HER ER UTVALGET: Fra venstre Kristoffer Plünnecke (HK), Erika Arbulu (Arbeidsmandsforbundet), Linda Gravdal Larsen (HK) og Kristoffer Jensen (Arbeidsmandsforbundet). tillegg til de fire på bildet er Sonja Sørheim (Fagforbundet) og Solveig Nordhus Henriksen (Fagforbundet) med i utvalget.

Jan-Erik Østlie

Historisk kjøpesenterutvalg i Bergen

Det har kostet mye tid og krefter. Men tidenes første LO-utvalg på kjøpesenter er endelig på plass.
15.01.2020
16.01.2020 10:04

erlend@lomedia.no

jan.erik.ostlie@lomedia.no

Beate Tvedt Johannessen går rundt i lykkerus. Jobben med å få på plass et LO-utvalg er endelig landet. På Lagunen kjøpesenter utenfor Bergen sentrum er avtalen signert.

– Dette er historisk. Vi har funnet en stabil, engasjert gjeng til det første LO-utvalget, sier Johannessen, som er organisasjonsarbeider i HK region Vest.

Leder fra HK

Utvalget teller seks personer, tillitsvalgte fra Handel og Kontor, Fagforbundet og Arbeidsmandsforbundet. Tanken er også at Fellesforbundet kommer med så fort de får tariffavtaler og tillitsvalgte på kjøpesenteret.

Butikksjef i Meny slettet ansattes arbeidstimer

Og det blir HK-medlem Kristoffer Plünnecke skal være lederen for utvalget.

– Et sånt utvalg er helt nytt for oss, så vi er spente på hvordan det vil utvikle seg, sier Plünnecke, som håper utvalget kan bidra til flere tariffavtaler på kjøpesenteret.

Serviceprosjekt og samarbeid

LO-utvalget springer ut av serviceprosjektet som LO satte i gang i 2016. Bakgrunnen for prosjektet var få tariffavtaler og få medlemmer på kjøpesentrene landet over. Prosjektet ble avsluttet i fjor, men Beate Tvedt Johannessen har fortsatt jobbet hardt med flere kjøpesenter for å få til et LO-utvalg.

Så kom det altså på plass til slutt.

– Det er lett å organisere opp, men utfordringen er å finne engasjerte tillitsvalgte, forklarer Johannessen.

PRIMUS MOTOR: Beate Tvedt Johannessen, organisasjonsarbeider i HK region Vest.

Martin Guttormsen Slørdal

Det har hun klart å finne nå. Linda Gravdal Larsen er tillitsvalgt på Meny og har jobbet på kjøpesenteret i 20 år.

Fawsi Adem vil inn i HK-ledelsen

– Jeg håper utvalget kan etablere et godt samarbeid med senterledelsen. Senterledelsens ambisjon er at Lagunen skal være både størst og best i landet. Da må de også sørge for skikkelige arbeidsforhold for sine ansatte. Forhåpentligvis motiverer utvalget våre kolleger på senteret til å ta egne initiativ, sier Larsen.

Håper på frikjøp

– Gjengen her er allerede klare for å se på flere ting. Det første de snakker om er ventilasjonsanlegget. Deretter er det jo problemstillinger knyttet til for eksempel åpningstid og toalett for dem som jobber alene i butikk, forklarer Beate Tvedt Johannessen.

Enn så lenge er utvalget basert på arbeid på fritida. Johannessen håper derimot LO, og eventuelt de enkelte forbundene, er villige til bidra med penger.

– Frikjøp av tillitsvalgte vil være veldig viktig for å holde utvalget i gang, sier Johannessen

15.01.2020
16.01.2020 10:04