JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Jan Fougner har ledet et utvalg som har sett på hvordan Norge kan organisere fremtidens arbeidsliv.

Jan Fougner har ledet et utvalg som har sett på hvordan Norge kan organisere fremtidens arbeidsliv.

Erlend Angelo

Framtidas arbeidsliv:

Fougner-utvalget har sett på framtidas arbeidsliv. Her er deres 15 forslag til endringer

Fougner-utvalgets flertall vil styrke ansettelsesvernet. De mener det vil være viktig i en framtid med kompliserte selskapsstrukturer.
23.06.2021
15:59
24.06.2021 13:09

torgny@lomedia.no

I august 2019 sendte regjeringa ut en pressemelding med nyheten «Utvalg skal se på fremtidens arbeidsliv». Utvalget, som var satt sammen av partene i arbeidslivet, skulle ledes av arbeidslivsadvokaten Jan Fougner. Onsdag kom resultatet av tre års arbeid.

Se de 15 forslagene nederst i saken.

Ønsker nye begreper

Nye måter å organisere arbeidslivet på, krever at man definerer både arbeidsgiver- og arbeidstakerbegrepet på nytt, mener flertallet i utvalget som har vurdert framtidas arbeidsliv.

Flertallet mener at en person som stiller sin arbeidskraft til disposisjon, har personlig arbeidsplikt og er underordnet gjennom styring, ledelse og kontroll, bør defineres som en arbeidstaker.

I tillegg til partene i arbeidslivet, er det fire andre medlemmer uten tilknytning til organisasjonene i arbeidslivet i utvalget.

Fremtidens arbeidsliv: Her er en forklaring på hva Fougner-utvalget har sett på

Hvem jobber man for?

Ulike måter å organisere virksomheter på gjør at for eksempel arbeidstakere flyttes nedover i en selskapsstruktur. Dette kan gjøre regler om medbestemmelse og medvirkning mindre relevante og effektive. De ansatte får ikke drøftet og forhandlet med den som reelt sett fatter avgjørelsene.

Arbeidstakerne og de nøytrale i utvalget mener det er riktig å ha et delt arbeidsgiveransvar. Spesielt er det aktuelt ved utleie av arbeidskraft der en arbeidstaker er ansatt i et bemanningsbyrå, men utfører arbeid som andre ansatte i en annen bedrift.

15 lovforslag

Flertallet i utvalget utgjøres av representantene fra LO, YS, Unio og Akademikerne, utvalgsleder Jan Fougner og de andre nøytrale representantene. De har til sammen 15 forslag til lovendringer, hvor det er behov for mer utredning. Mindretallet på fire, arbeidsgiverorganisasjonene NHO, Virke, Spekter og KS, støtter ikke disse forslagene.

– Det viktigste for oss har vært å ivareta det beste i det norske arbeidslivet. Da er vi veldig tilfreds med å ha fått gjennomslag for forslag som styrker den norske modellen. Dette er forslag som vil styrke det organiserte arbeidslivet og ansattes arbeidsvilkår i hele norsk arbeidsliv, sier LO-sekretær Trude Tinnlund, som har representert LO i utvalget.

LO-sekretær Trude Tinnlund har representert LO i utvalget.

LO-sekretær Trude Tinnlund har representert LO i utvalget.

Jan-Erik Østlie

Mye lest: Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Unngå todeling av arbeidslivet

Utvalget slår fast at det vil være uheldig dersom lavlønnskonkurranse og løs tilknytning av arbeidskraft får fotfeste i norsk arbeidsliv. Den overordnede målsettingen er derfor å legge enda bedre til rette for et organisert arbeidsliv, som er forankret i tariffavtaler med en høy andel faste ansettelser.

Flertallet mener at tiltakene de foreslår er viktige for å unngå en todeling av arbeidslivet i Norge.

Bakgrunnen og mandatet

Utvalget ble nedsatt etter initiativ fra arbeidstakerorganisasjonene. De var ikke fornøyd med konklusjonene i delingsøkonomiutvalget i 2017. I tillegg kom dommen i Norwegian-saken, der piloter og kabinansatte i Norwegian tapte og måtte akseptere ansettelse i et bemanningsbyrå. Stortinget har også pålagt regjeringen å utrede ansettelsesforholdene knyttet til franchise. Fougner-utvalget er et svar på dette vedtaket.

Utvalget skulle gå gjennom rammeverket for arbeidsgiveransvar og organisering av arbeid og virksomhet, for å vurdere om dette er tilstrekkelig tydelig – både for dagens og framtidens arbeidsliv.

Flertallet i utvalget kommer med 15 forslag til lovendringer og fire områder som trenger nærmere utredning.

Les også: Sommerjobb? Her er seks gode råd til deg som er fersk i arbeidslivet

Trengs flere utredninger

I tillegg ønsker flertallet at det gjennomføres en utredning om regler og praksis for midlertidige ansettelser i universitets- og høyskolesektoren. De ønsker også at det utredes hvordan man kan sørge for et sosialt sikkerhetsnett, for frilansere og selvstendige oppdragstakere.

Flertallet ønsker også en utredning om maktforholdene i et konsern, som ser på hvordan de ansatte har mulighet til å påvirke egne arbeidsvilkår. En slik utredning vil også kunne omfatte ansatte i et franchise-selskap.

Mindretall

På et punkt kom arbeidstakerne i mindretall. De ville gjerne ha en utredning av muligheten for å leie inn arbeidskraft ved midlertidige behov. Arbeidstilsynet har uttalt at tilsyn er utfordrende, som følge av den konkrete og skjønnsmessige vurderingen bestemmelsen legger opp til. Men en slik utredning ser ikke flertallet i utvalget behov for.

De 15 forslagene fra utvalget

Forslagene er:

1. Å klargjøre arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven, slik at grensen mot selvstendige oppdragstakere blir tydeligere.

2. Klargjøre arbeidsgiverbegrepet i arbeidsmiljøloven. Enhver som har ansatt arbeidstakere regnes som arbeidsgivere. Det skal være mulig å dele arbeidsgiveransvaret.

3. Ansatte i et konsern skal ha fortrinnsrett til andre jobber i konsernet, hvis en mister jobben og det finnes relevante jobber.

4. En oppsigelse er usaklig hvis det finnes annet passende arbeid å tilby arbeidstakeren, innen konsernet

5. Flertallet mener også at domstolene kan sette til side en arbeidsgivers disposisjoner og avtaler, hvis formålet med avtalene er å omgå arbeidsmiljøloven.

6. Ansatte kan ta en arbeidsgiver inn for retten ved omgåelser av arbeidsmiljøloven.

7. Arbeidsgiveren har plikt til å et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også for innleide arbeidstakere, oppdragstakere i plattformselskaper, etc.

8. Alle virksomheter skal ha valgte verneombud.

9. Verneombudets oppgaver skal gjelde også innleide og selvstendige oppdragstakere, ikke bare virksomhetens egne ansatte.

10. Arbeidsmiljøutvalg skal etableres også i virksomheter mellom 10 og 30 arbeidstakere.

11. Endringer som har betydning for ansatte i et konsern, skal drøftes med de ansattes representanter, i konsern med minst 50 ansatte.

12. Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse fjernes.

13. Gjeninnføre treårsregelen slik at ansatte som har arbeidet i tre år i en bedrift har rett til fast ansettelse.

14. Lovfeste en definisjon av innleie i arbeidsmiljøloven, for å avgrense mot entreprise slik at innleie ikke kan kamufleres som entreprise.

15. Få inn en ny lovbestemmelse i arbeidsmiljøloven som samler og utvider drøftelsesbestemmelsene om beslutninger som har betydning for bemanningen.

23.06.2021
15:59
24.06.2021 13:09

De 15 forslagene fra utvalget

Forslagene er:

1. Å klargjøre arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven, slik at grensen mot selvstendige oppdragstakere blir tydeligere.

2. Klargjøre arbeidsgiverbegrepet i arbeidsmiljøloven. Enhver som har ansatt arbeidstakere regnes som arbeidsgivere. Det skal være mulig å dele arbeidsgiveransvaret.

3. Ansatte i et konsern skal ha fortrinnsrett til andre jobber i konsernet, hvis en mister jobben og det finnes relevante jobber.

4. En oppsigelse er usaklig hvis det finnes annet passende arbeid å tilby arbeidstakeren, innen konsernet

5. Flertallet mener også at domstolene kan sette til side en arbeidsgivers disposisjoner og avtaler, hvis formålet med avtalene er å omgå arbeidsmiljøloven.

6. Ansatte kan ta en arbeidsgiver inn for retten ved omgåelser av arbeidsmiljøloven.

7. Arbeidsgiveren har plikt til å et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også for innleide arbeidstakere, oppdragstakere i plattformselskaper, etc.

8. Alle virksomheter skal ha valgte verneombud.

9. Verneombudets oppgaver skal gjelde også innleide og selvstendige oppdragstakere, ikke bare virksomhetens egne ansatte.

10. Arbeidsmiljøutvalg skal etableres også i virksomheter mellom 10 og 30 arbeidstakere.

11. Endringer som har betydning for ansatte i et konsern, skal drøftes med de ansattes representanter, i konsern med minst 50 ansatte.

12. Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse fjernes.

13. Gjeninnføre treårsregelen slik at ansatte som har arbeidet i tre år i en bedrift har rett til fast ansettelse.

14. Lovfeste en definisjon av innleie i arbeidsmiljøloven, for å avgrense mot entreprise slik at innleie ikke kan kamufleres som entreprise.

15. Få inn en ny lovbestemmelse i arbeidsmiljøloven som samler og utvider drøftelsesbestemmelsene om beslutninger som har betydning for bemanningen.