LØNNA OPP: De som har jobbet lengst på bensinstasjoner har blitt prioritert i dette lønnsoppgjøret.

Ny lønn for ansatte på bensinstasjoner

– De som lever av å jobbe på bensinstasjoner får et skikkelig løft, sier HK-nestleder Lena Reitan.
20.09.2022
20.09.2022 16:20

Handel og Kontor og arbeidsgiverorganisasjonen Virke gjorde mandag et nytt forsøk på å bli enige i lønnsoppgjøret for de som jobber på bensinstasjoner. Forhandlingene i mai førte ikke fram. Nå har de blitt enige om nye vilkår i tariffavtalen som heter energistasjonsoverenskomsten. Dermed er den avtalte meklingen på mandag avlyst.

Dette er resultatet:

• Alle som er omfattet av denne tariffavtalen får 2,50 kroner mer i timen fra 1. april 2022. Minstelønnssatsene i avtalen øker like mye.

• Trinn 6 i avtalen øker med ytterligere 6 kroner i timen.

– Vi er veldig fornøyde med at vi fikk gjennomslag for å øke lønna mest på trinn 6 med hele 8,50 kroner per time, slik at de som lever av å jobbe på bensinstasjoner får et skikkelig løft, sier HK-nestleder Lena Reitan til forbundets nettsider.

Det betyr at ansatte som lønnes etter trinn 6 (må ha jobbet i bransjen i minst seks år) vil få 210,37 kroner i timen.

Det er fortsatt et stykke bak tilsvarende lønnstrinn i Landsoverenskomsten som gjelder for mange av de ansatte i resten av varehandelen. Her er lønna på samme trinn 221,62 kroner i timen. Men gapet på drøye 11 kroner er mindre enn det det var før lønnsoppgjøret. Da var forskjellen 20 kroner i timen.

Reitan peker på at lønna på de laveste trinnene ligger over satsene som gjelder for andre ansatte i varehandelen.

«I tillegg vil nå ferievikarer også få kvelds-, natt- og helgetillegg, som treffer de unge i denne bransjen. Det er mange unge som jobber i ferier i denne bransjen, så dette håper vi vil bidra til bedre vilkår og mer forutsigbarhet», skriver forbundet på nettsidene sine.

Artikkelen fortsetter under bildet:

SIER JA: HK-nestleder Lena Reitan anbefaler medlemmene på bensinstasjoner å stemme ja til forhandlingsresultatet.

André Kjernsli

I forhandlingene i mai stilte HK krav om å få full lønn under sykdom. Det er et krav som innebærer flere ting: Forskuttering av lønn under sykdom og fulle feriepengerettigheter ved sykdom og foreldrepermisjon utover de 48 dagene som Nav dekker. I lønnsoppgjøret for resten av varehandelen fikk HK gjennomslag for full lønn under sykdom i tre måneder. HK fikk ikke gjennomslag for dette kravet i forhandlingene for de ansatte på bensinstasjoner.

Her kan du lese protokollen fra forhandlingene om energistasjonsoverenskomsten mellom HK og Virke.

Handel og Kontor har om lag 400 medlemmer som er omfattet av Energistasjonsoverenskomsten. Disse får nå mulighet til å stemme over forhandlingsresultatet som er anbefalt av et enstemmig forhandlingsutvalg.

20.09.2022
20.09.2022 16:20