hindre utglidning av loven.

– Nå er det skapt et inntrykk av at loven ikke virker, men loven finnes og den skal følges, presiserer Størksen.

ENIGE: HK-leder Trine Lise Sundnes og Virke-direktør Ingvill Størksen er enige om at loven må praktiseres slik den er tenkt.

ENIGE: HK-leder Trine Lise Sundnes og Virke-direktør Ingvill Størksen er enige om at loven må praktiseres slik den er tenkt.

Martin Guttormsen Slørdal

Rema takket nei

På «Søndagsplakaten» finner vi logoene til de to organisasjonene og en rekke aktører i dagligvarebransjen. En logo mangler, og det er Rema sin. De har ifølge HK og Virke foreløpig takket nei.

– Rema 1000 var med i en tidligere fase av dette samarbeidet, men er nå avventende. Når vi nå ser resultatet, hva som står i plakaten, kan jeg ikke se noen grunn til at de ikke skal bli med. De er hjertelig velkomne til å ta del i dette, sier Sundnes til HK-Nytt.

– Målet er at hele bransjen er med. Vi håper å se Rema sin logo på plakaten etterhvert, supplerer Størksen.

Rema: Forbudt samarbeid

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 har ikke tid til et intervju, men skriver i en e-post til HK-Nytt at de ikke ønsker å være med i et slikt felles arbeid, av konkurransemessige årsaker.

– Å sette seg ned mellom konkurrenter å bli enige om hvilke butikker som kan ha søndagsåpent, er forbudt etter konkurranseloven, og det kan vi ikke delta i. Vi har tatt initiativ til og ønsker selvsagt velkommen en klargjøring fra relevante myndigheter og vil inntil det eventuelt skjer forholde oss til den praksis og lovforståelse som synes å være akseptert, skriver Beyer.

Kritiserer Norgesgruppen

Hun sender kritikken tilbake, særlig til Norgesgruppen, som har en rekke søndagsbutikker:

– Det er ikke opp til den største aktøren i markedet, Norgesgruppen, og deres bransjeorganisasjon å bestemme hvordan loven nå skal tolkes. Norgesgruppen har i mange år tolket loven dithen, at et større salgsareal enn hundre kvadratmeter kan benyttes. At de nå tolker loven på nytt, kan ikke ses på noen annen måte enn at de innrømmer å ikke ha fulgt regelverket, skriver Mette Fossum Beyer.

Likhet for loven

I «Søndagsplakaten» listes det opp en rekke punkter som sammen skal stramme opp praksisen med søndagsåpne butikker. Det slås blant annet fast at salgsflaten på maks hundre kvadratmeter må være et selvstendig butikklokale med fastmonterte vegger og egen inngang. Det er heller ikke er mulig å bruke vindfang eller lignende for å få salgsflaten større.

HK, Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris slår også fast at det ikke er tillatt med plakater eller lignende der kunder oppfordres til å be personalet hente varer som ikke er utstilt i søndagsbutikken.

FELLES PLAKAT: HK, Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris har blitt enige om et sett med regler. Denne plakaten skal henges opp i butikkene.

FELLES PLAKAT: HK, Virke, Norgesgruppen, Coop og Bunnpris har blitt enige om et sett med regler. Denne plakaten skal henges opp i butikkene.

Martin Guttormsen Slørdal

Ber regjeringen klargjøre

HK og Virke har i tillegg til å lansere «Søndagsplakaten» bedt om et hastemøte med ansvarlig statsråd, kulturminister Linda Hofstad Helleland. De to organisasjonene vil ha ministeren på banen for ytterligere å klargjøre praksisen for søndagsbutikker.

– Plakaten klargjør dagens regelverk. Samtidig oppfatter vi at regelverket når det gjelder henting av varer fra lager eller øvrig butikklokale ikke er tilstrekkelig tydelig. Derfor har vi bedt myndighetene om hjelp til å utrede dette nærmere, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Linda Hofstad Helleland har tidligere sagt at regjeringen ikke vil gå videre med forslaget om at alle butikker skal få ha åpent på søndager.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

21.04.2016
14:06
21.04.2016 14:06