FORNØYD OG LITT SKUFFA: HK-leder Christopher Beckham er fornøyd med penger til næringslivet, men skulle gjerne sett at pengene kom med et forbehold mot oppsigelser og utbytte.

Erlend Angelo

Krisepakke på 50 milliarder til bedrifter: – Uhørt at man skal kunne ta ut utbytte hvis man mottar krisemidler fra staten, sier HK-lederen

HK applauderer regjeringens «kontantstøtteordning» for næringslivet. Men forbundsleder Christopher Beckham går tydelig mot muligheten til utbytte og oppsigelser for alle som mottar støtten.
08.04.2020
14.04.2020 14:03

Ylva.Seiff.Berge@lomedia.no

– Når vi stiller opp med fellesskapets penger burde man ikke ha muligheten til å ta ut utbytte etterpå. Jeg synes det er veldig synd at Stortinget ikke klarer å enes om at det ikke skal tas ut utbytte, sier HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Medlemmene strømmer til historisk stort HK under koronakrisa

I den nye krisepakken fra regjeringen er det ingen regler mot at bedriftene skal kunne ta ut utbytte eller si opp ansatte mens de mottar støtten, men snarere en oppfordring fra Stortinget. Det mener HK-lederen ikke er bra nok.

Uforståelig

– Jeg kan ikke forstå nødvendigheten med å si opp folk så lenge man får støtte. Mange av bedriftene det gjelder er stengt, og medlemmene får støtte fra staten. Det er først når bedriftene åpnes igjen at man vil se hvor stort behovet for arbeidskraft blir, sier Beckham.

Permittert før eller etter 20. mars? Det kan gi store utslag på inntekten din. Her er reglene og juristens råd

– Når man bruker skattepengene til sine ansatte for å holde bedriften åpen er det ikke bra å komme med oppsigelser, sier han.

Mye bra i pakken

I praksis vil krisepakken si at regjeringen utbetaler om lag 20 milliarder kroner i måneden, så lenge ordningen varer. Hovedmålet med krisepakken er å redde bedrifter som er hardt rammet i forbindelse med koronaepidemien, fra å gå konkurs.

ABONNER PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

– Dette betyr at HK medlemmer i små og mellomstore bedrifter vil ha en jobb å komme tilbake til når butikkene åpner opp igjen. Denne pakken er med på å trygge arbeidsplasser og bygge utviklingen i norsk arbeidsliv, sier Beckham, han peker også på at det er bra det skal være åpenhet rundt hvem som får støtte.

– Det er veldig flott at vi kan ha åpenhet rundt dette. Da vet vi hvor pengene har gått og vi kan følge opp i ettertid hvis det blir oppsigelser og lignende, sier han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Sentrale punkt i krisepakken

• Regjeringen har vedtatt krisepakke på 50 milliarder til bedrifter som er hardt rammet i koronaepidemien.

• Det er ingen regler som tilsier at bedriftene ikke kan ta ut utbytte, ei heller si opp ansatte mens de mottar støtte.

• Det er enighet om å være åpen om hvem som får støtte fra krisepakken.

• Ordningen skal være ut mai, og regjeringen vil komme tilbake til om ordningen skal vare lenger.

• Planen er at man skal kunne søke om krisehjelp fra 17. april.

08.04.2020
14.04.2020 14:03

Sentrale punkt i krisepakken

• Det er enighet om å være åpen om hvem som får støtte fra krisepakken.

• Planen er at man skal kunne søke om krisehjelp fra 17. april.