Ny lønn for bakeriansatte

Handel og Kontor (HK) og NHO er enige om lønnsoppgjøret for butikkoverenskomsten. Men helst ville HK skrotet hele avtalen.
FORNØYD: Tillitsvalgt Elen Ytreland (nummer tre fra venstre er glad for resultatet av lønnsoppgjøret på butikkoverenkomsten, Her med kollegene i Naturbakst i Haugesund, Ellen Marie Ronæs, Gunn Eikje Helgesen og Oksana Adamska.

Brian Cliff Olguin

Torsdag kveld signerte partene protokollen som slår fast at det er enighet om nye vilkår for ansatte i bakerier, blomsterbutikker og andre utsalg fra produksjonsbedrifter.

Dette ble de enige om:

• Det gis et generelt tillegg på 7 kroner i timen.

• Minstelønnssatsene økes slik (inkludert det generelle tillegget):

– Trinn 6: 12,- kroner mer i timen

– Trinn 5: 8,- kroner mer i timen

– Øvrige trinn: 7,- kroner mer i timen

• Fagbrevtillegget økes med 1,- krone i timen, fra 10 til 11 kroner

Lønnsøkningen gis fra 1. mai.

Mest til de erfarne

De mest erfarne ansatte, med seks års ansiennitet får altså betraktelig mer enn andre.

– Det er viktig for oss at medlemmer som har dette som yrke får mest mulig, slik at de har en lønn å leve av. Økningen på trinn 6 treffer flest av våre medlemmer, framholder Lena Reitan, nestleder i HK.

Hun ledet forhandlingene med NHO.

– Jeg er veldig fornøyd med økningen på trinn 6 og økningen av fagbrevtillegget, sier Reitan.

Godt løft

Elen Ytreland, tillitsvalgt i Naturbakst i Haugesund, er også fornøyd.

– Så bra! Jeg synes dette var et godt løft. Det var på tide at det var vår tur, sier hun.

Ytreland, som går på trinn 6 i tariffavtalen, innrømmer at hun gjerne skulle hatt mer.

– Vi er jo lavtlønna, men gjør en viktig jobb. Alle drar lasset, og vi trengs.

Stor lønnsforskjell

Om lag 500 HK-medlemmer er omfattet av butikkoverenskomsten.

– Vi skulle helst sett at denne avtalen ikke fantes, sier Lena Reitan.

HK vil heller at medlemmene i utsalgene til produksjonsbedrifter flyttes over til handelsoverenskomsten. Andre bedrifter i varehandelen som er medlemmer i NHO er omfattet av denne avtalen som ble opprettet i 2020. Men det fikk de ikke arbeidsgiverne med på, opplyser Reitan.

Problemet er at lønnssatsene i butikkoverenskomsten er betydelig lavere enn i handelsoverenskomsten.

Før årets lønnsoppgjør skilte det drøye 16 kroner på trinn 6, opplyser Reitan. Hva forskjellen blir etter årets lønnsoppgjøret vites ikke, siden forhandlingene om handelsoverenskomsten ikke er ferdig ennå.

NHO: Konkurransedyktige betingelser

HK-Nytt har spurt NHO om hvordan de kan forsvare at ansatte i denne delen av varehandelen har så mye lavere lønn enn andre

– Fra NHOs side er det viktig å opprettholde denne overenskomsten som en egen avtale. Den er tilpasset faghandelen og rammevilkårene i bransjen, svarer André Berka, advokat og forhandler i NHO.

Han mener både avtalen og resultatet fra årets lønnsoppgjør er godt.

– Butikkoverenskomsten har konkurransedyktige betingelser sammenlignet med andre sammenlignbare tariffavtaler. HK har i tillegg fremforhandlet et historisk godt resultat til glede for sine medlemmer, sier Berka.