LOVENDRING: –  Vi krever en presisering av teksten slik at den lovpålagte pensjonen som arbeidsgiver er pliktig å innbetale, framgår klart og tydelig i arbeidskontrakten, sier Espen Berntsen (til venstre). Christopher Beckham er enig.

LOVENDRING: – Vi krever en presisering av teksten slik at den lovpålagte pensjonen som arbeidsgiver er pliktig å innbetale, framgår klart og tydelig i arbeidskontrakten, sier Espen Berntsen (til venstre). Christopher Beckham er enig.

Herman Bjørnson Hagen

Pensjon:

Mange aner ikke hvor mye pensjon arbeidsgiver sparer. Det må inn i arbeidskontrakten, mener HK

I dag trenger det ikke stå noe om hvor mye arbeidsgiver sparer i pensjon til de ansatte i arbeidskontraktene. Det vil Espen Berntsen i Handel og Kontor endre.
09.11.2023
10.11.2023 15:59

katharina@lomedia.no

herman@lomedia.no

– At så få vet hva de har i pensjon er urovekkende, sier Espen Berntsen, regionleder i Handel og Kontor (HK) region Vest.

Nylig kom det fram at de fleste ansatte i varehandelen ikke vet hvor mye arbeidsgiver sparer i pensjon.

Det vil Berntsen gjøre noe med. Han ønsker å lovfeste at alle arbeidskontrakter må inneholde opplysninger om pensjonsordningen og hvor mange prosent arbeidsgiver sparer i pensjon til de ansatte.

For å få det til, foreslår regionlederen å endre minstekravene til innholdet i arbeidskontrakter i arbeidsmiljøloven. I dag er loven vag når det kommer til hvilke opplysninger om pensjon som må med.

– Vi krever at prosentsatsen arbeidsgiver setter av til obligatorisk tjenestepensjons (OTP) blir en del av arbeidsmiljølovens minimumskrav til innhold i en arbeidsavtale, sier Berntsen.

Arbeidsgivere i privat sektor er lovpålagt å spare minst to prosent av lønna til de ansatte i OTP. Noen bedrifter sparer mer enn dette.

LES OGSÅ: Butikkansatte i Meny får økt tjenestepensjon

Hindrer at avtaler blir dårligere

Som regionleder har Berntsen god oversikt over hva som rører seg blant medlemmene i Vestland fylke. Da det 1. januar 2022 ble innført at arbeidstakere får pensjon av all lønn, erfarte han at flere arbeidsgivere satte ned prosenten de sparte i pensjon til sine ansatte for å kompensere for utgiftene til den nye ordningen.

– Vi har også eksempler på at i bedrifter som har fått tariffavtale, har arbeidsgivere skrudd ned spareprosent til pensjon for å kompensere utgiftene til en tariffavtale, sier han.

Det vil Berntsen ha en slutt på.

– Får du pensjon inn i en arbeidskontrakt, kan ikke arbeidsgiver uten videre gjøre slike forandringer, sier han.

Snakke med Brenna

LO Vestland stiller seg bak forslaget til HK region Vest. Det samme gjør HK-leder Christopher Beckham.

– Med denne lovendringen vil vi få det svart på hvitt. Det er veldig viktig at ansatte tenker over hvilken type pensjonssparing de har, sier forbundslederen.

De ansatte i varehandelen har de dårligste pensjonsordningene, uttalte nylig Trine Østereng, rådgiver i Agenda. Dette uroer Beckham. Han håper en lovendring kan rette opp i skjevhetene.

– Når medlemmene ser hvor lavt det er, er det lettere for dem å snakke med tillitsvalgte og deretter forhandle lokalt for å øke prosentsatsen, sier han.

LO-kongressen i 2022 vedtok å øke den lovpålagte minstesatsen til minst 4 prosent. Beckham legger til at forbundet skal jobbe videre med dette fram mot landsmøtet til neste høst.

Espen Berntsen vil ta kontakt med stortingspolitikerne fra Hordaland og Sogn og Fjordane. Han tror han får gjennom lovendringen.

– Det er en liten endring. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke vil skal klare å få til dette, sier Berntsen.

Tirsdag 5. desember skal Christopher Beckham treffe HK-medlem og arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna.

– Jeg tar med meg dette i bunken av ting jeg skal diskutere med henne, sier Beckham.

LES OGSÅ: Ida Charlotte må jobbe til hun er over 72

Dette sier arbeidsmiljøloven:

«Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønna, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.»

Kilde: Arbeidsmiljøloven § 14–6 1. ledd bokstav i.

09.11.2023
10.11.2023 15:59

Dette sier arbeidsmiljøloven:

Kilde: Arbeidsmiljøloven § 14–6 1. ledd bokstav i.