LENE SVENNING" />
MEDLEMSBOK: Slik så det ut når kontingenten var betalt i tidligere tider. Mange pensjonister slipper å betale kontingent til HK. Nå diskuteres det om det skal forsette slik.

HK diskuterer om alle pensjonister skal betale kontingent og forsikring

Skal pensjonistene bli nødt til å betale kontingent? Det har HKs forbundsstyre spilt inn i debatten før landsmøtet.
09.12.2019

I september neste år skal HK ha landsmøte. Fram til den tid vil det gå mange diskusjoner om hva HK skal mene, gjøre, og hvilke regler som skal gjelde i organisasjonen. Forbundsstyret har gått gjennom HKs vedtekter, og sett på mulige endringer av dem. Nå har de sendt sine innspill til diskusjon i regionene.

Et av innspillene handler om kontingent for pensjonister. I dag slipper medlemmer som har fylt 70 år og som ikke er i lønnet arbeid, å betale kontingent. Det samme gjelder de som har vært medlemmer i 40 år og som ikke er i jobb. Medlemmer over 75 år betaler heller ikke forsikringskontingenten på 172 kroner i måneden. Skal det fortsatt være sånn? Det er ikke HK-leder Trine Lise Sundnes sikker på.

Postkom-medlemmene i DNB vil inn i Fagforbundet, HK mener de bør inn hos dem. Nå kan LO avgjøre hvor de skal

Betale forsikringen selv?

– Vi er først og fremst en arbeidstakerorganisasjon. Hvorfor er det sånn at HK betaler for pensjonistenes forsikring? Denne ordningen koster oss elleve millioner kroner i året. Er det slik vi skal bruke medlemmenes penger? Kanskje skal vi rett og slett si at alle nye pensjonister også må betale for forsikringen, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Hun skisserer en løsning hvor det etableres en pensjonistkontingent som dekker forsikringer og goder pensjonistene får fra organisasjonen.

Sundnes viser også til at det diskuteres å sette ned kontingenten for ordinære medlemmer fra 1,4 prosent til 1,3 prosent. Ifølge Sundnes vil det bety en inntektsreduksjon på 12 millioner kroner i året, én million kroner mer enn pensjonistenes kontingentfritak utgjør. Størrelsen på kontingenten skal diskuteres i HKs representantskap i januar.

Forbundslederen er spent på hva HKs regioner vil mene om dette. Regionene må sende inn sine landsmøteforslag til forbundet innen 2. februar. Da vil forbundsstyret vurdere alle forslag og komme med sin innstilling til landsmøtet.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK