Irene og kollegene i bransjen hennes står i fare for å miste jobben hvert tredje eller fjerde år
Nærmere 4.000 flyplassansatte står i fare å miste jobben når kontraktene med flyselskapene legges ut på anbud. Det skaper usikkerhet, mener Irene Fahre, klubbleder i ISS PRM.
KONKURRERER OM OPPDRAG: Alle flyplasser må tilby assistanse til reisende med bevegelseshindringer, en tjeneste de har satt ut på det private markedet. Her hjelper servicemedarbeider Irene Fahre i ISS Shanta Shankar så hun rekker flyet hjem til Trondheim.
Brian Cliff Olguin
– Virksomhetsoverdragelse må være regelen ved anbud. Hvis ikke, er det opp til arbeidsgiver å bestemme om folk får beholde jobben eller ikke, sier Irene Fahre, servicemedarbeider og klubbleder i Handel og Kontor i Norge (HK).
Hun tar et godt tak i håndtakene på rullestolen og triller passasjeren effektivt gjennom sikkerhetskontrollen, forbi de overfylte parfymediskene og fram til flyet. I fem år har servicemedarbeideren hjulpet reisende med funksjonsnedsettelse. Selv om arbeidsplassen hennes er Oslo lufthavn, er hun ikke ansatt i Avinor som drifter flyplassen, men i serviceselskapet ISS PRM (Person with Reduced Mobility).
Fahre er en av 3.750 bakkeansatte i norsk luftfart. De slipper passasjerer inn i flyene, lemper kofferter og barnevogner på bagasjebåndet og guider mennesker med bevegelseshindringer.
Felles for bakkemannskapet er at de med jevne mellomrom er usikre på om de har en jobb å gå til. De er ansatt i ulike leverandører av bakketjenester som hvert tredje-fjerde år må konkurrere om oppdrag. Og når et selskap taper en kontrakt, rammes de ansatte. Det skjedde i januar 2021. Nærmere 200 arbeidstakere i bakkeleverandøren Widerøe Ground Handling (WGH) ble berørt. Selskapet gikk nemlig tapende ut av anbudskonkurransen om å levere bakketjenester til SAS-flygingene ved flyplassene i Bergen, Tromsø og Kristiansand. Konkurrenten Aviator Airport Alliance vant. Istedenfor å overta alle arbeidstakerne i WGH – gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse – lyste Aviator ut ledige stillinger. Bare 29 WGH-medarbeidere fikk jobbtilbud.
69 tidligere WGH-ansatte mente de hadde rett på jobb i Aviator og saksøkte selskapet. De tapte i tingretten, men saken er anket til lagmannsretten.
Bakkepersonell er medlem av HK og Fellesforbundet.
LES OGSÅ: Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb, men tapte i retten. Nå har de anket dommen
Står steinhardt på
Gunnar Holm, tillitsvalgt for 2.200 ansatte i bakketjenestene, er klinkende klar: Ansatte har krav på virksomhetsoverdragelse. Eller sagt med andre ord: Å fortsette å jobbe med det samme i firmaet som overtar kontrakten.
– Selvsagt! Det er jo den samme jobben som skal utføres. Hvis ikke ansatte kan bli med over til leverandøren som vant anbudet, er alle arbeidstakerne i bakketjenestene på flyplassene i praksis bare midlertidig ansatt med 60 til 90 dagers oppsigelsestid, sier han.
RAMMER ANSATTE: Gunnar Holm mener at Avinor og myndighetenes manglende vilje til å stille krav, regulere og sertifisere bakketjenesteleverandørene har bidratt sterkt til å svekke lønns- og arbeidsvilkår på norske lufthavner.
Håvard Sæbø
Holm kjenner flyplassansattes arbeidsforhold godt. Siden 1999 har han jobbet i luftfarten, de siste ni årene som fulltidstillitsvalgt i Flyarbeidernes forening iFellesforbundet. Å sørge for at bakkepersonell har trygge jobber er prioritet nummer én for Holm. I den kampen har han et våpen han sverger til: Vernebestemmelsene om virksomhetsoverdragelsei arbeidsmiljøloven. I følge loven skal ansatte følge oppgavene når en bedrift tar over «en virksomhet eller del av virksomhet».
– Oppgaven min blir å passe på at loven følges til punkt og prikke. Det betyr at vi står steinhardt på at de ansatte som vil skal få fortsette i jobben sin selv om en ny leverandør vinner kontrakten, sier Holm.
– Det handler om levebrødet til de ansatte. Det er frustrerende og hensynsløst hvis ansatte ikke følger med kontraktene, sier han.
LES OGSÅ: Barbro og Vivi fikk tariffavtale etter tolv års kamp
Kan ramme syke
I sommer skal ankesaken opp i Gulating lagmannsrett. LO-advokat Fredrik Wildhagen representerer saksøkerne i møte med WGH.
– Hvis det ikke er virksomhetsoverdragelse, kan det føre til en fullstendig uthuling av stillingsvernet. Ansatte kan stå i fare for å miste jobben sin av usaklige hensyn, sier Wildhagen.
LO-ADVOKATEN: – Hvis det ikke er virksomhetsoverdragelse, har man ikke rett til å bli med over til den nye bedriften som vant anbudet, sier Fredrik Wildhagen.
Sissel M. Rasmussen
Uten virksomhetsoverdragelse, kan arbeidsgiver friere velge hvem de vil ansette. LO-advokaten er redd for at bakkeselskapene fristes til å «bytte ut» ansatte som sliter fysisk eller psykisk, eldre med ansiennitet og høyere lønn eller arbeidstakere som nettopp har fått barn. Kanskje arbeidsgiver frykter et høyere sykefravær med unger i barnehagen, spør Wildhagen, som har representert mange LO-medlemmer i retten.
– Det er nok dessverre sånn det fungerer i den virkelige verden.
Sommerens ankesak er langt fra den eneste rettstvisten om virksomhetsoverdragelse. I 2015 gikk 20 Aviator-ansatte rettens vei for å få jobb i WGH ved Sandefjord lufthavn Torp. De vant i lagmannsretten og fikk 11,3 millioner kroner i erstatning.
Den kanskje viktigste seieren på dette feltet er fra 2006. Da sto HK-tillitsvalgt Peggy Hessen Følsvik – nå LO-leder – på barrikadene. Høyesterett slo fast at SAS’ oppkjøp av flyselskapet Braathens var en virksomhetsoverdragelse. Alle ansattes rettigheter skulle overføres uendret til det nye selskapet.
Ansatte ble en omsettelig vare
Men hvorfor ender egentlig så mange av disse konfliktene i rettsvesenet? Vi må spore tilbake til 1994 da Norge ble medlem av EØS. Norge fikk tilgang til det indre markedet i EU, men vi måtte også følge en haug med EU-lover, såkalte forordninger. På slutten av 1990-tallet ble groundhandling-forordningen innført i Norge. Det er en lov om at bakketjenester skal konkurranseutsettes.
POLITIKK: – Da markedskreftene fikk lov til å gjøre sitt inntog i luftfarten, fikk vi konflikter rundt virksomhetsoverdragelse. Det gjenstår noen viktig politiske og juridiske diskusjoner, sier Vegard Nergård.
Vibeke Os/UiT
– Før slutten av 90-tallet hadde de fleste flyselskapene egne bakkeansatte. Tjenestene var stabile, og de ansatte hadde en vanlig lønnsutvikling, sier Vegard Nergård, professor i luftfart ved Universitetet i Tromsø
Mer eller mindre samtidig fløy lavprisflyselskapene inn på det europeiske markedet. Den ferske EU-loven passet som hånd i hanske med flyselskapenes strategi om å kutte utgifter for å tilby billige flyturer. Et sted å knipe igjen pengebruken var på bakketjenester. Runddansen var i gang. Bakkeleverandørene underbøy hverandre for å vinne anbud. I et pristilbud utgjør de ansatte 80 prosent av kostnadene.
– De første dette gikk ut over var bakkepersonell, så ble pilotene og kabinpersonell rammet. De ansatte ble en omsettelig vare som til enhver tid må forholde seg til de avtalene arbeidsgiveren har. Når en leverandør av bakketjenester taper oppdrag, mister ansatte automatisk jobben, sier professoren.
LES OGSÅ: LO krever økt kjøpekraft for alle i årets lønnsoppgjør
Holm: – Overtidsbruken er hinsides
Selv om Gunnar Holm i Fellesforbundet ikke var tillitsvalgt på den tida, husker han nykommeren i bransjen, Service Air, som priset seg 30 prosent lavere enn de etablerte bakkeselskapene for å vinne anbud. Det nyetablerte firmaet gjorde ingenting ulovlig. De hadde tariffavtale og fulgte den. Men de ga de ansatte minstelønn, som var langt under gjennomsnittslønna i bransjen på den tida.
De siste 25 årene har bakkepersonell hatt en langt dårligere lønnsutvikling sammenlignet med samfunnet for øvrig. I dag ligger begynnerlønna på 350.000 kroner i året, ifølge Holm. En stuer med 20 års ansiennitet og fagbrev har en årslønn på rundt 500.000 kroner.
– Kjedelig og uakseptabelt å se at flyselskapenes tilbudsutlysninger fører til usunn konkurranse om oppdragene og ansattes lønns- og arbeidsvilkår legges i potten, sier Holm.
Noe annet som opprører den tillitsvalgte er det store antallet deltidsstillinger. Det skyldes at bakkeselskapene trenger folk når det er mange fly som lander og tar av, typisk fredager og søndager. Men resten av uka er det mindre trafikk og behov for færre på jobb. For bakkeselskapene er det lønnsomt med helgevakter i deltidsstillinger.
Ikke nok med at ansatte arbeider ufrivillig deltid. De rammes også når de må jobbe ekstra ved flyforsinkelser, noe som er ganske vanlig. Men – og dette er viktig – arbeidstakere i deltidsstillinger får timebetalt når de jobber mer. Mens fulltidsansatte har krav på overtidsbetaling. Det er med andre ord penger å spare på medarbeidere i deltidsstillinger.
HK-Nytt har snakket med flere tillitsvalgte som forteller om deltidsansatte som har to-tre jobber for å klare seg økonomisk.
HK: – Det handler om jobbsikkerhet
Å sette oppgaver ut på anbud er vanlig i mange bransjer, blant annet innen rutetrafikk, men der har ansatte flere rettigheter. De kom imidlertid ikke gratis. I 18 år kjempet yrkessjåførenes fagforbund for å beskytte de ansatte ved anbud. I 2009 fikk de inn i yrkestransportloven at sjåførene skal sikres gjennom virksomhetsoverdragelse. De får med seg tariffavtalen og opptjening til avtalefestet pensjon (AFP), også for de over 55 år.
En annen som kjenner arbeidsforholdene i luftfarten godt er faglig sekretær Kjell Finvåg i HK. Han er ikke sikker på at endringer i lovverket er veien å gå for bakkepersonell, men er åpen for å se på det.
– Vi trenger en utredning i forbindelse med anbudsrunder om levering av tjenester, ikke minst for de bakkeansatte. Her har vi behov for gode svar. HK er opptatt av å styrke de ansattes rettigheter, sier Finvåg.
Kjenner forholdene: faglig sekretær Kjell Finvåg i HK.
Brian Cliff Olguin
Ethvert skifte av kontrakt er ikke automatisk en virksomhetsoverdragelse, til det er temaet altfor komplisert, ifølge Finvåg. En rekke vilkår må være til stede. Derimot mener HK-sekretæren at når Irene Fahre og kollegene skifter arbeidsgiver på Gardermoen, vil forbundet hevde at det er virksomhetsoverdragelse.
– Vårt utgangspunkt er at reglene om virksomhetsoverdragelse beskytter arbeidstakernes rettigheter ved overdragelser.
Når det gjelder de 69 saksøkerne, er ikke Finvåg i tvil.
– Det handler om jobbsikkerhet. Vernehensynet skal være det vesentlige. Selv om bare en del av aktiviteten flyttes over, skal likevel virksomhetsoverdragelse verne ansatte fra å bli sagt opp, sier han.
HK-sekretæren har argumentene klare:
– Ansatte skifter bare logoen på uniformen. De utfører de samme tjenestene for de samme kundegruppene og disponerer de samme lokalene og infrastrukturen. Arbeidet utføres i fellesarealene på flyplassen, sier han.
NHO håper på færre rettssaker
LO-sekretær Are Tomasgard mener også at virksomhetsoverdragelse skal gjelde for bakkepersonell i luftfarten.
– Dette handler om trygghet og forutsigbarhet i arbeidslivet og gode tjenester, skriver Tomasgard i en epost til HK-Nytt.
Trygghet er viktig: LO-sekretær Are Tomasgard.
Martin Guttormsen Slørdal
De to siste årene har LO-sekretæren reist mye rundt på norske flyplasser og snakket med ansatte.
– Hvor mange slike rettssaker og tvister må til før man får en slutt på at nye arbeidsgivere nekter å gi arbeidstakere opparbeidede lønns- og arbeidsvilkår? De ansatte fortsetter å gjøre den samme jobben, bare med en annen uniform og ofte med dårligere vilkår, skriver LO-sekretæren.
Administrerende direktør Torbjørn Lothe i arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart er også spent på utfallet av ankesaken til de 69 WGH-ansatte. På spørsmål om hvorfor det er problematisk for arbeidsgivere at ansatte følger oppdragsgivernes kontrakter og blir ansatt i det nye selskapet, svarer han at virksomhetsoverdragelse er en del av norsk lov, som partene i arbeidslivet må følge.
– Det har vært mange rettssaker på området, noe som betyr at det noen ganger er ulike oppfatninger om fakta og forståelsen av regelverket, skriver Lothe i en epost til HK-Nytt.
NHO Luftfart / Bård Gudim (pressefoto)
NHO Luftfart-direktøren forstår at tap av kontrakter rammer ansatte. Han ivrer for god informasjon og dialog mellom partene i prosessen.
– Jeg håper at vi etter hvert får færre rettssaker og en mer forutsigbar situasjon på dette området, skriver han.
– Så er det på’n igjen
Klubbleder og servicemedarbeider Irene Fahre har tatt farvel med familien på fire som var på vei hjem til Trondheim etter en ferie i India. Hun er kritisk til at flyselskapene og lufthavnene shopper avtaler etter hvor det er mest å spare.
– Anbud skaper usikkerhet. Ansatte er spent på arbeidsbetingelsene i den nye bedriften og om bemanningen blir redusert, sier hun.
For fire år siden skiftet Fahre arbeidsgiver. Hun jobbet for Aviator via Manpower. Men da Avinor inngikk en avtale med ISS om å levere assistansetjenester til Oslo lufthavn, fulgte Fahre og kollegene med kontrakten. Om to år skal arbeidsoppgavene hennes ut på anbud enda en gang.
– Det tar tid før ansatte identifiserer seg med bedriftskulturen i det nye firmaet. Når man er vel inkludert, så er det på’n igjen med ny runde, sukker Irene Fahre.
MENNESKEVERD: – Alle fortjener et anstendig arbeidsliv og å bli behandlet med respekt. Vi er ikke roboter selv om det noen ganger virker som kontraktene skal tilsi det, sier Irene Fahre som hjelper Shantha Shankar gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen.
Brian Cliff Olguin
Det er frustrerende og hensynsløst hvis ansatte ikke følger med kontraktene.
Tillitsvalgt Gunnar Holm
Dette sier arbeidsmiljøloven
om virksomhetsoverdragelse
Tidligere arbeidsgivers rettigheter og plikter overføres til ny arbeidsgiver.
Tariffavtalen følger med ansatte over i nytt selskap. Ny arbeidsgiver kan velge bort tariffavtalen, men de ansatte har likevel rett til å beholde de individuelle arbeidsvilkårene i tariffavtalen.
Arbeidstaker kan velge om de jobbe hos den nye arbeidsgiveren.
Tillitsvalgte skal involveres så tidlig som mulig i prosessen og har krav på å få informasjon om overdragelsen og eventuelle endringer i tariffavtalen.
Kilde: Arbeidsmiljøloven, kapittel 16
Bakketjenester
• Selskapene Widerøe Ground Handling, Aviator Airport Alliance, Menzies, SAS Ground Handling og ISS PRM leverer bakketjenester på norske flyplasser.
• Selskapene konkurrerer om bakkeoppdrag på store og mellomstore flyplasser, rundt 14 av totalt 46.
• Widerøe Ground Handling leverer bakketjenester ved mindre lufthavner.
Kilde: Avinor
Når er det
virksomhetsoverdragelse?
• Det må være en overføring av en selvstendig økonomisk enhet.
• Det må skje når virksomheten er overført på grunnlag av en kontrakt eller ved fusjon.
• Virksomhet som blir overført må bevare sin identitet og i det vesentlige være den samme som ble drevet av den tidligere innehaveren.
Kilde: Arbeidsmiljøloven, EU-direktiv om virksomhetsoverdragelse
Dette mener HK:
• Vi skal styrke lov- og avtaleverket ved virksomhetsoverdragelse.• Vi skal styrke ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse.
Kilde: HKs prinsipp- og handlingsprogram
Flere saker
Karl Johan. Illustrasjonsfoto.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre-byrådet vil ha søndagsåpent i Oslo. Dårlig utreda «makkverk», mener Ap
Gratis julebord er ingen selvfølge. Er du blant dem som slipper å punge ut?
Colourbox
Får du julebordet dekket? Det er ikke en selvfølge
Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
Hva er det største problemet på jobben? Jo, det er sjefen
Brian Cliff Olguin
Dårlig lønn og uforutsigbare vaktplaner gjorde at Elkjøp-ansatte tok grep
Charlie Kirk er en høyreradikal aktivist i USA. 31-åringen har blitt en av de største stjernene i Donald Trumps MAGA-bevegelse. Bildet av Kirk ble brukt under konferansen for å vise fascismens forvandling fra militærstøvler til skreddesydde dresser.
Alex Brandon / AP / NTB
Fascismens nye klær: – De går ikke lenger rundt i militærstøvler, men i skreddersydde dresser
FORNØYD: Tariffavtalen har ikke bare gitt bedre lønn for Karwan Karimi og kollegene hos HelloFresh sitt pakkelager.
Brian Cliff Olguin
Ble lei av å tjene lite og fryse
Dette sier arbeidsmiljøloven
om virksomhetsoverdragelse
Tidligere arbeidsgivers rettigheter og plikter overføres til ny arbeidsgiver.
Tariffavtalen følger med ansatte over i nytt selskap. Ny arbeidsgiver kan velge bort tariffavtalen, men de ansatte har likevel rett til å beholde de individuelle arbeidsvilkårene i tariffavtalen.
Arbeidstaker kan velge om de jobbe hos den nye arbeidsgiveren.
Tillitsvalgte skal involveres så tidlig som mulig i prosessen og har krav på å få informasjon om overdragelsen og eventuelle endringer i tariffavtalen.
Kilde: Arbeidsmiljøloven, kapittel 16
Bakketjenester
• Selskapene Widerøe Ground Handling, Aviator Airport Alliance, Menzies, SAS Ground Handling og ISS PRM leverer bakketjenester på norske flyplasser.
• Selskapene konkurrerer om bakkeoppdrag på store og mellomstore flyplasser, rundt 14 av totalt 46.
• Widerøe Ground Handling leverer bakketjenester ved mindre lufthavner.
Kilde: Avinor
Når er det
virksomhetsoverdragelse?
• Det må være en overføring av en selvstendig økonomisk enhet.
• Det må skje når virksomheten er overført på grunnlag av en kontrakt eller ved fusjon.
• Virksomhet som blir overført må bevare sin identitet og i det vesentlige være den samme som ble drevet av den tidligere innehaveren.
Kilde: Arbeidsmiljøloven, EU-direktiv om virksomhetsoverdragelse
Dette mener HK:
• Vi skal styrke lov- og avtaleverket ved virksomhetsoverdragelse.• Vi skal styrke ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse.
Kilde: HKs prinsipp- og handlingsprogram