ALVORLIG: Driftssjefen i Meny Vestland kaller slettingen av de ansattes arbeidstimer i en av butikkene alvorlig. Illustrasjonsbilde.

Ylva Holm Torsteinson

Butikksjef i Meny slettet ansattes arbeidstimer

På Meny Bergen Storsenter har en butikksjef urettmessig slettet og endret stemplinger av arbeidstimer helt tilbake til 2015.
13.01.2020
13.01.2020 15:21

jbr@lomedia.no

– Jeg har blitt litt skremt når de ansatte har fortalt meg hvor naive de har vært. De hadde veldig stor tillit til butikksjefen sin og har ikke sjekket lønnsslipper godt nok, forteller Lars Christian Larsen til Bergensavisen. Han er regionstillitsvalgt i HK og nestleder i konsernklubben i Meny.

Coop bytter arbeidsgiverforening – og tariffavtale?

Pågått lenge

I følge avisen har lønnsskandalen rammet flere ansatte i Meny Bergen Storsenter. Larsen har bistått flere av disse etter at de ikke fikk utbetalt lønnen de hadde krav på.

Den tidligere butikksjefen har underslått arbeidstimer fra de ansatte helt tilbake til 2015. Larsen tror saken kan ha pågått så lenge blant annet fordi butikken ikke hadde egen tillitsvalgt. Organisasjonsgraden var også mye lavere enn normalt ved denne Meny- butikken sammenlignet med resten av Meny-kjeden.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Etterbetaling

Alle de berørte medarbeiderne har fått etterbetalt lønn med renter som de rettmessig har hatt krav på. Etterbetalingene ble gjort i desember 2019. Det forteller driftsjefen i Meny i Vestland, Christian T. Myredal til Bergensavisen. Han sier at de ser på saken som en svært alvorlig personalsak.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Alvorlige avvik

– Dette er alvorlige avvik som er tatt på ytterste alvor og derfor er det gjennomført en intern gjennomgang med støtte fra Deloitte Norge, nettopp for å komme til bunns i saken og sikre riktig utregning av manglende timer, sier Myredal.

Han ønsker ikke å gå i detalj på hvor mange medarbeidere som er berørt av saken, hvor stor sum det er snakk om og hvordan saken ble oppdaget. Han vil heller ikke gå nærmere innpå hvilke konsekvenser dette har hatt for butikksjefen, men meddeler at vedkommende ikke lenger arbeider hos Meny.

Vegard hadde feil lønn i mange år. Nå har han fått 104.000 kroner etterbetalt

13.01.2020