USIKKERHET: Selv om Gresvig kjøpes opp etter konkursen er det fortsatt usikkerhet om hvilke butikker som vil bestå.

Ylva Holm Torsteinson

Konkursboet Gresvig kjøpes opp – fortsatt usikkerhet for mange av de ansatte

Gjelsten og Sunde kjøper opp Gresvig. Mange butikker forsvinner – og en del lever fortsatt i uvisshet.
24.02.2020
26.02.2020 12:03

Ylva.seiff.berge@lomedia.no

Det har vært mye usikkerhet for de ansatte i Gresvig-gruppen etter at sportskjeden ble begjært konkurs 3. februar. Mandag inngikk Gjelsten Holding AS og O.N. Sunde AS en avtale med konkursboet Gresvig om å kjøpe opp store deler av eiendelene.

Selv om deler av konkursboet blir kjøpt opp, er det fortsatt usikkert hvilke butikker som skal bli med videre.

Sportskjeden Gresvig har slått seg konkurs

Konkurs kom som et sjokk

Ifølge dn.no vil 34 butikker legges ned, og rundt 500 arbeidsplasser gå tapt. Det betyr at 1500 av omtrent 2000 arbeidsplasser blir bevart.

– Vi har hjulpet boet etter beste evne, og det gjør at vi bevarer så mange arbeidsplasser som mulig, sier Lars Kristian Lindberg, toppsjef i det som var Gresvig, til DN.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Vil sikre jobber

Mange medarbeidere i butikker og på kjedesentralen blir tilbudt videre ansettelse, men det nøyaktige antall butikker og ansatte som videreføres vil blant annet være avhengig av Konkurransetilsynets behandling av overdragelse, samt resultatet av pågående forhandlinger om leiebetingelser med utleiere.

Behandlingstid hos Konkurransetilsynet er ifølge DN.no fem til sju uker.

– Det er svært gledelig at vi nå har lyktes i å finne en løsning sammen med Gjelsten Holding, Sport 1 Gruppen og konkursboet som gjør oss i stand til å videreføre store deler av virksomheten i Gresvig, sier O.N. Sunde-eier Olav Nils Sunde via en pressemelding.

– Beklageligvis er det ikke realistisk å videreføre samtlige butikker og funksjoner i den nye strukturen, men gjennom dette bidrar vi til å sikre at et stort antall av våre medarbeidere fortsatt har en jobb å gå til, sier Sunde.

Vil styrke sportskjeden

Blant eiendelene som kjøpes er egeneide butikker og franchiseavtaler, varelager på sentrallager og i butikker, kundefordringer og rettigheter til bruk av Intersport-navnet i Norge, samt andre immaterielle rettigheter.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Jeg synes det er trist at en aktør som Gresvig, med over 100 års historie og hvor jeg også tidligere har vært en eier, forsvinner. Samtidig er det et faktum at det lenge har vært en overetablering av sportsbutikker i Norge, noe som har bidratt til svak lønnsomhet i bransjen, sier Bjørn Rune Gjelsten.

Sport 1- og Intersportbutikkene vil fremover representere to faghandelskjeder som kan ta opp konkurransen med andre aktører i bransjen, med fokus på distribusjon av kjente merkevarer, skriver Gresvig i pressemeldingen.

Det betyr at det nye sportskonsernet vil telle nærmere 350 fagbutikker og en omsetning på rundt fem milliarder kroner.

Mange berørte

Av de 2.200 berørte ansatte er 282 medlemmer i Handel og Kontor. Forbundet har tariffavtale med 23 av butikkene i tillegg til hovedlageret, her jobber det til sammen 150 HK-medlemmer.

– Jeg er lei for usikkerheten dette skaper for våre ansatte, men jeg mener vi har lagt et godt grunnlag som jeg håper en eventuell ny eier vil være interessert i å bygge videre på, sa Gresvig-direktør Lars Kristian Lindberg til HK-Nytt da nyheten om nedleggelsen kom ut.

24.02.2020
26.02.2020 12:03